Uintimerkkien brändin uudistus palvelumuotoilun keinoin
Savolainen, Tero (2023)
Savolainen, Tero
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212478
Tiivistelmä
Kehitystyön kohteena oli Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) uimakoulutoimin taan kehittämä suoritusmerkkijärjestelmä. Suoritusmerkkijärjestelmä on ollut käytössä järjestön
olemassaolon ajan vuodesta 1956 lähtien. Suurelle yleisölle suoritusmerkeistä tutuin on uima maisterin merkki.
Kehitystyön tavoitteena oli selvittää suoritusmerkkijärjestelmän tunnettavuutta ja käytettävyyttä
eri kohderyhmien näkökulmasta ja löytää yhteisiä tekijöitä, joiden avulla niin tunnettavuutta kuin
käytettävyyttä voidaan lähteä kehittämään. Kohderyhmiä olivat lapsiperheiden vanhemmat, ui maopettajat ja uimakoulutoimijat.
Kehitystyö tehtiin palvelumuotoilun keinoin. Prosessi etenee asiakasymmärryksen ja innovoin nin kautta uusien toimintatapojen konseptointiin. Asiakasymmärryksen saamiseksi tietoa kerät tiin kohderyhmiltä määrällisellä kyselyllä ja puolistrukturoidulla jatkohaastattelulla.
Kyselyn ja haastattelun kautta pyrittiin saamaan tietoa kohderyhmien suhtautumisesta suoritus merkkijärjestelmää ja uimataito kohtaan. Kysymysten avulla pyrittiin kartoittamaan vastaajien
kyvykkyyttä, tilaisuuksia ja motivaatiota uinnin suoritusmerkkien käyttöön. Tunnistavatko kyse lyyn vastaajat suoritusmerkkijärjestelmän, osaavatko he hyödyntää suoritusmerkkejä omassa
toiminnassa ja kuinka he arvottavat suoritusmerkit omasta näkökulmastaan?
Kehittämistyön tuotoksena muodostui toimenpidelista, jonka avulla suoritusmerkkien viestintää,
tuotteistamista ja käytettävyyttä tulee lähteä tulevaisuudessa kehittämään.
olemassaolon ajan vuodesta 1956 lähtien. Suurelle yleisölle suoritusmerkeistä tutuin on uima maisterin merkki.
Kehitystyön tavoitteena oli selvittää suoritusmerkkijärjestelmän tunnettavuutta ja käytettävyyttä
eri kohderyhmien näkökulmasta ja löytää yhteisiä tekijöitä, joiden avulla niin tunnettavuutta kuin
käytettävyyttä voidaan lähteä kehittämään. Kohderyhmiä olivat lapsiperheiden vanhemmat, ui maopettajat ja uimakoulutoimijat.
Kehitystyö tehtiin palvelumuotoilun keinoin. Prosessi etenee asiakasymmärryksen ja innovoin nin kautta uusien toimintatapojen konseptointiin. Asiakasymmärryksen saamiseksi tietoa kerät tiin kohderyhmiltä määrällisellä kyselyllä ja puolistrukturoidulla jatkohaastattelulla.
Kyselyn ja haastattelun kautta pyrittiin saamaan tietoa kohderyhmien suhtautumisesta suoritus merkkijärjestelmää ja uimataito kohtaan. Kysymysten avulla pyrittiin kartoittamaan vastaajien
kyvykkyyttä, tilaisuuksia ja motivaatiota uinnin suoritusmerkkien käyttöön. Tunnistavatko kyse lyyn vastaajat suoritusmerkkijärjestelmän, osaavatko he hyödyntää suoritusmerkkejä omassa
toiminnassa ja kuinka he arvottavat suoritusmerkit omasta näkökulmastaan?
Kehittämistyön tuotoksena muodostui toimenpidelista, jonka avulla suoritusmerkkien viestintää,
tuotteistamista ja käytettävyyttä tulee lähteä tulevaisuudessa kehittämään.