Jaetun johtajuuden mahdollisuudet ja haasteet varhaiskasvatuksessa päiväkodin johtajien kokemana
Heikkinen, Miia (2023)
Heikkinen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722746
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, ja se pitää sisällään tutkimuksellisen osion sekä kehittämisosion. Tutkimuksen osion tarkoituksena oli kuvata päiväkodin johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden nykytilasta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Samalla tarkoituksena oli selvittää, miten jaettua johtajuutta tulisi kehittää päiväkodin johtajien näkemyksen mukaan. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa jaetusta johtajuuden ilmiöstä varhaiskasvatuksessa sekä tuottaa tietoa sen käytännön toteuttamistavoista, sekä mahdollisuuksista ja haasteista. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voi käyttää kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksen johtajuuden kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin keräämällä tutkimusaineisto sähköisen kyselyn avulla. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin jaetun johtajuuden teoriaa. Sähköinen kysely toteutettiin verkossa, ja sen osa-alueina olivat jaetun johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen arjessa, jaetun johtajuuden mahdollisuudet ja jaetun johtajuuden haasteet päiväkodin johtajien kokemana. Kyselyn avulla saatiin luotua kuva päiväkodin johtajien kokemuksista jaetun johtajuuden toteutumisesta, sekä jaetun johtajuuden mahdollisuuksista ja haasteista varhaiskasvatuksen johtajuuden kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön kehittämisosion tarkoituksena oli tutkimustulosten pohjalta kehittää jaettua johtajuutta tuottamalla sähköinen materiaali jaetun johtajuuden kehittämisen tueksi. Sähköistä materiaalia voi hyödyntää päiväkodin johtajien johtamisen ja jaetun johtajuuden kehittämisen tukena.
Tutkimustulokset osoittivat, että jaettua johtajuutta toteutetaan varhaiskasvatuksessa jossain määrin. Jaettu johtajuus toteutuu käytännössä arjen käytännöntehtävien ja vastuiden jakamisen kautta päiväkodinjohtajan, varajohtajan ja henkilöstön välillä. Vastausten mukaan muun muassa kiire ja aikaresurssin puute haittaavat jaetun johtajuuden toteuttamista. Vastaajat kokivat, että jaetulla johtajuudella on mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa, joskin sen kehittämisen tiellä on esteitä, kuten ajan puute.
Tutkimus toteutettiin keräämällä tutkimusaineisto sähköisen kyselyn avulla. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin jaetun johtajuuden teoriaa. Sähköinen kysely toteutettiin verkossa, ja sen osa-alueina olivat jaetun johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen arjessa, jaetun johtajuuden mahdollisuudet ja jaetun johtajuuden haasteet päiväkodin johtajien kokemana. Kyselyn avulla saatiin luotua kuva päiväkodin johtajien kokemuksista jaetun johtajuuden toteutumisesta, sekä jaetun johtajuuden mahdollisuuksista ja haasteista varhaiskasvatuksen johtajuuden kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön kehittämisosion tarkoituksena oli tutkimustulosten pohjalta kehittää jaettua johtajuutta tuottamalla sähköinen materiaali jaetun johtajuuden kehittämisen tueksi. Sähköistä materiaalia voi hyödyntää päiväkodin johtajien johtamisen ja jaetun johtajuuden kehittämisen tukena.
Tutkimustulokset osoittivat, että jaettua johtajuutta toteutetaan varhaiskasvatuksessa jossain määrin. Jaettu johtajuus toteutuu käytännössä arjen käytännöntehtävien ja vastuiden jakamisen kautta päiväkodinjohtajan, varajohtajan ja henkilöstön välillä. Vastausten mukaan muun muassa kiire ja aikaresurssin puute haittaavat jaetun johtajuuden toteuttamista. Vastaajat kokivat, että jaetulla johtajuudella on mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa, joskin sen kehittämisen tiellä on esteitä, kuten ajan puute.