Palvelutarjonnan uudistaminen ja markkinointiviestinnän suunnittelu uusille palveluille
Juutinen, Tiina (2010)
Juutinen, Tiina
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025074
Tiivistelmä
Toimeksiantajana on case-yritys, joka on toiminut vuodesta 1993. Yritys työllistää tällä hetkellä ainoastaan yrittäjän itsensä. Yrityksen toimialoihin kuuluu muun muassa rakennus- ja kiinteistönvälitysala. Työn tarkoituksena oli löytää yrityksen toimintaan uusia vaihtoehtoja. Yritys tulee palkkaamaan uuden työntekijän, jolla on yrittäjän koulutusta laajempi koulutus. Toimeksiantaja näki, että toimintaa ei kannata jatkaa samalla linjalla kuin aiemmin. Toimeksiantajan koulutus on rakennusmestari ja uuden työntekijän rakennusinsinööri. Toimeksiantaja oli itse nähnyt mahdollisuuksia yrityksen toiminnan kehittämisessä, samoin tuleva työntekijä halusi luoda yritykseen omaan koulutukseensa vastaavia työtehtäviä. Yrityksessä ei ollut aiemmin tehty markkinointisuunnitelmaa, joten siitä löytyi myös aihetta työlle. Työn tavoitteena oli löytää vaihtoehdot osaamisen lisäämisen hyödyntämiselle sekä suunnitella markkinointiviestintää. Tietoperusta ja lähteet löytyivät markkinointiviestinnän sekä palveluiden ja niiden tuotteistamisen alalta helposti. Tietoa oli saatavilla hyvin. Yrityksen toimialaan liittyvää tietoperustaa löytyi lopulta muun muassa tilastokeskukselta. Tutkimusmenetelminä olivat kirjoituspöytätutkimus, analyysit, haastattelut sekä ideariihi.
Uusiksi palveluiksi löytyi maallikon palvelu, joka on suunnattu ihmisille, jotka haluavat rakennusalanpalveluita ilman alan termistöä. Palvelupakettimallissa pyritään siihen, että asiakas saa kaikki rakennus- ja remonttiprosessiin tarvittavat palvelut case-yritykseltä. Tekninen isännöinti tulee tapahtumaan yhteistyössä ja sillä pyritään saamaan esimerkiksi asunto-osakeyhtiöiden remontointisuunnitelmia työtehtäviksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa määriteltiin keinoiksi mainonta, menekinedistäminen sekä henkilökohtainen myyntityö.
Uusiksi palveluiksi löytyi maallikon palvelu, joka on suunnattu ihmisille, jotka haluavat rakennusalanpalveluita ilman alan termistöä. Palvelupakettimallissa pyritään siihen, että asiakas saa kaikki rakennus- ja remonttiprosessiin tarvittavat palvelut case-yritykseltä. Tekninen isännöinti tulee tapahtumaan yhteistyössä ja sillä pyritään saamaan esimerkiksi asunto-osakeyhtiöiden remontointisuunnitelmia työtehtäviksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa määriteltiin keinoiksi mainonta, menekinedistäminen sekä henkilökohtainen myyntityö.