Kulttuuri- ja kehotietoinen lähestymistapa afrikkalaisperäisten tanssien opetuksessa
Tuhkunen, Annina (2023)
Tuhkunen, Annina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123485
Tiivistelmä
Tanssinopettajan työni kautta olen havainnut, että afrikkalaisia tansseja tunnetaan Suomessa melko vähän. Tämä voi osittain johtua siitä, ettei harrastustoimintaa tavoitteellisempaa edistyneen tason koulutusta näistä tansseista ole tarjolla. Harrastustoiminnan rinnalle ehdotankin afrikkalaisperäisten tanssien syventävää koulutusta, joka mahdollistaisi pitkäjänteisen ja kokonaisvaltaisen tanssin opiskelun.
Opinnäytetyössäni pohdin, millaista osaamista afrikkalaisten tanssien opettaminen edellyttää ja millaisista sisällöistä syventävä afrikkalaisten tanssien koulutus voisi koostua. Koulutussuunnittelun kautta reflektoin omaa osaamistani ja kehitystarpeitani afrikkalaisten tanssien parissa toimivana ammattilaisena. Empiirinen aineistoni koostuu päiväkirjamerkinnöistäni sekä afrikkalaisten tanssien ja musiikin parissa toimivien asiantuntijoiden haastatteluista. Lisäksi on hyödynnetty aiheeseen soveltuvaa kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Prosessi synnytti hahmotelman syventävästä länsiafrikkalaisiin tansseihin keskittyvästä koulutuksesta, jossa tansseja opiskellaan niiden kulttuurinen ja sosiaalinen konteksti huomioiden sekä kehotietoista lähestymistapaa hyödyntäen. Toteuttamani tutkimus- ja kehittämistyön tuloksena näkemykseni kulttuuri- ja kehotietoisesta pedagogiikasta vahvistuivat ja roolini tanssin kentällä kirkastui: työssäni toimin paitsi tanssipedagogina ja yhteisötaiteilijana myös kulttuuritulkkina ja afrikkalaisen kulttuurin välittäjänä. Through my work as a dance teacher, I have noticed that African dances are relatively little known in Finland. This may be partially due to the lack of advanced training in these dances. I therefore propose, alongside recreational African dance activities, advanced training in African dances, which would enable long-term and holistic dance studies.
In my thesis, I discuss the competences required to teach African dances and possible contents of an advanced training in African dances. Through planning the training, I reflect on my own skills and development needs as a professional working in the field of African dances. The empirical material consists of my diary entries and interviews with specialists in African dance and music. In addition, relevant literature and studies have been utilized.
The result of the process is an outline of an advanced training focusing on West African dances, in which dances are studied through a body-conscious approach and as part of their cultural and social context. As a result of my research and development work, my views on cultural and body-conscious pedagogy were strengthened and my professional role in the field of dance became clearer: I see myself not only as a dance pedagogue and community artist, but also as a cultural interpreter and mediator of African culture.
Opinnäytetyössäni pohdin, millaista osaamista afrikkalaisten tanssien opettaminen edellyttää ja millaisista sisällöistä syventävä afrikkalaisten tanssien koulutus voisi koostua. Koulutussuunnittelun kautta reflektoin omaa osaamistani ja kehitystarpeitani afrikkalaisten tanssien parissa toimivana ammattilaisena. Empiirinen aineistoni koostuu päiväkirjamerkinnöistäni sekä afrikkalaisten tanssien ja musiikin parissa toimivien asiantuntijoiden haastatteluista. Lisäksi on hyödynnetty aiheeseen soveltuvaa kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Prosessi synnytti hahmotelman syventävästä länsiafrikkalaisiin tansseihin keskittyvästä koulutuksesta, jossa tansseja opiskellaan niiden kulttuurinen ja sosiaalinen konteksti huomioiden sekä kehotietoista lähestymistapaa hyödyntäen. Toteuttamani tutkimus- ja kehittämistyön tuloksena näkemykseni kulttuuri- ja kehotietoisesta pedagogiikasta vahvistuivat ja roolini tanssin kentällä kirkastui: työssäni toimin paitsi tanssipedagogina ja yhteisötaiteilijana myös kulttuuritulkkina ja afrikkalaisen kulttuurin välittäjänä.
In my thesis, I discuss the competences required to teach African dances and possible contents of an advanced training in African dances. Through planning the training, I reflect on my own skills and development needs as a professional working in the field of African dances. The empirical material consists of my diary entries and interviews with specialists in African dance and music. In addition, relevant literature and studies have been utilized.
The result of the process is an outline of an advanced training focusing on West African dances, in which dances are studied through a body-conscious approach and as part of their cultural and social context. As a result of my research and development work, my views on cultural and body-conscious pedagogy were strengthened and my professional role in the field of dance became clearer: I see myself not only as a dance pedagogue and community artist, but also as a cultural interpreter and mediator of African culture.