Hoitotason ensihoidon lääkehoito-osaaminen : potilastapauksiin perustuva oppimispolku oman osaamisen testaamiseen
Tiainen, Jannika; Tuominen, Emilia (2023)
Tiainen, Jannika
Tuominen, Emilia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313500
Tiivistelmä
Lääkehoito-osaaminen on tärkeä taito työelämässä, jotta potilaiden lääkitseminen sujuu turvallisesti, tehokkaasti, perustellusti ja huomioiden lääkkeiden antamiseen liittyvät riskit sekä haitat. Ensihoidon kohtaamista potilaista suuri osa käyttää yhtä tai useampaa lääkitystä, jotka voivat aiheuttaa haitallisia yhteisvaikutuksia ensihoidon käytössä olevien lääkeaineiden kanssa tai ne voivat olla kokonaan vasta-aiheisia. Tästä syystä hoitotason ensihoitajalla tulee olla riittävä lääkehoidon osaaminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea, kehittää sekä testata Turun ammattikorkeakoulun hoitotason ensihoidon opintojaksolla opiskelevien ensihoitajien lääkehoito-osaamista ja tiedonhakutaitoja lääkeaineista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda potilastapauksiin perustuva oppimispolku Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön. Oppimispolkua varten tietoa kerättiin lääkehoito-osaamisesta ja -turvallisuudesta sekä Varsinais-Suomen alueen ensihoidon käytössä olevista lääkkeistä kirjallisuuskatsauksen muodossa.
Tuotoksena opinnäytetyöstä on tämä kirjallisuuskatsaus sekä Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön päätyvä oppimispolku, joka koostuu kolmesta fiktiivisestä potilastapauksesta ja niistä muodostuvista kysymyksistä.
Lääkehoito-osaaminen ja lääkehoidon turvallisuus ovat käsitteinä hyvin laajoja, mutta silti hyvin tärkeitä asioita hallita ensihoitajan ammatissa. Kaikkia Suomessa olevia lääkevalmisteita ja -aineita ei ole mahdollista opetella ja muistaa ulkoa, joten tiedonhaun hallitseminen nousee tärkeään asemaan ja sitä tulee harjoitella ensihoitajaopintojen aikana. The knowledge of pharmacological treatment is a necessary skill in working as a paramedic so that the medicating of the patients is safe and effective. You also need to take in consideration the benefits, harms and risks of medicines before treating the patient. A large proportion of patients faced in paramedic working field are using one or multiple drugs. The drugs could be contraindicative with the drugs that are in use of paramedics. For this reason, as a paramedic you will need the know-how of safe pharmacological treatment. The aim of this thesis is to support, improve and test the know-how of medication and information retrieval skills of paramedic students studying the Advanced level emergency nursing study unit in Turku University of Applied Sciences.
The purpose of this thesis was to create a learning path based on patient cases for the use of Turku University of Applied Sciences’s paramedic students. Data of pharmacological treatment and its safety as well as drugs used in ambulances in the Southwest Finland region was collected for the learning path in the form of literature review. The finished product of the thesis is this literature review and a learning path to the use of Turku University of Applied Sciences and its paramedic students, which consists of three fictional patient cases.
Pharmacological treatment skills and medication safety are very broad concepts, but still very important to master in the paramedic profession. It is not possible to learn and memorise all medicines and -products used in Finland. Therefore, managing information retrieval skills will play an important role and should be practiced during paramedic studies.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda potilastapauksiin perustuva oppimispolku Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön. Oppimispolkua varten tietoa kerättiin lääkehoito-osaamisesta ja -turvallisuudesta sekä Varsinais-Suomen alueen ensihoidon käytössä olevista lääkkeistä kirjallisuuskatsauksen muodossa.
Tuotoksena opinnäytetyöstä on tämä kirjallisuuskatsaus sekä Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden käyttöön päätyvä oppimispolku, joka koostuu kolmesta fiktiivisestä potilastapauksesta ja niistä muodostuvista kysymyksistä.
Lääkehoito-osaaminen ja lääkehoidon turvallisuus ovat käsitteinä hyvin laajoja, mutta silti hyvin tärkeitä asioita hallita ensihoitajan ammatissa. Kaikkia Suomessa olevia lääkevalmisteita ja -aineita ei ole mahdollista opetella ja muistaa ulkoa, joten tiedonhaun hallitseminen nousee tärkeään asemaan ja sitä tulee harjoitella ensihoitajaopintojen aikana.
The purpose of this thesis was to create a learning path based on patient cases for the use of Turku University of Applied Sciences’s paramedic students. Data of pharmacological treatment and its safety as well as drugs used in ambulances in the Southwest Finland region was collected for the learning path in the form of literature review. The finished product of the thesis is this literature review and a learning path to the use of Turku University of Applied Sciences and its paramedic students, which consists of three fictional patient cases.
Pharmacological treatment skills and medication safety are very broad concepts, but still very important to master in the paramedic profession. It is not possible to learn and memorise all medicines and -products used in Finland. Therefore, managing information retrieval skills will play an important role and should be practiced during paramedic studies.