Designer Profile Model : A Mentor's Tool for Understanding the Design Persona of Mature Students
Jaatinen, Päivi-Maria (2010)
Jaatinen, Päivi-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022683
Tiivistelmä
Tämä englanninkielinen artikkeli toimii ammatillisen opettajankoulutuksen kehittämishankeraporttina. Artikkeli esittelee mallin: Designer Profile Model (DPM), suomeksi Muotoilijan profilointimalli. Malli on kehitetty muotoilun ja taiteen metodologian tutkimuksen sekä opettajakokemuksen pohjalta.
Malli perustellaan kahden näkökulman kautta. Ensimmäinen perspektiivi on taiteen ja muotoilun korkeakouluopettajan tyypillinen identiteetti taiteilija-opettajana, joka mahdollistuakseen edellyttää tehokkaiden opetusstrategioiden kehittämistä. Toinen peruste on tarve räätälöidylle mentoroinnille aikuisopiskelijoiden muotoilun tutkintokoulutuksessa.
Ensimmäiseksi johdannossa esitellään muotoilun aikuisille suunnatun korkeakouluopetuksen erikoisalue. Kansainvälistä muotoilun tilannetta käsitellään muotoilun koulutuksen näkökulmasta.
Seuraavaksi selitetään mallin takana oleva opetustilanne taiteilija-opettajien perspektiivistä lähtien. Artikkelissa todetaan, että useat tutkijat ovat aiemmin asettaneet vastakkain luovan innovaation ja opetusmaailman säännöstön. On todettu, että jossain tapauksissa muutos muotoilijasta tai taiteilijasta opettajaksi voi merkitä pitkää identiteettiprosessia. Tästä syystä uusi, paremmin molemmat roolit mahdollistava opetusstrategia on tarpeen luovilla aloilla.
Kolmanneksi, muotoilun korkeakouluopetusta edistäväksi strategiaksi määritellään luovan teollisuuden yhteistoiminnallinen ja ammattimainen mentorointi. Mentoroinnin käsite tässä yhteydessä määritellään. Lisäksi designmentorointia varten laaditaan ominaispiirteet.
Lopuksi mentorin työn tehokkuutta vahvistetaan esittelemällä kehitetty malli: Designer Profile Model. Mallin avulla mentori voi lisätä ymmärrystään muotoilun aikuisopiskelijan ajattelutavasta, taidoista ja aiemmasta ammatillisesta taustasta. Mallilla voi olla vaikuttavuutta monesta näkökulmasta katsottuna. Mallia voi käyttää hyväksi designmentoroinnin välineenä korkeakoulutuksessa. Mallin avulla mentori voi myös suunnitella ja johtaa ohjaustoimintaansa paremmin. Lisäksi Muotoilijan profilointimallia voidaan käyttää itsenäisen opiskelun välineenä. Se voi ohjata opiskelijaa näkemään vahvuuksia ja alueita, jotka tarvitsevat kehitystä. Siten se tarjoaa selkeän rakenteen jatkuvan ammatillisen kehityksen tutkimiseen.
Malli perustellaan kahden näkökulman kautta. Ensimmäinen perspektiivi on taiteen ja muotoilun korkeakouluopettajan tyypillinen identiteetti taiteilija-opettajana, joka mahdollistuakseen edellyttää tehokkaiden opetusstrategioiden kehittämistä. Toinen peruste on tarve räätälöidylle mentoroinnille aikuisopiskelijoiden muotoilun tutkintokoulutuksessa.
Ensimmäiseksi johdannossa esitellään muotoilun aikuisille suunnatun korkeakouluopetuksen erikoisalue. Kansainvälistä muotoilun tilannetta käsitellään muotoilun koulutuksen näkökulmasta.
Seuraavaksi selitetään mallin takana oleva opetustilanne taiteilija-opettajien perspektiivistä lähtien. Artikkelissa todetaan, että useat tutkijat ovat aiemmin asettaneet vastakkain luovan innovaation ja opetusmaailman säännöstön. On todettu, että jossain tapauksissa muutos muotoilijasta tai taiteilijasta opettajaksi voi merkitä pitkää identiteettiprosessia. Tästä syystä uusi, paremmin molemmat roolit mahdollistava opetusstrategia on tarpeen luovilla aloilla.
Kolmanneksi, muotoilun korkeakouluopetusta edistäväksi strategiaksi määritellään luovan teollisuuden yhteistoiminnallinen ja ammattimainen mentorointi. Mentoroinnin käsite tässä yhteydessä määritellään. Lisäksi designmentorointia varten laaditaan ominaispiirteet.
Lopuksi mentorin työn tehokkuutta vahvistetaan esittelemällä kehitetty malli: Designer Profile Model. Mallin avulla mentori voi lisätä ymmärrystään muotoilun aikuisopiskelijan ajattelutavasta, taidoista ja aiemmasta ammatillisesta taustasta. Mallilla voi olla vaikuttavuutta monesta näkökulmasta katsottuna. Mallia voi käyttää hyväksi designmentoroinnin välineenä korkeakoulutuksessa. Mallin avulla mentori voi myös suunnitella ja johtaa ohjaustoimintaansa paremmin. Lisäksi Muotoilijan profilointimallia voidaan käyttää itsenäisen opiskelun välineenä. Se voi ohjata opiskelijaa näkemään vahvuuksia ja alueita, jotka tarvitsevat kehitystä. Siten se tarjoaa selkeän rakenteen jatkuvan ammatillisen kehityksen tutkimiseen.