Urakehitysohjelma: neuvonta - ja käsittelytyöstä asiantuntijaksi
Jääskeläinen, Terhi (2023)
Jääskeläinen, Terhi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112432
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena. Koulutuskokonaisuuden tarve syntyi koronapandemian seurauksena syntyneeseen henkilöstömäärän tarpeen valtavaan kasvuun ja siitä saman aikaisesti seuranneeseen koulutustarpeeseen. Kouluttamisesta työyhteisössä olivat vastanneet aikaisemmin esihenkilöt ja henkilöstönkehittäjät. Koulutuskokonaisuus toimii osaamisen ja kehittämisen ohjelmana työyhteisön sisällä tapahtuvassa etenemisessä työntekijästä asiantuntijatehtävään. Ohjelmaan osallistuvilla oli taustalla ratkaisutoimintaan keskittyvä osaaminen. Ohjelmaa voidaan hyödyntää myös muihin työyhteisöihin yrityksen sisällä tapahtuvassa urakehityksessä. Koulutuskokonaisuuteen osallistuneet henkilöt toimivat työyhteisössä nimikkeellä lähiasiantuntija.
Koulutuskokonaisuus sisälsi viisi eri osaamisaluetta: 1. Opi oppimaan ja kehity itse osaajana, 2. Aikuisen (työkaverin) osaaminen keskiössä, 3. Asiakas keskiössä- asennevaikuttaja työpaikalla, 4. Luottamuksen rakentaminen ja 5. Fasilitoinnin eli ihmisten välisen yhteistyön taidot. Koulutukset tapahtuivat pääasiallisesti etänä ja osittain työpaikalla sekä luonnon helmassa. Jokaiseen koulutuskokonaisuuteen sisältyi erilaisia toteutustapoja. Luentoja, tarinallistamista, pienryhmätyöskentelyä ja leikillisiä elementtejä.
Koulutuskokonaisuuteen osallistuvilta kerättiin tietoa Webropol- kyselyä hyödyntäen. Tietoa kerättiin ennen koulutuskokonaisuuden aloittamista, jokaisen osa-alueen jälkeen sekä koulutuskokonaisuuden päätyttyä. Kyselyjen tarkoituksena oli arvioida koulutuskokonaisuuden vaikuttavuutta. Koulutetut henkilöt toivoivat jatkoa saamalleen koulutukselle ja kasvokkain tapahtuvat tilaisuudet koettiin etätilaisuuksia toimivimmiksi. Loppuarvioinnin perusteella koulutuskokonaisuudella oli kohtuullinen vaikutus omaan työskentelyyn, oman osaamisen vahvuuksien tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä sen koettiin lisäävän ymmärrystä erilaisiin oppimisprosesseihin. Luottamuksen rakentamiseen, asiakaskokemuksen ymmärtämiseen ja fasilitoinnin taitoihin koulutuskokonaisuudella oli erittäin suuri vaikutus. Tilaisuuksien materiaaleja on mahdollista hyödyntää osana lähiasiantuntijan työtä tulevaisuudessa. Osaamisen kehittäminen on jatkuvaa työtä ja siitä tulee huolehtia suunnitellusti.
Koulutuskokonaisuus sisälsi viisi eri osaamisaluetta: 1. Opi oppimaan ja kehity itse osaajana, 2. Aikuisen (työkaverin) osaaminen keskiössä, 3. Asiakas keskiössä- asennevaikuttaja työpaikalla, 4. Luottamuksen rakentaminen ja 5. Fasilitoinnin eli ihmisten välisen yhteistyön taidot. Koulutukset tapahtuivat pääasiallisesti etänä ja osittain työpaikalla sekä luonnon helmassa. Jokaiseen koulutuskokonaisuuteen sisältyi erilaisia toteutustapoja. Luentoja, tarinallistamista, pienryhmätyöskentelyä ja leikillisiä elementtejä.
Koulutuskokonaisuuteen osallistuvilta kerättiin tietoa Webropol- kyselyä hyödyntäen. Tietoa kerättiin ennen koulutuskokonaisuuden aloittamista, jokaisen osa-alueen jälkeen sekä koulutuskokonaisuuden päätyttyä. Kyselyjen tarkoituksena oli arvioida koulutuskokonaisuuden vaikuttavuutta. Koulutetut henkilöt toivoivat jatkoa saamalleen koulutukselle ja kasvokkain tapahtuvat tilaisuudet koettiin etätilaisuuksia toimivimmiksi. Loppuarvioinnin perusteella koulutuskokonaisuudella oli kohtuullinen vaikutus omaan työskentelyyn, oman osaamisen vahvuuksien tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä sen koettiin lisäävän ymmärrystä erilaisiin oppimisprosesseihin. Luottamuksen rakentamiseen, asiakaskokemuksen ymmärtämiseen ja fasilitoinnin taitoihin koulutuskokonaisuudella oli erittäin suuri vaikutus. Tilaisuuksien materiaaleja on mahdollista hyödyntää osana lähiasiantuntijan työtä tulevaisuudessa. Osaamisen kehittäminen on jatkuvaa työtä ja siitä tulee huolehtia suunnitellusti.