K-Citymarket Järvenpään uutiskirjeen markkinointisuunnitelma
Rissanen, Hilma (2023)
Rissanen, Hilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116985
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uutiskirjeen markkinointisuunnitelma hypermarketti K-Citymarket Järvenpäälle, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. K-Citymarket Järvenpää aikoo ottaa käyttöönsä uutiskirjeen, jota varten tämä markkinointisuunnitelma luotiin. Uutiskirjeen markkinointisuunnitelmassa toimeksiantajalle annettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, miten tulevan uutiskirjeen markkinointi voidaan aloittaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laajentaa kaupan asiakaskuntaa uutiskirjeen markkinoinnin myötä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin digitaalista markkinointia kaupan alalla. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin ensiksi vähittäiskaupan ja päivittäistavarakaupan toimialaan sekä kaupan markkinointiviestintään. Seuraavaksi viitekehyksessä tarkasteltiin markkinoinnin suunnittelua, sähköpostimarkkinointia ja uutiskirjettä sekä sosiaalisen median markkinointia, sisältäen sosiaalisen median kanavat Instagramin ja Facebookin.
Opinnäytetyössä toteutettu tutkimus oli yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat benchmarking ja kysely. Benchmarkingin avulla tutustuttiin toimeksiantajan kilpailijayritysten uutiskirjemarkkinointiin ja tehtiin vertailua kilpailijoiden välillä. Kyselyllä puolestaan tutkittiin Uudellamaalla asuvien kuluttajien ajatuksia kaupan alan uutiskirjeisiin liittyen.
Tutkimusmenetelmistä saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle luotiin kirjallinen uutiskirjeen markkinointisuunnitelma, jonka pohjalta yritys voi aloittaa uutiskirjeen markkinoinnin siinä vaiheessa, kun uutiskirjeen käyttöönotto on kaupalle ajankohtaista. Opinnäytetyön tuotoksen eli uutiskirjeen markkinointisuunnitelman tarkoituksena on toimia K-Citymarket Järvenpäälle suunnannäyttäjänä uutiskirjeen markkinoinnissa. K-Citymarket Järvenpään uutiskirjeen markkinointisuunnitelma pidetään tässä opinnäytetyössä salaisena.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin digitaalista markkinointia kaupan alalla. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin ensiksi vähittäiskaupan ja päivittäistavarakaupan toimialaan sekä kaupan markkinointiviestintään. Seuraavaksi viitekehyksessä tarkasteltiin markkinoinnin suunnittelua, sähköpostimarkkinointia ja uutiskirjettä sekä sosiaalisen median markkinointia, sisältäen sosiaalisen median kanavat Instagramin ja Facebookin.
Opinnäytetyössä toteutettu tutkimus oli yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat benchmarking ja kysely. Benchmarkingin avulla tutustuttiin toimeksiantajan kilpailijayritysten uutiskirjemarkkinointiin ja tehtiin vertailua kilpailijoiden välillä. Kyselyllä puolestaan tutkittiin Uudellamaalla asuvien kuluttajien ajatuksia kaupan alan uutiskirjeisiin liittyen.
Tutkimusmenetelmistä saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle luotiin kirjallinen uutiskirjeen markkinointisuunnitelma, jonka pohjalta yritys voi aloittaa uutiskirjeen markkinoinnin siinä vaiheessa, kun uutiskirjeen käyttöönotto on kaupalle ajankohtaista. Opinnäytetyön tuotoksen eli uutiskirjeen markkinointisuunnitelman tarkoituksena on toimia K-Citymarket Järvenpäälle suunnannäyttäjänä uutiskirjeen markkinoinnissa. K-Citymarket Järvenpään uutiskirjeen markkinointisuunnitelma pidetään tässä opinnäytetyössä salaisena.