Sisältömarkkinoinnin vuosisuunnitelma tanssihalli VIBA Oy:lle
Forsell, Tiia; Decat De Arruda-Camara, Luisa (2023)
Forsell, Tiia
Decat De Arruda-Camara, Luisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815093
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi on yhä suositumpi tapa toteuttaa yrityksen markkinointia toimintaympäristössä, jossa asiakkaat valitsevat yhä enemmän itse millaista markkinointisisältöä haluavat katsella. Yrityksen täytyy tarjota aidosti kiinnostavaa sisältöä, jossa lisäarvo on jo itse sisällöissä, ja markkinoinnin fokus on erityisesti asiakasymmärryksessä ja arvon tuottamisessa. Haastavassa kilpailuympäristössä organisaatiolla on oltava selkeä strategia, arvot ja missio, ja organisaation täytyy osata hyödyntää niitä kiinnostavan sisällön tuottamisessa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä kevätlukukaudella 2023. Projekti aloitettiin tammikuussa 2023 ja se tehtiin parityönä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin sisältömarkkinoinnin vuosisuunnitelma toimeksiantaja VIBA Oy:lle. Toimeksiannon tavoitteena oli luoda VIBA Oy:lle markkinointisuunnitelma, joka sisältää uusia käytäntöjä yrityksen markkinointiin ja esittää ideoita, joilla se voisi kasvattaa tunnettuuttaan ja houkutella enemmän asiakkaita tarjoamilleen tanssitunneille, jotka ovat yrityksen tarjoama päätuote.
Teoriaosuudessa käsitellään brändiä, markkinoinnin suunnittelua ja sisältömarkkinointia. Brändistä käsitellään sen erilaiset määritelmät, merkitykset ja kehittäminen. Markkinoinnin suunnittelua käsitellään prosessina sekä perehdytään sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin ja tärkeimpien kanavien piirteisiin. Sisältömarkkinoinnista käsitellään erilaisia sisältömarkkinoinnin malleja ja niiden käyttötarkoituksia, sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja strategian luomista sekä avataan asiakaspersoonan ja ostopolun käyttämistä sisältömarkkinoinnin suunnittelussa.
Työn menetelmäosuudessa käytettiin menetelminä teemahaastattelua ja benchmarkingia, joiden perusteella analysoitiin toimeksiantajan nykytilaa. Benchmarkingissa vertailtiin kolmea saman toimialan kilpailijaa ja haettiin inspiraatiota muilta toimijoilta. Menetelmäosuuden tulokset toimivat tukena markkinointisuunnitelman laatimiseen liittyvässä päätöksenteossa.
VIBA Oy:lle luodussa sisältömarkkinointisuunnitelmassa hyödynnetään Hero, Hub, Help-mallia. Suunnitelma alkaa lähtökohtien läpikäynnillä menetelmäaineistoa ja yritystietoa analysoimalla hankitun tiedon perusteella. Tavoitteet asetetaan halutun tavoitetilan perusteella määritellyin SMART-tavoittein. Markkinointia varten luodut asiakaspersoonat ja ostopolku esitellään ja suunnitelmassa määritellään sisältömarkkinoinnin kanavat ja niiden roolit sekä ydinsisällöt. Vuosikalenterissa nähdään markkinoinnin jaksotus ja sisältötyypit Hero, Hub, Help-mallin mukaan. Sisältöjä havainnollistetaan myös esimerkein. Suunnitelman seurantaosuudessa kerrataan vielä SMART-tavoitteet ja käydään läpi niiden toteutumisen mittaaminen ja seurantatyökalujen käyttö.
Pohdinnassa käsittelemme projektin onnistumista sekä produktin hyödynnettävyyttä ja pätevyyttä, omaa oppimistamme ja esitämme vielä muut projektin aikana syntyneet kehitysehdotukset toimeksiantajalle. Opinnäytetyö valmistui tavoitteiden mukaisesti toukokuussa 2023.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä kevätlukukaudella 2023. Projekti aloitettiin tammikuussa 2023 ja se tehtiin parityönä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin sisältömarkkinoinnin vuosisuunnitelma toimeksiantaja VIBA Oy:lle. Toimeksiannon tavoitteena oli luoda VIBA Oy:lle markkinointisuunnitelma, joka sisältää uusia käytäntöjä yrityksen markkinointiin ja esittää ideoita, joilla se voisi kasvattaa tunnettuuttaan ja houkutella enemmän asiakkaita tarjoamilleen tanssitunneille, jotka ovat yrityksen tarjoama päätuote.
Teoriaosuudessa käsitellään brändiä, markkinoinnin suunnittelua ja sisältömarkkinointia. Brändistä käsitellään sen erilaiset määritelmät, merkitykset ja kehittäminen. Markkinoinnin suunnittelua käsitellään prosessina sekä perehdytään sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin ja tärkeimpien kanavien piirteisiin. Sisältömarkkinoinnista käsitellään erilaisia sisältömarkkinoinnin malleja ja niiden käyttötarkoituksia, sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja strategian luomista sekä avataan asiakaspersoonan ja ostopolun käyttämistä sisältömarkkinoinnin suunnittelussa.
Työn menetelmäosuudessa käytettiin menetelminä teemahaastattelua ja benchmarkingia, joiden perusteella analysoitiin toimeksiantajan nykytilaa. Benchmarkingissa vertailtiin kolmea saman toimialan kilpailijaa ja haettiin inspiraatiota muilta toimijoilta. Menetelmäosuuden tulokset toimivat tukena markkinointisuunnitelman laatimiseen liittyvässä päätöksenteossa.
VIBA Oy:lle luodussa sisältömarkkinointisuunnitelmassa hyödynnetään Hero, Hub, Help-mallia. Suunnitelma alkaa lähtökohtien läpikäynnillä menetelmäaineistoa ja yritystietoa analysoimalla hankitun tiedon perusteella. Tavoitteet asetetaan halutun tavoitetilan perusteella määritellyin SMART-tavoittein. Markkinointia varten luodut asiakaspersoonat ja ostopolku esitellään ja suunnitelmassa määritellään sisältömarkkinoinnin kanavat ja niiden roolit sekä ydinsisällöt. Vuosikalenterissa nähdään markkinoinnin jaksotus ja sisältötyypit Hero, Hub, Help-mallin mukaan. Sisältöjä havainnollistetaan myös esimerkein. Suunnitelman seurantaosuudessa kerrataan vielä SMART-tavoitteet ja käydään läpi niiden toteutumisen mittaaminen ja seurantatyökalujen käyttö.
Pohdinnassa käsittelemme projektin onnistumista sekä produktin hyödynnettävyyttä ja pätevyyttä, omaa oppimistamme ja esitämme vielä muut projektin aikana syntyneet kehitysehdotukset toimeksiantajalle. Opinnäytetyö valmistui tavoitteiden mukaisesti toukokuussa 2023.