Ammattitaitokilpailujen järjestäminen poikkeusolosuhteissa: ajoneuvotekniikka Taitaja2021-kilpailussa
Hiivala, Jussi (2023)
Hiivala, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822890
Tiivistelmä
Vuonna 2019 sain lajivastaavan tehtävän Oulussa järjestettävään Taitaja2021-tapahtumaan, joka on Skills Finland Ry alainen ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma. Skills Finland Ry on yhdistys, joka on perustettu vuonna 1993, ja sen taustalla on Opetushallitus, opetus- ja kulttuu-riministeriö, työmarkkina- ja opetusalan järjestöt sekä ammatilliset oppilaitokset. Tähän tehtä-vään kuului myös semifinaalien koordinointi Taitaja2020-tapahtumassa. Semifinaalit saatiin jär-jestettyä, mutta itse Taitaja2020-tapahtuma jouduttiin perumaan Jyväskylästä. Syynä tähän oli Covid-19-pandemian puhkeaminen ja sen myötä oppilaitosten etäopetukseen siirtyminen.
Taitaja2021-tapahtuman ajoneuvotekniikan lajin lajivastaavan tehtäväksi tuli pohtia, miten kilpailu voidaan järjestää poikkeusolosuhteissa, joissa ihmisten kontaktimäärät piti saada mahdollisim-man vähäisiksi ja noudattaa voimassa olevia Covid-19-rajoituksia. Tutkittavana oli, miten kilpailut järjestetään voimassa olevien rajoitusten puitteissa tasapuolisesti ja rajallisien resurssien voimin sekä miten tehtävien vaatimustaso saadaan vastaamaan alan todellisia ammattitaitovaatimuksia.
Tutkimuksessa käytetty lähestymistapa oli toimintatutkimus, koska se pyrkii kehittämistutkimuk-sen tavoin muutokseen toiminnassa. Tässä toimintatutkimuksessa tutkittiin ihmisten toimintaa, jossa tutkija oli itse mukana havainnoimassa muutosprosessia. Tietoa kerättiin pääsääntöisesti havainnoimalla, kun ongelmia määriteltiin, muutoksia toteutettiin ja tuloksia arviointiin.
Tässä työssä tehdyssä toimintatutkimuksessa tutkittiin eri vaihtoehtoja Taitaja2021-tapahtuman järjestämiseen Covid-19-rajoitusten vallitessa sekä kilpailutehtävien ammattitaitovaatimusten täyttymistä. Lopullisissa järjestelyissä huomioitiin turvavälien toteutuminen, maskien käyttö ja aikataulut siten että kontaktit ihmisten välillä olivat mahdollisimman pieniä. Kilpailutehtäviä ja niiden vaatimustasoja tutkittiin aiemmilta vuosilta. Kilpailutehtävät toteutettiin siten, että ne vas-taavat ammattitaitovaatimuksiltaan ajoneuvoasentajan pakollisia ammatillisia tutkinnon osia, eli sitä tasoa mitä työelämässä vaaditaan aloittavalta ajoneuvoasentajalta. Tehtävien perustaa on käytetty myös myöhemmissä ammattitaitokilpailuissa hyväksi.
Taitaja2021-tapahtuman ajoneuvotekniikan lajin lajivastaavan tehtäväksi tuli pohtia, miten kilpailu voidaan järjestää poikkeusolosuhteissa, joissa ihmisten kontaktimäärät piti saada mahdollisim-man vähäisiksi ja noudattaa voimassa olevia Covid-19-rajoituksia. Tutkittavana oli, miten kilpailut järjestetään voimassa olevien rajoitusten puitteissa tasapuolisesti ja rajallisien resurssien voimin sekä miten tehtävien vaatimustaso saadaan vastaamaan alan todellisia ammattitaitovaatimuksia.
Tutkimuksessa käytetty lähestymistapa oli toimintatutkimus, koska se pyrkii kehittämistutkimuk-sen tavoin muutokseen toiminnassa. Tässä toimintatutkimuksessa tutkittiin ihmisten toimintaa, jossa tutkija oli itse mukana havainnoimassa muutosprosessia. Tietoa kerättiin pääsääntöisesti havainnoimalla, kun ongelmia määriteltiin, muutoksia toteutettiin ja tuloksia arviointiin.
Tässä työssä tehdyssä toimintatutkimuksessa tutkittiin eri vaihtoehtoja Taitaja2021-tapahtuman järjestämiseen Covid-19-rajoitusten vallitessa sekä kilpailutehtävien ammattitaitovaatimusten täyttymistä. Lopullisissa järjestelyissä huomioitiin turvavälien toteutuminen, maskien käyttö ja aikataulut siten että kontaktit ihmisten välillä olivat mahdollisimman pieniä. Kilpailutehtäviä ja niiden vaatimustasoja tutkittiin aiemmilta vuosilta. Kilpailutehtävät toteutettiin siten, että ne vas-taavat ammattitaitovaatimuksiltaan ajoneuvoasentajan pakollisia ammatillisia tutkinnon osia, eli sitä tasoa mitä työelämässä vaaditaan aloittavalta ajoneuvoasentajalta. Tehtävien perustaa on käytetty myös myöhemmissä ammattitaitokilpailuissa hyväksi.