Kundlönsamhetsanalys: kundlönsamhetsberäkning på en bokföringsbyrå i Östra Nyland
Kaasinen, Ninna (2023)
Kaasinen, Ninna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212528
Tiivistelmä
Palveluyrityksessä asiakkaat ovat yrityksen tärkein voimavara, ja heillä on siten merkittävä vaikutus yrityksen kannattavuuteen. Yritykset pyrkivät tavoittelemaan kannattavuutta ja on siten tärkeää tietää, miten asiakkaiden kannattavuus lasketaan. Tämän työn tarkoituksena oli valita sopiva laskentamenetelmä asiakaskannattavuuden laskemiseksi yritykselle X ja selvittää tämän avulla, mitkä asiakasryhmät olivat kannattavimpia.
Työn teoriaosassa esitellään erilaisia analyysimenetelmiä ja laskentamenetelmiä, joiden perusteella valitsin yritykselle X sopivimman laskentamenetelmä. Teoriaosuuden perusteella valittiin aikaohjattu toimintolaskenta. Tämän laskentamenetelmän avulla laskettiin yhteensä 10 eri toimialalle yritys X:n asiakkaiden kannattavuuden.
Tulososassa analysoidaan tarkemmin kolmea suurta toimialaa, kun taas loput ryhmät tiivistetään. Tulos osoittaa, että kaikki asiakasryhmät ovat kannattavia, jotkut enemmän kuin toiset.
Työn teoriaosassa esitellään erilaisia analyysimenetelmiä ja laskentamenetelmiä, joiden perusteella valitsin yritykselle X sopivimman laskentamenetelmä. Teoriaosuuden perusteella valittiin aikaohjattu toimintolaskenta. Tämän laskentamenetelmän avulla laskettiin yhteensä 10 eri toimialalle yritys X:n asiakkaiden kannattavuuden.
Tulososassa analysoidaan tarkemmin kolmea suurta toimialaa, kun taas loput ryhmät tiivistetään. Tulos osoittaa, että kaikki asiakasryhmät ovat kannattavia, jotkut enemmän kuin toiset.