Suurkuvamateriaalin valintaan vaikuttavat tekijät
Polvinen, Mira (2023)
Polvinen, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722704
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tärkeimpiä suurkuvamateriaalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Pääongelmaan haettiin vastauksia alaongelmien avulla, jotka käsittelivät tavarantoimittajan ja materiaalin ominaisuuksien merkitystä. Toimeksiantajana toimi graafisen alan materiaaleja myyvä Antalis Oy, joka on myös kirjoittajan työnantaja. Opinnäytetyön aihe valikoitui yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Tietoperustassa on käsitelty materiaalien hankintaa B2B näkökulmasta. Siinä on avattu ostoprosessia ja oston rooleja, tuotetyypin vaikutuksia sekä myyvän yrityksen kilpailukeinoja. Lisäksi tietoperustassa on käsitelty toimittajasuhteita. Tietoperusta pohjautuu kirjallisiin ja suullisiin lähteisiin, sekä kirjoittajan omaan asiantuntemukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Työssä käytetty tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä tammikuussa 2023. Kysely lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisteristä poimituille yhteystiedoille henkilökohtaisena linkkinä. Tutkimus rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen asiakkaita, jotka olivat ostaneet suurkuvamateriaaleja edeltävien kahden vuoden aikana.
Aineiston analysointi suoritettiin tilastollisin menetelmin SPSS Statistics-ohjelmaa, sekä Microsoft Exceliä hyödyntäen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että tärkeimpiä tekijöitä suurkuvamateriaalin valinnassa ovat laatu ja hinta, toimitusvarmuus sekä saatavuus. Ympäristöystävällisyys on yrityksille tärkeä tekijä, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan korkeampaa hintaa.
Tietoperustassa on käsitelty materiaalien hankintaa B2B näkökulmasta. Siinä on avattu ostoprosessia ja oston rooleja, tuotetyypin vaikutuksia sekä myyvän yrityksen kilpailukeinoja. Lisäksi tietoperustassa on käsitelty toimittajasuhteita. Tietoperusta pohjautuu kirjallisiin ja suullisiin lähteisiin, sekä kirjoittajan omaan asiantuntemukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Työssä käytetty tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä tammikuussa 2023. Kysely lähetettiin toimeksiantajan asiakasrekisteristä poimituille yhteystiedoille henkilökohtaisena linkkinä. Tutkimus rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen asiakkaita, jotka olivat ostaneet suurkuvamateriaaleja edeltävien kahden vuoden aikana.
Aineiston analysointi suoritettiin tilastollisin menetelmin SPSS Statistics-ohjelmaa, sekä Microsoft Exceliä hyödyntäen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että tärkeimpiä tekijöitä suurkuvamateriaalin valinnassa ovat laatu ja hinta, toimitusvarmuus sekä saatavuus. Ympäristöystävällisyys on yrityksille tärkeä tekijä, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan korkeampaa hintaa.