CRM-työpaja ensihoitajaopiskelijoille
Murro, Miitta; Lehtonen, Sasu (2023)
Murro, Miitta
Lehtonen, Sasu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112425
Tiivistelmä
Ensihoito on vaativaa ja vastuullista työtä, jossa hoidetaan äkillisesti sairastuneita ja loukkaantuneita potilaita. Ensihoitaja vastaa kentällä potilaan hoidontarpeen ja kiireellisyyden arvioinnista sekä hoito- ja konsultaatiopäätöksien tekemisestä. Ensihoidon rajoitetut resurssit, toimintaympäristön lukuisat häiriötekijät ja oikean työdiagnoosin muodostaminen tuovat toimintaan haasteita. Crew Resource Management (CRM) opeilla ensihoitotiimin toimintaa voidaan kehittää, jolloin hoidon turvallisuus ja tehokkuus paranee. CRM:n tavoitteena on taata, että turvallisuus olisi kaikkien kanssa työskenneltäessä aina samalla tasolla. CRM koetaan opiskelijoiden keskuudessa usein vaikeaselkoiseksi termiksi ja siten hankalaksi sisäistää.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Oulun ammattikorkeakoululle. Työpajan tarkoituksena oli tehostaa CRM-taitojen oppimista puhtaasti CRM-taitoihin keskittyvällä opetusmateriaalilla. Keskityimme tässä työpajassa kolmeen CRM:n osa-alueeseen: kommunikointi, tiimityöskentely ja päätöksenteko. Työpajan on tarkoitus tukea aiheeseen liittyvää muuta teoria- ja käytännönopetusta.
Opinnäytetyönä laaditun työpajan tavoitteena oli tuoda ensihoidon opiskelijoille CRM-termiä tutuksi ja parantaa opiskelijoiden ei- teknisiä taitoja tuottamalla työpaja, joka on mahdollisimman käytännönläheinen ja selkeä. Tavoitteenamme on lisätä tulevaisuudessa potilasturvallisuutta potilaan hoidossa sekä ensihoitajien omaa turvallisuutta ja tehokkuutta tehtävillä.
Tausta-aineistoina käytettiin yleisiä CRM-periaatteita, CRM:n liittyviä kansainvälisiä tutkimuksia sekä suomalaista ensihoidon kirjallisuutta. Tuotoksena oli CRM-työpaja ensihoitajaopiskelijoille. Työpaja sisälsi osiot, joissa käsiteltiin kommunikointia, tiimityötä sekä päätöksentekoa. Työpajaa pilotoitiin Oulun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla, joiden palautteiden perusteella työpaja koettiin sisällöltään hyväksi ja tarpeelliseksi. Jatkokehitysideana työpajan materiaalia voisi laajentaa ja materiaalia voisi suunnata myös jo työssä oleville ensihoitajille työpaikkakoulutuksen muodossa.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Oulun ammattikorkeakoululle. Työpajan tarkoituksena oli tehostaa CRM-taitojen oppimista puhtaasti CRM-taitoihin keskittyvällä opetusmateriaalilla. Keskityimme tässä työpajassa kolmeen CRM:n osa-alueeseen: kommunikointi, tiimityöskentely ja päätöksenteko. Työpajan on tarkoitus tukea aiheeseen liittyvää muuta teoria- ja käytännönopetusta.
Opinnäytetyönä laaditun työpajan tavoitteena oli tuoda ensihoidon opiskelijoille CRM-termiä tutuksi ja parantaa opiskelijoiden ei- teknisiä taitoja tuottamalla työpaja, joka on mahdollisimman käytännönläheinen ja selkeä. Tavoitteenamme on lisätä tulevaisuudessa potilasturvallisuutta potilaan hoidossa sekä ensihoitajien omaa turvallisuutta ja tehokkuutta tehtävillä.
Tausta-aineistoina käytettiin yleisiä CRM-periaatteita, CRM:n liittyviä kansainvälisiä tutkimuksia sekä suomalaista ensihoidon kirjallisuutta. Tuotoksena oli CRM-työpaja ensihoitajaopiskelijoille. Työpaja sisälsi osiot, joissa käsiteltiin kommunikointia, tiimityötä sekä päätöksentekoa. Työpajaa pilotoitiin Oulun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla, joiden palautteiden perusteella työpaja koettiin sisällöltään hyväksi ja tarpeelliseksi. Jatkokehitysideana työpajan materiaalia voisi laajentaa ja materiaalia voisi suunnata myös jo työssä oleville ensihoitajille työpaikkakoulutuksen muodossa.