Proseduraalisen 3D-mallintamisen työnkulun kehittyminen ja sen vaikutus indie-pelikehitykseen
Pitkänen, Eetu (2023)
Pitkänen, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112366
Tiivistelmä
Itsenäisillä eli indie-peliyrityksillä on usein rahoittajien puuttuessa rajalliset resurssit, minkä takia niiden on vaikeampaa tuottaa suuren mittakaavan pelejä. Budjetin ollessa pieni on myös saatavilla oleva työvoima suppeampi. Proseduraalinen 3D-mallintaminen pystyy vähentämään graafikon työtaakkaa automatisoimalla toistuvia työtehtäviä, esimerkiksi rakennuksia mallintaessa.
Tavoitteena oli lähteä selvittämään, millaisia proseduraalisen 3D-mallintamisen työnkulkuja on ja miten ne ovat kehittyneet, sekä miten tämä istuu indie-pelikehityksen viitekehykseen. Tutkimusta toteutettiin keräämällä tietoa aiemmista tutkimuksista sekä pitämällä teema- ja kyselyhaastatteluja pelialalla ja 3D-grafiikan parissa toimiville henkilöille. Kerättyä aineistoa analysoitiin ja peilattiin tutkittaviin aiheisiin.
Tutkimus osoitti proseduraaliselle mallintamiselle olevan useita erilaisia työnkulkuja, jotka ovat kehittyneet vuosikymmenien aikaan huomattavasti. Tekoälyn kehittyminen koettiin tärkeimpänä tekijänä proseduraalisen mallintamisen tulevan kehittymisen osalta. Proseduraalisen mallintamisen todettiin vaikuttavan indie-pelikehitykseen pääasiassa positiivisesti. Sen havainnoitiin mahdollistavan laajojen kokonaisuuksien, kuten maastojen ja kaupunkien, nopean ja helpon mallintamisen. Proseduraalinen 3D-mallintaminen ei kuitenkaan sovi kaikkiin indie-projekteihin ja se toimii ainoastaan avustavana työkaluna tiettyihin aikaa vieviin työtehtäviin.
Tavoitteena oli lähteä selvittämään, millaisia proseduraalisen 3D-mallintamisen työnkulkuja on ja miten ne ovat kehittyneet, sekä miten tämä istuu indie-pelikehityksen viitekehykseen. Tutkimusta toteutettiin keräämällä tietoa aiemmista tutkimuksista sekä pitämällä teema- ja kyselyhaastatteluja pelialalla ja 3D-grafiikan parissa toimiville henkilöille. Kerättyä aineistoa analysoitiin ja peilattiin tutkittaviin aiheisiin.
Tutkimus osoitti proseduraaliselle mallintamiselle olevan useita erilaisia työnkulkuja, jotka ovat kehittyneet vuosikymmenien aikaan huomattavasti. Tekoälyn kehittyminen koettiin tärkeimpänä tekijänä proseduraalisen mallintamisen tulevan kehittymisen osalta. Proseduraalisen mallintamisen todettiin vaikuttavan indie-pelikehitykseen pääasiassa positiivisesti. Sen havainnoitiin mahdollistavan laajojen kokonaisuuksien, kuten maastojen ja kaupunkien, nopean ja helpon mallintamisen. Proseduraalinen 3D-mallintaminen ei kuitenkaan sovi kaikkiin indie-projekteihin ja se toimii ainoastaan avustavana työkaluna tiettyihin aikaa vieviin työtehtäviin.