Invalidiliitto Ry:n kuntoutusalan ammattilaisille kohdentaman tutkimusviestinnän kehittäminen
Kaipainen, Rebeca (2023)
Kaipainen, Rebeca
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722446
Tiivistelmä
Vaikuttava kuntoutus on asiakaslähtöistä, moniammatillisesti ja monialaisena
yhteistyönä toteutettua toimintaa. Kuntoutuksen tulee pohjautua tutkittuun tietoon. Tämä vaatii tutkimustietoa tuottavilta organisaatioilta tieteestä ja tutkimustuloksista viestimistä sekä ammattilaisilta taitoa etsiä ja soveltaa tätä tietoa käytännön työssä. Tutkitusta tiedosta viestittäessä puhutaan tiedeviestinnästä, joka jaetaan eri tasoihin kohderyhmän mukaan. Vaikuttava tiedeviestintä on strategisella tasolla suunniteltua ja oikein kohdennettua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia toiveita, näkemyksiä ja
kokemuksia kuntoutuksen ammattilaisilla on Invalidiliitto Ry:n tutkimusviestintään liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Invalidiliitto Ry:n tutkimusviestintää asiakaslähtöisemmäksi.
Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilu noudatti
Tuplatimantti-prosessimallia, joka sisältää löytämis-, määrittämis-, kehittämisja toimittamisvaiheen. Löytämisvaiheessa kartoitettiin palvelun nykytila ja tavoitteet. Sen jälkeen siirryttiin määrittämisvaiheeseen, jossa ongelma määriteltiin tarkemmin ja kasvatettiin asiakasymmärrystä toteuttamalla Webropol-kysely kuntoutuksen ammattilaisille syksyllä 2022. Kehittämis- ja toimittamisvaiheissa kyselyn aineisto analysoitiin ja tuotettiin ratkaisu eli kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle ehdotuksia tutkimusviestinnän kehittämiseksi. Kehittämisehdotukset muodostettiin opinnäytetyön teoriaosuuteen,
Webropol-kyselyn tuloksiin sekä toimeksiantajan toiveisiin ja tarpeisiin pohjautuen. Tutkimusviestinnän laajentaminen sosiaaliseen mediaan lisää viestinnän
tunnettavuutta ja tavoittavuutta. Kehittämisehdotukset esiteltiin infograafin
muodossa. Effective rehabilitation is customer-oriented and implemented as multiprofessional cooperation. It follows a multidisciplinary approach and is based on scientific evidence. Using scientific facts in rehabilitation requires organizations
that produce science and share the information with professionals. Professionals must then be able to find the information and apply it to their work. This
process of sharing information is called science communication, which is divided into different levels depending on the target audience. Effective science
communication is well planned and target audience is carefully considered.
The objective of this thesis was to develop the science communication of the
Finnish Association of People with Physical Disabilities to be more customer
oriented. The purpose of the thesis was to investigate the experiences and impressions of rehabilitation professionals regarding the client organization’s science communication. The development method was service design and the
process followed the Double diamond-model. The first phase was the discovery phase including a survey of how the client organization operates, how research is conducted and how the client’s science communication is implemented at the moment. The next phase was to define the development problem in greater detail and increase understanding of the client by executing a
Webropol-survey. The development and delivery phases included data analysis and producing a development proposal as a solution.
The survey indicated that client organization’s research activity is not well
known. Awareness can be strengthened through correctly targeted science
communication. To increase the use of the scientific facts produced by the client organization they should be easily accessible. The survey showed that
professionals in rehabilitation are motivated to search for and use scientific
facts in their work. The thesis produced a compilation of development proposals to the client. Based on the Webropol-surveys answers, the theoretical
framework of the study and the hopes and needs of the client. In future the client can assess the changes made to their science research communication
and further develop it if necessary.
yhteistyönä toteutettua toimintaa. Kuntoutuksen tulee pohjautua tutkittuun tietoon. Tämä vaatii tutkimustietoa tuottavilta organisaatioilta tieteestä ja tutkimustuloksista viestimistä sekä ammattilaisilta taitoa etsiä ja soveltaa tätä tietoa käytännön työssä. Tutkitusta tiedosta viestittäessä puhutaan tiedeviestinnästä, joka jaetaan eri tasoihin kohderyhmän mukaan. Vaikuttava tiedeviestintä on strategisella tasolla suunniteltua ja oikein kohdennettua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia toiveita, näkemyksiä ja
kokemuksia kuntoutuksen ammattilaisilla on Invalidiliitto Ry:n tutkimusviestintään liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Invalidiliitto Ry:n tutkimusviestintää asiakaslähtöisemmäksi.
Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilu noudatti
Tuplatimantti-prosessimallia, joka sisältää löytämis-, määrittämis-, kehittämisja toimittamisvaiheen. Löytämisvaiheessa kartoitettiin palvelun nykytila ja tavoitteet. Sen jälkeen siirryttiin määrittämisvaiheeseen, jossa ongelma määriteltiin tarkemmin ja kasvatettiin asiakasymmärrystä toteuttamalla Webropol-kysely kuntoutuksen ammattilaisille syksyllä 2022. Kehittämis- ja toimittamisvaiheissa kyselyn aineisto analysoitiin ja tuotettiin ratkaisu eli kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle ehdotuksia tutkimusviestinnän kehittämiseksi. Kehittämisehdotukset muodostettiin opinnäytetyön teoriaosuuteen,
Webropol-kyselyn tuloksiin sekä toimeksiantajan toiveisiin ja tarpeisiin pohjautuen. Tutkimusviestinnän laajentaminen sosiaaliseen mediaan lisää viestinnän
tunnettavuutta ja tavoittavuutta. Kehittämisehdotukset esiteltiin infograafin
muodossa.
that produce science and share the information with professionals. Professionals must then be able to find the information and apply it to their work. This
process of sharing information is called science communication, which is divided into different levels depending on the target audience. Effective science
communication is well planned and target audience is carefully considered.
The objective of this thesis was to develop the science communication of the
Finnish Association of People with Physical Disabilities to be more customer
oriented. The purpose of the thesis was to investigate the experiences and impressions of rehabilitation professionals regarding the client organization’s science communication. The development method was service design and the
process followed the Double diamond-model. The first phase was the discovery phase including a survey of how the client organization operates, how research is conducted and how the client’s science communication is implemented at the moment. The next phase was to define the development problem in greater detail and increase understanding of the client by executing a
Webropol-survey. The development and delivery phases included data analysis and producing a development proposal as a solution.
The survey indicated that client organization’s research activity is not well
known. Awareness can be strengthened through correctly targeted science
communication. To increase the use of the scientific facts produced by the client organization they should be easily accessible. The survey showed that
professionals in rehabilitation are motivated to search for and use scientific
facts in their work. The thesis produced a compilation of development proposals to the client. Based on the Webropol-surveys answers, the theoretical
framework of the study and the hopes and needs of the client. In future the client can assess the changes made to their science research communication
and further develop it if necessary.