Päätöksenteon ilmiöt etätyön johtamisessa
Editoija
Hytönen, Kaisa
Maunula, Sini
Suomala, Jyrki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-685-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-685-3
Tiivistelmä
Koronapandemia muutti merkittävästi työnteon tapoja ja käytänteitä lyhyessä aikaikkunassa. Tässä julkaisussa yhdistämme käyttäytymistaloustieteen ja laajemmin käyttäytymistieteiden ymmärrystä ihmisen päätöksenteosta ja valintakäyttäytymisestä hiljattain kerääntyneeseen tutkimustietoon etätyöstä. Tarkastelun kohteena on erityisesti etätyön johtamisen käytänteiden kehittäminen. Julkaisun tavoitteena on nostaa esiin päätöksenteon ilmiöiden merkitystä tehokkaiden johtamiskäytäntöjen kehittämisessä digitaalisten toimintaympäristöjen tarpeisiin, sekä luoda organisaatioille etätyön johtamisen kehittämiseen käytännönläheisiä ohjeita ja vinkkejä, jotka tukevat työyhteisön toimintaa digitaalisissa ympäristöissä.
Julkaisu perustuu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa-opintojakson kirjalliseen tehtävään, joka on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajana toimineen Vihta-hankkeen kanssa. Kyseinen opintojakso on yksi ydinopintojaksoista ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa ”Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa” Laurea-ammattikorkeakoulussa. Teos on jatkoa vuoden 2016 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, vuoden 2018 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt johtajan arjessa, vuoden 2019 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt markkinoinnissa I, vuoden 2020 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt markkinoinnissa II, vuoden 2021 julkaisulle Valintamuotoilu sekä vuoden 2022 julkaisulle Valintamuotoilu II.
Julkaisu perustuu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa-opintojakson kirjalliseen tehtävään, joka on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajana toimineen Vihta-hankkeen kanssa. Kyseinen opintojakso on yksi ydinopintojaksoista ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa ”Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa” Laurea-ammattikorkeakoulussa. Teos on jatkoa vuoden 2016 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, vuoden 2018 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt johtajan arjessa, vuoden 2019 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt markkinoinnissa I, vuoden 2020 julkaisulle Päätöksenteon ilmiöt markkinoinnissa II, vuoden 2021 julkaisulle Valintamuotoilu sekä vuoden 2022 julkaisulle Valintamuotoilu II.