Etäjohtaminen ja vuorovaikutus mobiilissa työssä: case kenttämyyntiyritys X
Turunen, Outi (2023)
Turunen, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220738
Tiivistelmä
Etäjohtaminen vaatii esihenkilöiltä yhä monipuolisempaa osaamista ja asettaa johtajuudelle uudenlaisia haasteita, kun henkilöstöä johdetaan digitaalisten välineiden avulla. Mobiilisti työskentelevät, suorittavat työtään fyysisesti liikkuen eri paikoissa, tietoteknisiä laitteita hyödyntäen. Etäjohtamisen onnistuminen edellyttää luottamusta, selkeitä pelisääntöjä, toimintamalleja sekä toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Etäjohtamisessa myös vuorovaikutuksen merkitys korostuu, sillä vuorovaikutuksen ja tiedon jakamisen avulla tiimit pysyvät kasassa.
Tässä työssä selvitettiin yhden myyntiorganisaation etäjohtamisen nykytilannetta sekä vuorovaikutuksen toimivuutta. Tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita ja työkaluja johtamisen tueksi. Teoria osuudessa käsiteltiin mobiilin työn vaativuustekijöitä, haasteita etäjohtamisessa, etäjohtajan osaamista sekä etäjohtamisen onnistumisen edellytyksiä. Lisäksi teoriassa käsiteltiin vuorovaikutuksen johtamista, vuorovaikutuksen haasteita mobiilissa työssä, viestinnän eri kanavia sekä epävirallisen vuorovaikutuksen merkitystä. Työn tutkimusote oli pääosin laadullinen. Työssä hyödynnettiin myös määrällisen aineiston hankintaa ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Alkukartoituksena toteutettiin webropol-kyselytyökalun avulla verkkokysely, mobiilisti työskenteleville henkilöille. Kyselyn tulosten pohjalta järjestettiin neljälle esihenkilölle teemahaastattelut, jotka toteutettiin Microsoft Teams -sovelluksen välityksellä. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun avulla. Tulosten analysoinnin jälkeen järjestettiin kohdeorganisaation henkilöstölle ideointityöpaja, jossa kartoitettiin yhdessä erilaisia kehitysideoita etäjohtamisen sekä vuorovaikutuksen kehittämiseksi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että mobiilisti työskentelevät toimivat hyvin itseohjautuvasti ja heillä on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa oman työn suunnitteluun yhteisten pelisääntöjen rajoissa. Pelisäännöillä koettiin olevan iso merkitys, ne olivat selvät ja niitä oli helppo noudattaa. Esihenkilöiden sekä mobiilisti työskentelevien välillä luottamus oli molemminpuolista. Arvostus koettiin arjessa pieniä tekoina ja sen osoittamista toivottiin enemmän. Vuorovaikutuksessa monikanavaisuus koettiin haasteelliseksi. Vuorovaikutuksen laatu oli parantunut viime aikoina, vaikka sisäinen viestintä saisi olla vieläkin läpinäkyvämpää ja esihenkilöiltä toivottiin enemmän vahvistavaa palautetta. Organisaatiolle suunnatut kehitysideat etätyön sekä vuorovaikutuksen kehittämiseen, liittyivät keinoihin, joiden mobiilisti työskentelevät henkilöt kokivat lisäävän työn mielekkyyttä, tehokkuutta sekä prosessien sujuvuutta.
Tässä työssä selvitettiin yhden myyntiorganisaation etäjohtamisen nykytilannetta sekä vuorovaikutuksen toimivuutta. Tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita ja työkaluja johtamisen tueksi. Teoria osuudessa käsiteltiin mobiilin työn vaativuustekijöitä, haasteita etäjohtamisessa, etäjohtajan osaamista sekä etäjohtamisen onnistumisen edellytyksiä. Lisäksi teoriassa käsiteltiin vuorovaikutuksen johtamista, vuorovaikutuksen haasteita mobiilissa työssä, viestinnän eri kanavia sekä epävirallisen vuorovaikutuksen merkitystä. Työn tutkimusote oli pääosin laadullinen. Työssä hyödynnettiin myös määrällisen aineiston hankintaa ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Alkukartoituksena toteutettiin webropol-kyselytyökalun avulla verkkokysely, mobiilisti työskenteleville henkilöille. Kyselyn tulosten pohjalta järjestettiin neljälle esihenkilölle teemahaastattelut, jotka toteutettiin Microsoft Teams -sovelluksen välityksellä. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun avulla. Tulosten analysoinnin jälkeen järjestettiin kohdeorganisaation henkilöstölle ideointityöpaja, jossa kartoitettiin yhdessä erilaisia kehitysideoita etäjohtamisen sekä vuorovaikutuksen kehittämiseksi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että mobiilisti työskentelevät toimivat hyvin itseohjautuvasti ja heillä on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa oman työn suunnitteluun yhteisten pelisääntöjen rajoissa. Pelisäännöillä koettiin olevan iso merkitys, ne olivat selvät ja niitä oli helppo noudattaa. Esihenkilöiden sekä mobiilisti työskentelevien välillä luottamus oli molemminpuolista. Arvostus koettiin arjessa pieniä tekoina ja sen osoittamista toivottiin enemmän. Vuorovaikutuksessa monikanavaisuus koettiin haasteelliseksi. Vuorovaikutuksen laatu oli parantunut viime aikoina, vaikka sisäinen viestintä saisi olla vieläkin läpinäkyvämpää ja esihenkilöiltä toivottiin enemmän vahvistavaa palautetta. Organisaatiolle suunnatut kehitysideat etätyön sekä vuorovaikutuksen kehittämiseen, liittyivät keinoihin, joiden mobiilisti työskentelevät henkilöt kokivat lisäävän työn mielekkyyttä, tehokkuutta sekä prosessien sujuvuutta.