Pohjoisen Keski-Suomen kuljetusverkoston uudelleensuunnittelu
Westersund, Aino (2023)
Westersund, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015982
Tiivistelmä
Toimitus- ja kuljetusketjujen tutkiminen ja kehittäminen ovat kuljetusorganisaatioille tärkeä tapa tunnistaa palvelunsa pullonkauloja, huomioida eri kustannustekijöitä sekä kehittää toimintaansa ja palveluitaan. Palvelun tuottamisessa asiakkaan rooli korostuu ja siihen tulee kiinnittää huomiota palvelun kehittämisprosessissa. Kuljetusvuorojen ja -verkoston tarkastelu sekä optimointi mahdollistavat kustannussäästöt turhien kilometrien, työaikojen ja tyhjänä ajamisen osalta. Kapasiteetin täyttöasteen parantamisella ja uusien kuljetusreittien suunnittelulla on mahdollista kehittää sekä parantaa kustannustehokkuutta ja tehostaa toimintaa. Kuljetusten optimointi vaikuttaa vähentävästi myös ympäristöpäästöihin ja näin ollen on ajankohtainen aihe myös tästä syystä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Posti Group Oyj Jyväskylän toimipiste, jolle työ tehtiin keväällä 2023. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja lopullisena tavoitteena pyrittiin tuottamaan teoreettinen malli uudelleensuunnitellusta Pohjoisen Keski-Suomen alueen kuljetusverkostosta, jolla olisi toimiessaan mahdollisuus tulla myös tulevaisuudessa käyttöön. Tarkasteltavan alueen sekä vuorojen nykytilaa tarkasteltiin edellisvuoden kuljetussuoritteiden valossa ja näistä saatiin kapasiteettitarkasteluun vaaditut keskiarvovolyymit jokaiselle vuorolle. Työssä käytettiin pinta-alaan perustuvaa täyttöasteen mittaustapaa.
Tuloksena saatiin kolme hieman toisistaan erilaista vuorosuunnitelmaa, joista jokainen on teoriatasolla tarkasteluna toteuttamiskelpoinen. Kustannusten vertailussa todetaan, että suunnitelma numero kaksi on kustannusten, mutta myös kapasiteetin täyttöasteelta tarkasteltuna kaikkein kannattavin vaihtoehto. Myös volyymien muutokset sekä sesonkiaikojen vaihtelut voivat tuoda lisähaasteita suunnitelmien toteutukseen käytännössä, sillä täyttöasteen käytön ollessa isompi, se ei mahdollista volyymin suurta kasvua. Kapasiteettitarkastelulla ja sen täyttöasteen parantamisella on kuitenkin mahdollisuus luoda huomattaviakin kustannussäästöjä, jos volyymien vaihteluihin osataan varautua ennakoivasti. Researching and developing supply- and transport chains is an important way for transport organizations to recognize bottlenecks in their service, notice different cost factors and develop their operations and services. In the service production the customer’s role is emphasized and attention should be draw to it in the service development process. Examining and optimizing the transport shifts and network enable cost saving in terms of unnecessary kilometers, working hours and empty driving. By improving the capacity filling rate and planning new transport routes, it is possible to develop and improve cost efficiency and make operations more efficient. Optimizing transportation also has a reducing effect on environmental emissions and is therefore a current topic for this reason as well.
The principal of this thesis was the Posti Group Oyj Jyväskylä office and it was made in the spring 2023. The thesis was carried out as a research and development work, and the final goal was to produce a theoretical model of the redesigned transport network in the Northern Central Finland region, which would have the possibility of being used in the future as well. To find out the current situation for the selected area and shifts, the transport performance of the previous year was examined, and from these, the average volumes required for the capacity review were obtained for each shift. The thesis used the method of measuring the degree of filling state based on the surface area.
The result was three slightly different shift plans, each of which is theoretically feasible. In the comparison of costs, it is stated that plan number two is the most profitable option in terms of cost, but also the capacity filling rate. However, changes in volumes and seasonal variation can bring additional challenges to the implementation of plans in practice, because when the filling rate is optimized for large, it does not allow for a large increase in volume. However, the capacity inspection and the improvement of its filling rate have the possibility of creating considerable cost saving, if it is known hot to proactively prepare for fluctuations in volumes.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Posti Group Oyj Jyväskylän toimipiste, jolle työ tehtiin keväällä 2023. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja lopullisena tavoitteena pyrittiin tuottamaan teoreettinen malli uudelleensuunnitellusta Pohjoisen Keski-Suomen alueen kuljetusverkostosta, jolla olisi toimiessaan mahdollisuus tulla myös tulevaisuudessa käyttöön. Tarkasteltavan alueen sekä vuorojen nykytilaa tarkasteltiin edellisvuoden kuljetussuoritteiden valossa ja näistä saatiin kapasiteettitarkasteluun vaaditut keskiarvovolyymit jokaiselle vuorolle. Työssä käytettiin pinta-alaan perustuvaa täyttöasteen mittaustapaa.
Tuloksena saatiin kolme hieman toisistaan erilaista vuorosuunnitelmaa, joista jokainen on teoriatasolla tarkasteluna toteuttamiskelpoinen. Kustannusten vertailussa todetaan, että suunnitelma numero kaksi on kustannusten, mutta myös kapasiteetin täyttöasteelta tarkasteltuna kaikkein kannattavin vaihtoehto. Myös volyymien muutokset sekä sesonkiaikojen vaihtelut voivat tuoda lisähaasteita suunnitelmien toteutukseen käytännössä, sillä täyttöasteen käytön ollessa isompi, se ei mahdollista volyymin suurta kasvua. Kapasiteettitarkastelulla ja sen täyttöasteen parantamisella on kuitenkin mahdollisuus luoda huomattaviakin kustannussäästöjä, jos volyymien vaihteluihin osataan varautua ennakoivasti.
The principal of this thesis was the Posti Group Oyj Jyväskylä office and it was made in the spring 2023. The thesis was carried out as a research and development work, and the final goal was to produce a theoretical model of the redesigned transport network in the Northern Central Finland region, which would have the possibility of being used in the future as well. To find out the current situation for the selected area and shifts, the transport performance of the previous year was examined, and from these, the average volumes required for the capacity review were obtained for each shift. The thesis used the method of measuring the degree of filling state based on the surface area.
The result was three slightly different shift plans, each of which is theoretically feasible. In the comparison of costs, it is stated that plan number two is the most profitable option in terms of cost, but also the capacity filling rate. However, changes in volumes and seasonal variation can bring additional challenges to the implementation of plans in practice, because when the filling rate is optimized for large, it does not allow for a large increase in volume. However, the capacity inspection and the improvement of its filling rate have the possibility of creating considerable cost saving, if it is known hot to proactively prepare for fluctuations in volumes.