JAMK:sta vuosina 2007-2013 valmistuneiden kuntoutuksen ohjaajien (AMK) työllistyminen, työelämässä koetut haasteet ja koulutuksen kehittämisideat
Laine, Mira; Nappa, Noora (2014)
Laine, Mira
Nappa, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113688
Tiivistelmä
Kuntoutusohjauksen ja -suunnittelun koulutusohjelma on sosiaali- ja terveysalan koulutus, jota ovat tarjonneet Jyväskylän, Satakunnan, Oulun ja Rovaniemen ammattikorkeakoulut. Vuonna 2014 koulutusohjelma on keskitetty Jyväskylän ja Satakunnan ammattikorkeakouluihin. Vuoden 2013 loppuun mennessä valmistuneita kuntoutuksen ohjaajia (AMK) on yhteensä 459.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vuosina 2007-2013 valmistuneiden kuntoutuksen ohjaajien (AMK) työllisyyttä, työelämässä koettuja haasteita ja koulutuksen kehittämisideoita. Edellinen kuntoutuksen ohjaajien työllisyyttä kartoittava opinnäytetyö on vuodelta 2007, jossa tutkimusjoukkona olivat kaikki siihen mennessä valtakunnallisesti valmistuneet kuntoutuksen ohjaajat (AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka laadittiin internetin Webropol -kyselytyökalun avulla. Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vuosina 2007 - 2013 valmistuneita kuntoutuksen ohjaajia on yhteensä 142, joista 130 henkilön osoitetiedot olivat käytettävissä. Tutkimukseen vastasi 78 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi saatiin 60 %. Aineisto on analysoitu Webropol-ohjelmistosta saatavien erilaisten taulukoiden avulla ja tulokset on esitetty frekvenssi- ja prosenttiluvuin.
Keväällä 2014 kyselyyn vastanneesta 78 henkilöstä työssä oli 68 henkilöä, joka on 87 % vastaajista. 59 vastaajaa työskenteli koulutustaan vastaavassa työssä ja suurin osa vastaajista työskenteli Keski-Suomessa, Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla. Tutkimukseen osallistuneista monet olivat kokeneet haasteita työelämän rytmitykseen/ kiireeseen sekä asiakastyöhön ja asiakaskohtaamisiin liittyen. Koulutuksen kehittämisideoissa tulivat esiin yhteistyön painottaminen työelämän edustajien kanssa sekä koulutuksen ja ammattinimikkeen tunnettuuden parantaminen.
Koulutuksen kehittämisideat itsenäisenä aiheena sekä työllisyystilanteen kartoitus valtakunnallisesti (mukana kaikki valmistuneet) ovat opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheita. Satakunnan ammattikorkeakoulusta on tekeillä opinnäytetyö SAMKin valmistuneista kuntoutuksen ohjaajista ja yksi jatkotutkimusaihe on vertailla näiden opinnäytetöiden tuloksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vuosina 2007-2013 valmistuneiden kuntoutuksen ohjaajien (AMK) työllisyyttä, työelämässä koettuja haasteita ja koulutuksen kehittämisideoita. Edellinen kuntoutuksen ohjaajien työllisyyttä kartoittava opinnäytetyö on vuodelta 2007, jossa tutkimusjoukkona olivat kaikki siihen mennessä valtakunnallisesti valmistuneet kuntoutuksen ohjaajat (AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka laadittiin internetin Webropol -kyselytyökalun avulla. Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vuosina 2007 - 2013 valmistuneita kuntoutuksen ohjaajia on yhteensä 142, joista 130 henkilön osoitetiedot olivat käytettävissä. Tutkimukseen vastasi 78 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi saatiin 60 %. Aineisto on analysoitu Webropol-ohjelmistosta saatavien erilaisten taulukoiden avulla ja tulokset on esitetty frekvenssi- ja prosenttiluvuin.
Keväällä 2014 kyselyyn vastanneesta 78 henkilöstä työssä oli 68 henkilöä, joka on 87 % vastaajista. 59 vastaajaa työskenteli koulutustaan vastaavassa työssä ja suurin osa vastaajista työskenteli Keski-Suomessa, Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla. Tutkimukseen osallistuneista monet olivat kokeneet haasteita työelämän rytmitykseen/ kiireeseen sekä asiakastyöhön ja asiakaskohtaamisiin liittyen. Koulutuksen kehittämisideoissa tulivat esiin yhteistyön painottaminen työelämän edustajien kanssa sekä koulutuksen ja ammattinimikkeen tunnettuuden parantaminen.
Koulutuksen kehittämisideat itsenäisenä aiheena sekä työllisyystilanteen kartoitus valtakunnallisesti (mukana kaikki valmistuneet) ovat opinnäytetyömme jatkotutkimusaiheita. Satakunnan ammattikorkeakoulusta on tekeillä opinnäytetyö SAMKin valmistuneista kuntoutuksen ohjaajista ja yksi jatkotutkimusaihe on vertailla näiden opinnäytetöiden tuloksia.