Kustannustehokkaimman kaukokuljetusketjun selvitys eri polttoaineen hinnoilla
Tarvainen, Eetu; Kankainen, Nelli (2023)
Tarvainen, Eetu
Kankainen, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421178
Tiivistelmä
Suomen metsäteollisuuteen hankitaan vuosittain yli 50 milj. m3 raakapuuta, ja tästä määrästä 80 % kuljetetaan autokuljetuksena. Puutavaran kaukokuljetukseen liittyvät haasteet pakottavat tarkastelemaan vaihtoehtoisia kuljetusmenetelmiä, jotta toiminta säilyisi mahdollisimman kannattavana ja tehokkaana niin yrittäjille kuin koko metsäteollisuudelle.
Opinnäytetyössä selvitettiin kustannustehokkainta raakapuun kaukokuljetusketjua eri polttoaineen hinnoilla (2 €/l, 2,5 €/l, 3 €/l). Työssä tarkasteltavat kaukokuljetusketjut olivat 76 t puutavara-auto (nosturin kanssa), 76 t puutavara-auto (ilman nosturia), 76 t terminaaliauto ja 92 t HCT-terminaaliauto. Käytettävä kuljetusmatka oli 50–300 km, joka on tyypillinen puutavara-autokuljetusmatkan pituus.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tieteellisiin julkaisuihin sekä toteuttamalla kustannuslaskelmia, joiden avulla pystyttiin tutkimaan eri kuljetusketjujen kannattavuutta. Kustannuslaskelmien avulla tutkimuksesta saatiin ajankohtainen, eikä tähän olisi päästy pelkän kirjallisuuden avulla.
Tutkimus osoitti, että simuloiduilla polttoaineen hinnoilla suora 76 t puutavara-auto on edelleen kustannustehokkain ja käyttökelpoisin kuljetusratkaisu autopuun keskimääräisillä kokonaiskuljetusmatkoilla. Kustannustehokkuus 76 t puutavara-autolla pysyy vertailuissa aina 170 km:n kuljetusmatkoille, minkä jälkeen terminaaliketjut alkavat tuottamaan kustannussäästöjä. Eri kuljetusketjuilla on kuitenkin omat etunsa ja vaikeutensa, joten sopiva kuljetusratkaisu tulee aina kuljetusetäisyyden ja kaluston saatavuuden mukaan. Tulevaisuudessa HCT-puutavarayhdistelmät tulevat olemaan avainasemassa kaukokuljetuksen kustannustehokkuuden parantamisessa.
Opinnäytetyössä selvitettiin kustannustehokkainta raakapuun kaukokuljetusketjua eri polttoaineen hinnoilla (2 €/l, 2,5 €/l, 3 €/l). Työssä tarkasteltavat kaukokuljetusketjut olivat 76 t puutavara-auto (nosturin kanssa), 76 t puutavara-auto (ilman nosturia), 76 t terminaaliauto ja 92 t HCT-terminaaliauto. Käytettävä kuljetusmatka oli 50–300 km, joka on tyypillinen puutavara-autokuljetusmatkan pituus.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tieteellisiin julkaisuihin sekä toteuttamalla kustannuslaskelmia, joiden avulla pystyttiin tutkimaan eri kuljetusketjujen kannattavuutta. Kustannuslaskelmien avulla tutkimuksesta saatiin ajankohtainen, eikä tähän olisi päästy pelkän kirjallisuuden avulla.
Tutkimus osoitti, että simuloiduilla polttoaineen hinnoilla suora 76 t puutavara-auto on edelleen kustannustehokkain ja käyttökelpoisin kuljetusratkaisu autopuun keskimääräisillä kokonaiskuljetusmatkoilla. Kustannustehokkuus 76 t puutavara-autolla pysyy vertailuissa aina 170 km:n kuljetusmatkoille, minkä jälkeen terminaaliketjut alkavat tuottamaan kustannussäästöjä. Eri kuljetusketjuilla on kuitenkin omat etunsa ja vaikeutensa, joten sopiva kuljetusratkaisu tulee aina kuljetusetäisyyden ja kaluston saatavuuden mukaan. Tulevaisuudessa HCT-puutavarayhdistelmät tulevat olemaan avainasemassa kaukokuljetuksen kustannustehokkuuden parantamisessa.