Työnantajamielikuva ja sen kehittäminen henkilöstöpalveluyrityksessä
Rajainmäki, Sofia (2023)
Rajainmäki, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082925039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082925039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää valtakunnallisesti toimivan "yritys X:n" työnantajamielikuvaa nykyisten vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Tämä aihe on erittäin ajankohtainen ja tärkeä, sillä työnantajamielikuvalla on suuri vaikutus yritysten kilpailukykyyn työmarkkinoilla. Samalla se vaikuttaa siihen, millaisia työmahdollisuuksia työntekijät ovat valmiita harkitsemaan ja millaiseen organisaatioon he haluavat sitoutua. Tutkimus auttaa ymmärtämään, miten yrityksen maine ja brändi vaikuttavat työntekijöiden valintoihin ja sitoutumiseen, sekä kuinka panostaminen työnantajamielikuvaan voi tukea yritysten menestystä nykypäivän työelämässä.
Viitekehyksen aihealueet käsittelevät pääasiassa teemoja, kuten työpaikkailmoituksia, työhaastatteluja, sosiaalista mediaa, työhyvinvointia sekä yleisesti viestintää niin työnhakijan kuin työntekijänkin näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin 10.7.-23.7.2023 välisenä aikana ja se lähetettiin valitulle vuokratyöntekijäryhmälle sähköpostin välityksellä. Kyselytutkimus toteutettiin täysin anonyymisti, niin ettei työntekijöitä pystynyt tunnistamaan vastuksista, tai yhteystietoja ei kerätty. Vastaajien yleinen tyytyväisyys näkyy heidän myönteisessä palautteessaan erityisesti toimihenkilöitä kohtaan. Toimihenkilöt ovat onnistuneet luomaan hyvän yhteyden vuokratyöntekijöihin, mikä näkyy myös vastauksissa. Samalla on kuitenkin noussut esiin viestinnän osalta kehityskohtia. Vastaajien näkemykset viestinnän sujuvuudesta ja ajantasaisuudesta osoittavat, että tässä asiassa on tilaa parannuksille.
Jatkossa on hyvä keskittyä etenkin viestinnän toimivuuteen ja sen vaikutukseen työnantajamielikuvan kehittämiseen. Viestintä koskee niin hakija- kuin tekijäviestintääkin. Vuosittain pidettävät kyselyt, hyvinvoinnin huomiointi ja aktiivinen yhteydenpito varmasti lisäävät tyytyväisyyttä jatkossa. The purpose of the thesis was to research the employer image of the company "Company X" from the perspective of current temporary employees. This topic is highly relevant and significant, as the employer image greatly influences companies' competitiveness in the job market. Simultaneously, it affects the type of job opportunities employees are willing to consider and the kind of organization they want to commit to. The research helps comprehend how a company's reputation and brand impact employees' choices and commitment, as well as how investing in the employer image can support companies' success in today's working environment.
The framework encompasses themes such as job advertisements, job interviews, social media, well-being at work, and communication from both the job applicants and the employee's perspectives.
The study was conducted as a qualitative survey research. The survey was carried out between July 10th and July 23rd, 2023, and it was sent to a selected group of temporary employees via email. The survey research was conducted entirely anonymously, ensuring that employees could not be identified from their responses, and no contact information was collected. The overall satisfaction of the respondents is evident in their positive feedback, particularly regarding the interactions with the administrative staff. The administrative personnel have succeeded in establishing a strong rapport with the temporary employees, which is also reflected in the responses. However, areas for improvement have emerged in terms of communication. Respondents' opinions about the fluidity and timeliness of communication indicate that there is room for enhancement in this aspect.
In the future, it is crucial to focus primarily on the efficacy of communication and its impact on the development of the employer brand. Communication encompasses both applicant and employee communication. The annual surveys, along with emphasizing well-being and maintaining active communication, are certain to further enhance satisfaction in the future.
Viitekehyksen aihealueet käsittelevät pääasiassa teemoja, kuten työpaikkailmoituksia, työhaastatteluja, sosiaalista mediaa, työhyvinvointia sekä yleisesti viestintää niin työnhakijan kuin työntekijänkin näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin 10.7.-23.7.2023 välisenä aikana ja se lähetettiin valitulle vuokratyöntekijäryhmälle sähköpostin välityksellä. Kyselytutkimus toteutettiin täysin anonyymisti, niin ettei työntekijöitä pystynyt tunnistamaan vastuksista, tai yhteystietoja ei kerätty. Vastaajien yleinen tyytyväisyys näkyy heidän myönteisessä palautteessaan erityisesti toimihenkilöitä kohtaan. Toimihenkilöt ovat onnistuneet luomaan hyvän yhteyden vuokratyöntekijöihin, mikä näkyy myös vastauksissa. Samalla on kuitenkin noussut esiin viestinnän osalta kehityskohtia. Vastaajien näkemykset viestinnän sujuvuudesta ja ajantasaisuudesta osoittavat, että tässä asiassa on tilaa parannuksille.
Jatkossa on hyvä keskittyä etenkin viestinnän toimivuuteen ja sen vaikutukseen työnantajamielikuvan kehittämiseen. Viestintä koskee niin hakija- kuin tekijäviestintääkin. Vuosittain pidettävät kyselyt, hyvinvoinnin huomiointi ja aktiivinen yhteydenpito varmasti lisäävät tyytyväisyyttä jatkossa.
The framework encompasses themes such as job advertisements, job interviews, social media, well-being at work, and communication from both the job applicants and the employee's perspectives.
The study was conducted as a qualitative survey research. The survey was carried out between July 10th and July 23rd, 2023, and it was sent to a selected group of temporary employees via email. The survey research was conducted entirely anonymously, ensuring that employees could not be identified from their responses, and no contact information was collected. The overall satisfaction of the respondents is evident in their positive feedback, particularly regarding the interactions with the administrative staff. The administrative personnel have succeeded in establishing a strong rapport with the temporary employees, which is also reflected in the responses. However, areas for improvement have emerged in terms of communication. Respondents' opinions about the fluidity and timeliness of communication indicate that there is room for enhancement in this aspect.
In the future, it is crucial to focus primarily on the efficacy of communication and its impact on the development of the employer brand. Communication encompasses both applicant and employee communication. The annual surveys, along with emphasizing well-being and maintaining active communication, are certain to further enhance satisfaction in the future.