Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen RTK-Palvelussa
Hirvonen, Janica (2023)
Hirvonen, Janica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915257
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona RTK-Palvelu Oy:lle keväällä 2023. Työ yhteisön monikulttuurisuus ja monikielisyys on luonut haasteita johtamiseen, viestintään ja vuorovaikutukseen toimeksiantajayrityksessä. Tässä tutkimuksessa selvitetään millä keinoilla toimeksiantajayrityksen esihenkilöiden monikulttuurisen ja monikielisen työyhteisön johtamista sekä viestintää ja vuorovaikutusta voidaan parantaa.
Yhteneväisten käytäntöjen varmistamiseksi tämän tutkimuksen pohjalta koottiin toimeksiantajayrityksen esihenkilöille koulutussisällöt kolmeen monikulttuurisen työyhteisön johtamisen aihealueeseen lukeutuvaan teemaan: 1. Monikulttuurisen työyhteisön kulttuurien välisiä eroavaisuuksia, 2. Esihenkilön vastuu ja rooli monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa ja 3. Viestintä ja vuorovaikutus monikulttuurisessa ja -kielisessä työyhteisössä. Koulutuskokonaisuuden avulla esihenkilöt voidaan perehdyttää monikulttuurisen työyhteisön johtamiseen. Opinnäytetyö koostettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Opin näytetyöongelman ratkaisussa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajayrityksen palveluesimiehille suunnatulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely suoritettiin ajalla 20.3.–28.3.2023 ja tämä lähetettiin 95 palveluesimiehelle. Kyselyyn vastasi yhteensä 30 palveluesimiestä, vastausprosentin ollessa näin ollen 31,58 prosenttia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu monikulttuurisen johtamisen ympärille. Teoria on jaettu neljään päälukuun, jotka ovat kulttuurien väliset eroavaisuudet, esihenkilön rooli monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa, johtamisen prosessiin liittyviä erityispiirteitä monikulttuurisessa työyhteisössä sekä viestintä ja vuorovaikutus monikulttuurisessa ja -kielisessä työyhteisössä. Kulttuurinen kompetenssi luo punaisen langan tavoin perustukset rakennettavan koulutuskokonaisuuden koulutussisältöihin ja näin ollen myös tässä opinnäytetyössä käsiteltävään teoriaan.
Tehty tutkimus osoitti, että erilaisuus koettiin vastaajien keskuudessa voima varana. Joskin pieni vähemmistö vastaajista oli tästä jokseenkin eri mieltä. Monikulttuurisen työyhteisön johtamisen taidot koettiin vastaajien keskuudessa tärkeäksi tekijäksi työn onnistumisen kannalta. Valtaosa kyselyyn vastanneista palveluesimiehistä kykeni tunnistamaan monikulttuurisen työyhteisön johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä. Vieraskielisten työntekijöiden johtamisessa ylivoimaisesti haastavimmaksi koettiin ymmärtämisen ongelmat. The thesis was commissioned for RTK-Palvelu Oy in the spring of 2023. The multiculturalism and multilingualism of the work community has created challenges for management, communication, and interaction in the client company. In this study we will find out what methods can be used to improve the management of the multicultural and multilingual work community of the supervisors of the client company as well as the communication and interaction.
To ensure consistent practices, based on this research, training content was compiled for the supervisors of the client company on three topics included in the management of a multicultural work community: 1. Differences between the cultures of a multicultural work community, 2. The responsibility and role of a supervisor in managing a multicultural work community, and 3. Communication and interaction in a multicultural and multilingual work community. With the help of the training package, supervisors can be introduced to managing a multicultural work community. The thesis was compiled as a constructive study. Both qualitative and quantitative methods were used in solving the thesis problem. The research was carried out with a semi-structured questionnaire aimed at service supervisors of the client company. The survey was con ducted between March 20 and March 28, 2023, and it was sent to 95 service supervisors. A total of 30 service supervisors responded to the survey, the response rate being thus 31.58 percent.
The theoretical framework of the thesis is built around multicultural management. The theory is divided into four main chapters, which are the differences between cultures, the role of the supervisor in the management of a multicultural work community, special features related to the management process in a multicultural work community, and communication and interaction in a multicultural and multilingual work community. Cultural competence, like a red thread, creates the foundations for the educational content of the educational entity being built and thus also for the theory discussed in this thesis.
The study showed that diversity was perceived as a strength among the respondents. Although a small minority of respondents somewhat disagreed with this. Among the respondents, the skills of managing a multicultural work community were perceived as an important factor in terms of the success of the work. Most of the service supervisors who responded to the survey were able to identify the key concepts related to managing a multicultural work community. When it comes to managing employees who speak foreign languages, the problems of understanding were felt to be by far the most challenging.
Yhteneväisten käytäntöjen varmistamiseksi tämän tutkimuksen pohjalta koottiin toimeksiantajayrityksen esihenkilöille koulutussisällöt kolmeen monikulttuurisen työyhteisön johtamisen aihealueeseen lukeutuvaan teemaan: 1. Monikulttuurisen työyhteisön kulttuurien välisiä eroavaisuuksia, 2. Esihenkilön vastuu ja rooli monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa ja 3. Viestintä ja vuorovaikutus monikulttuurisessa ja -kielisessä työyhteisössä. Koulutuskokonaisuuden avulla esihenkilöt voidaan perehdyttää monikulttuurisen työyhteisön johtamiseen. Opinnäytetyö koostettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Opin näytetyöongelman ratkaisussa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajayrityksen palveluesimiehille suunnatulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely suoritettiin ajalla 20.3.–28.3.2023 ja tämä lähetettiin 95 palveluesimiehelle. Kyselyyn vastasi yhteensä 30 palveluesimiestä, vastausprosentin ollessa näin ollen 31,58 prosenttia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu monikulttuurisen johtamisen ympärille. Teoria on jaettu neljään päälukuun, jotka ovat kulttuurien väliset eroavaisuudet, esihenkilön rooli monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa, johtamisen prosessiin liittyviä erityispiirteitä monikulttuurisessa työyhteisössä sekä viestintä ja vuorovaikutus monikulttuurisessa ja -kielisessä työyhteisössä. Kulttuurinen kompetenssi luo punaisen langan tavoin perustukset rakennettavan koulutuskokonaisuuden koulutussisältöihin ja näin ollen myös tässä opinnäytetyössä käsiteltävään teoriaan.
Tehty tutkimus osoitti, että erilaisuus koettiin vastaajien keskuudessa voima varana. Joskin pieni vähemmistö vastaajista oli tästä jokseenkin eri mieltä. Monikulttuurisen työyhteisön johtamisen taidot koettiin vastaajien keskuudessa tärkeäksi tekijäksi työn onnistumisen kannalta. Valtaosa kyselyyn vastanneista palveluesimiehistä kykeni tunnistamaan monikulttuurisen työyhteisön johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä. Vieraskielisten työntekijöiden johtamisessa ylivoimaisesti haastavimmaksi koettiin ymmärtämisen ongelmat.
To ensure consistent practices, based on this research, training content was compiled for the supervisors of the client company on three topics included in the management of a multicultural work community: 1. Differences between the cultures of a multicultural work community, 2. The responsibility and role of a supervisor in managing a multicultural work community, and 3. Communication and interaction in a multicultural and multilingual work community. With the help of the training package, supervisors can be introduced to managing a multicultural work community. The thesis was compiled as a constructive study. Both qualitative and quantitative methods were used in solving the thesis problem. The research was carried out with a semi-structured questionnaire aimed at service supervisors of the client company. The survey was con ducted between March 20 and March 28, 2023, and it was sent to 95 service supervisors. A total of 30 service supervisors responded to the survey, the response rate being thus 31.58 percent.
The theoretical framework of the thesis is built around multicultural management. The theory is divided into four main chapters, which are the differences between cultures, the role of the supervisor in the management of a multicultural work community, special features related to the management process in a multicultural work community, and communication and interaction in a multicultural and multilingual work community. Cultural competence, like a red thread, creates the foundations for the educational content of the educational entity being built and thus also for the theory discussed in this thesis.
The study showed that diversity was perceived as a strength among the respondents. Although a small minority of respondents somewhat disagreed with this. Among the respondents, the skills of managing a multicultural work community were perceived as an important factor in terms of the success of the work. Most of the service supervisors who responded to the survey were able to identify the key concepts related to managing a multicultural work community. When it comes to managing employees who speak foreign languages, the problems of understanding were felt to be by far the most challenging.