Junalla kohti ilmastoystävällisempää matkailua : kestävän matkakonseptin kehittäminen
Uljas, Merle (2023)
Uljas, Merle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii matkatoimistoalan yritys IMT. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi matkakonsepti, joka noudattaisi kestävän kehityksen periaatteita ja tarjoaisi vaihtoehdon lentomatkailulle Eurooppaan. Tarkoituksena oli tarjota matkailijoille ympäristöystävällisempi ja kestävämpi vaihtoehto, joka houkuttelisi erityisesti ympäristötietoisia matkailijoita. Yritys pyrkii vastaamaan yhä kasvavaan ympäristötietoisuuteen matkailualalla ja tarjoamaan asiakkailleen ympäristöystävällisempiä matkustusvaihtoehtoja suosituimpiin matkakohteisiin.
Aineistonkeruu toteutettiin ideariihi-menetelmällä, jonka avulla kerättiin erilaisia kehitysideoita. Ideariiheen osallistuivat yrityksen työntekijät, joilla oli vuosien kokemus matkojen kehittämisestä ja syvällinen tieto ja ymmärrys alasta. Heidän osallistumisensa ansiosta syntyi monipuolisia ja innovatiivisia ideoita, joista valittiin toteuttamiskelpoisimmat ideat jatkokehityksen suunnittelua varten. Nämä ideat toimivat pohjana uuden matkakonseptin kehittämiselle.
Kilpailijoiden käytäntöjä ja toimintatapoja tutkittiin benchmarking-menetelmällä. Palvelupolku-menetelmää käyttäen luotiin kattava ja visuaalinen kartta kaikista niistä vaiheista, joita asiakas käy läpi ennen palvelua, sen aikana ja palvelutapahtuman jälkeen. Tämä auttoi suunnittelemaan parempaa palvelukokemusta. Asiakasryhmän määrittelyssä hyödynnettiin Mindmup- menetelmää, jonka avulla saatiin kartoitettua potentiaalinen asiakasryhmä.
Työn tuloksena syntyi uusi matkakonsepti, joka on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Konsepti sisältää erilaisia matkapaketteja, joiden avulla asiakkaat voivat matkustaa junalla eri kohteisiin.
Aineistonkeruu toteutettiin ideariihi-menetelmällä, jonka avulla kerättiin erilaisia kehitysideoita. Ideariiheen osallistuivat yrityksen työntekijät, joilla oli vuosien kokemus matkojen kehittämisestä ja syvällinen tieto ja ymmärrys alasta. Heidän osallistumisensa ansiosta syntyi monipuolisia ja innovatiivisia ideoita, joista valittiin toteuttamiskelpoisimmat ideat jatkokehityksen suunnittelua varten. Nämä ideat toimivat pohjana uuden matkakonseptin kehittämiselle.
Kilpailijoiden käytäntöjä ja toimintatapoja tutkittiin benchmarking-menetelmällä. Palvelupolku-menetelmää käyttäen luotiin kattava ja visuaalinen kartta kaikista niistä vaiheista, joita asiakas käy läpi ennen palvelua, sen aikana ja palvelutapahtuman jälkeen. Tämä auttoi suunnittelemaan parempaa palvelukokemusta. Asiakasryhmän määrittelyssä hyödynnettiin Mindmup- menetelmää, jonka avulla saatiin kartoitettua potentiaalinen asiakasryhmä.
Työn tuloksena syntyi uusi matkakonsepti, joka on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Konsepti sisältää erilaisia matkapaketteja, joiden avulla asiakkaat voivat matkustaa junalla eri kohteisiin.