Toimintaterapeutin ammatillinen osaaminen ekologisesti kestävän kehityksen edistämisessä : integroiva kirjallisuuskatsaus
Marjakangas, Antti (2023)
Marjakangas, Antti
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923279
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimeksiantona osana toimintaterapeutin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmauudistusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ammatillista osaamista, jota valmistuvalla toimintaterapeutilla tulisi olla ekologisesti kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi. Kartoitettuja osaamisen kuvauksia hyödynnetään toimintaterapeutin tutkinto-ohjelman opintojaksojen sisältö- ja tavoitekuvauksia uudistettaessa.
Integroivana kirjallisuuskatsauksena toteutuneen selvitystyön pohjana toimivat Toimintaterapeuttien maailmanliiton (WFOT) vuonna 2018 julkaisemat kestävän kehityksen edistämisen ohjaavat periaatteet ja niiden alaiset osaamiskuvaukset. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteeksi muotoutui näiden WFOT:n määritelmien ajantasaistaminen ja tarkentaminen uusimpaan saatavilla olevaan tietoon perustuen.
Aineistoa haettiin viidestä tietokannasta: Cinahl, Medline, ProQuest, Pubmed ja Sage. Hakuja täydennettiin manuaalisesti. Mukaan valittiin vertaisarvioituja tieteellisten julkaisujen artikkeleita vuosilta 2017–2022, yhteensä 17 kappaletta. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisesti WFOT:n ohjaavien periaatteiden ja osaamiskuvausten muodostaman rungon mukaisesti. Analyysirungon ulkopuolisesta tutkimuskysymykseen vastaavasta tiedosta muodostettiin uusia luokkia aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön tuloksena WFOT:n määrittelemät ohjaavat periaatteet ja osaamiskuvaukset suomennettiin. Osaan osaamiskuvauksista ehdotettiin tarkennuksia tai täydennyksiä kirjallisuuskatsauksen aineiston analyysin pohjalta. Lisäksi muotoiltiin kolme kokonaan uutta osaamiskuvausta. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että WFOT:n kestävän kehityksen edistämisen ohjaavat periaatteet ja osaamiskuvaukset olivat pääosin hyvin ajan tasalla suhteessa kirjallisuuskatsauksessa löydettyyn tietoon. Tuloksissa ehdotetut tarkennukset ja lisäykset eivät muuta alkuperäistä viestiä, mutta laajentavat näkökulmaa toimintaterapeutin rooleista ekologisesti kestävän kehityksen edistämisessä.
Integroivana kirjallisuuskatsauksena toteutuneen selvitystyön pohjana toimivat Toimintaterapeuttien maailmanliiton (WFOT) vuonna 2018 julkaisemat kestävän kehityksen edistämisen ohjaavat periaatteet ja niiden alaiset osaamiskuvaukset. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteeksi muotoutui näiden WFOT:n määritelmien ajantasaistaminen ja tarkentaminen uusimpaan saatavilla olevaan tietoon perustuen.
Aineistoa haettiin viidestä tietokannasta: Cinahl, Medline, ProQuest, Pubmed ja Sage. Hakuja täydennettiin manuaalisesti. Mukaan valittiin vertaisarvioituja tieteellisten julkaisujen artikkeleita vuosilta 2017–2022, yhteensä 17 kappaletta. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisesti WFOT:n ohjaavien periaatteiden ja osaamiskuvausten muodostaman rungon mukaisesti. Analyysirungon ulkopuolisesta tutkimuskysymykseen vastaavasta tiedosta muodostettiin uusia luokkia aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön tuloksena WFOT:n määrittelemät ohjaavat periaatteet ja osaamiskuvaukset suomennettiin. Osaan osaamiskuvauksista ehdotettiin tarkennuksia tai täydennyksiä kirjallisuuskatsauksen aineiston analyysin pohjalta. Lisäksi muotoiltiin kolme kokonaan uutta osaamiskuvausta. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että WFOT:n kestävän kehityksen edistämisen ohjaavat periaatteet ja osaamiskuvaukset olivat pääosin hyvin ajan tasalla suhteessa kirjallisuuskatsauksessa löydettyyn tietoon. Tuloksissa ehdotetut tarkennukset ja lisäykset eivät muuta alkuperäistä viestiä, mutta laajentavat näkökulmaa toimintaterapeutin rooleista ekologisesti kestävän kehityksen edistämisessä.