"Taskutoimari" : kehkeytyvä toimintasuunnitelma mukana taskussa ja toiminnassa
Matintalo, Terhi; Matintalo, Terhi (2023)
Matintalo, Terhi
Matintalo, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024225
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa on myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, kuten pyrkimys muutokseen. Opinnäytetyön nimi on ”Taskutoimari”, kehkeytyvä toimintasuunnitelma mukana taskussa ja toiminnassa. Tutkimuskysymyksenä etsin vastausta siihen, miten lapsi saa olla mukana omaehtoisesti ja ryhmän jäsenenä lapsiryhmän havainnointikulttuurissa ja kuinka kasvattajatiimin jaettua asiantuntijuutta voidaan vahvistaa kehkeytyvän toimijuuden avulla. Luvussa 5 kirjoitetaan siitä, miten taskutoimari-lomaketta voi käyttää 5-6-vuotiaiden lasten ryhmässä, esimerkiksi auttamalla lasta tunnistamaan omaa oppimistaan. Opinnäytetyöhön kehitetyn taskutoimari-lomakkeen avulla on tarkoitus syventää varhaiskasvatusyksikössä jo käytössä olevaa toimintasuunnitelmaa. Tavoitteena oli kehittää työväline, jonka avulla voi kerätä yhteen eri ammattitehtävissä olevien kasvattajien tapoja tehdä lapsihavainnointia. Otsikoinnin taskulla viitataan siihen, että taskutoimari-lomake kulkee mukana vaikka varhaiskasvattajan taskussa ja koska se on paperinen, voi siihen helposti lisätä lapsen oman merkinnän vaihtuvissa oppimisympäristöissä.
Kehkeytyvä toimintasuunnitelma perustuu ajatusmallina Vantaan kaupungin kasvatuksen ja oppimisen toimialan luomaan malliin tehdä lapsiryhmää koskeva toimintasuunnitelma niin, että se täydentyy koko kauden ajan. Tässä ajattelutavassa toimintasuunnitelman ei tarvitse tulla valmiiksi kauden lopussa. Kehkeytyvän toimintatavan toteutumiseksi tarvitaan muutama perusasia kuten keskustelu, ajatusten kokoaminen ja prosessin etenemisen arvioiminen. Työmallina taskutoimari vaatii jonkin verran uudenlaista ajattelua ja yhteistä tahtotilaa jaetusta asiantuntijuudesta. Opinnäytetyön kehittämistyön menetelmänä on itsereflektio, jossa yhdistyvät ammatilliset kokemukseni varhaiskasvattajana toimimisesta sekä opinnäytetyöprosessiin kuuluvana hankittu teoriatieto. Työssä ei ole kenenkään lapsen tai työyhteisön tunnistetietoja.
Keskeiset asiasanat: kehkeytyvä, toimintasuunnitelma, taskutoimari, itsereflektio
Kehkeytyvä toimintasuunnitelma perustuu ajatusmallina Vantaan kaupungin kasvatuksen ja oppimisen toimialan luomaan malliin tehdä lapsiryhmää koskeva toimintasuunnitelma niin, että se täydentyy koko kauden ajan. Tässä ajattelutavassa toimintasuunnitelman ei tarvitse tulla valmiiksi kauden lopussa. Kehkeytyvän toimintatavan toteutumiseksi tarvitaan muutama perusasia kuten keskustelu, ajatusten kokoaminen ja prosessin etenemisen arvioiminen. Työmallina taskutoimari vaatii jonkin verran uudenlaista ajattelua ja yhteistä tahtotilaa jaetusta asiantuntijuudesta. Opinnäytetyön kehittämistyön menetelmänä on itsereflektio, jossa yhdistyvät ammatilliset kokemukseni varhaiskasvattajana toimimisesta sekä opinnäytetyöprosessiin kuuluvana hankittu teoriatieto. Työssä ei ole kenenkään lapsen tai työyhteisön tunnistetietoja.
Keskeiset asiasanat: kehkeytyvä, toimintasuunnitelma, taskutoimari, itsereflektio