Vuosikello oppimisen ja osaamisen kehittämisen työvälineenä : case Tilitoimisto
Kokko, Marjo (2023)
Kokko, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210492
Tiivistelmä
Kehittämistyö on saatu toimeksiantona taloushallinnon alalla toimivalta yritykseltä. Kohdeyrityksessä toteutettujen toiminnan kehittämiseen tähtäävien muutosten myötä yrityksen kasvu synnytti tarpeen etsiä erilaisia menetelmiä ja keinoja osaamisen johtamiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys keskittyy osaamiseen, osaaminen johtamisen prosessiin ja osaamisen kehittämiseen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kyselyn ja haastatteluiden avulla selvittää, millaista osaamista kohdeyrityksessä on ja miten henkilöstö kokee osaamisen kehittämisen tulevaisuudessa. Kehittämistyön tavoitteena on tarjota yrityksen johdolle työkalu henkilöstön tarvittavan osaamisen kehittämiseksi ja yrityksen tulevaisuuden kilpailukyvyn tukemiseksi. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin kysely (N=9), jossa kartoitettiin kehityskeskustelun avulla henkilöstön osaamisen nykytilaa ja tulevaisuuden kehitystoiveita ja -tarpeita. Toisessa vaiheessa suoritettiin yksilöhaastattelut (N=8) henkilöstölle samasta aiheesta.
Tutkimusaineiston tulosten perusteella kohdeyrityksessä on vahva perusosaaminen kirjanpidon, tilinpäätöksen, verotuksen ja palkanlaskennan osaamisalueilla. KLT-asiantuntijuutta vaativaa osaamista oli kahdella henkilöllä. Henkilöstö koki osaamisen kehittämisen tulevaisuudessa tapahtuvan ennen kaikkea koulutuksen ja työssäoppimisen kautta. Tietotekniikan osaaminen koettiin merkityksellisenä asiana. Kehittämissuunnitelman avulla laadittiin henkilökohtainen kehittymissuunnitelmapohja tulevien kehityskeskusteluiden avuksi. Kehittymissuunnitelman avulla pyritään löytämään avainhenkilöitä erilaisiin osaamisiin, kehittämään henkilön itsetuntemusta, ajanhallintaan ja oman työn johtamiseen liittyviä taitoja. Opinnäytetyön lopullisena tuotoksena syntyi vuosikello oppimisen ja osaamisen kehittämisen työvälineeksi. Jatkotutkimuksena voisi olla hyödyllistä tutkia ja huomioida kannustimien vaikutusta osaamisen kehittämiseen yhtenä toimenpiteenä vuosikellossa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kyselyn ja haastatteluiden avulla selvittää, millaista osaamista kohdeyrityksessä on ja miten henkilöstö kokee osaamisen kehittämisen tulevaisuudessa. Kehittämistyön tavoitteena on tarjota yrityksen johdolle työkalu henkilöstön tarvittavan osaamisen kehittämiseksi ja yrityksen tulevaisuuden kilpailukyvyn tukemiseksi. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin kysely (N=9), jossa kartoitettiin kehityskeskustelun avulla henkilöstön osaamisen nykytilaa ja tulevaisuuden kehitystoiveita ja -tarpeita. Toisessa vaiheessa suoritettiin yksilöhaastattelut (N=8) henkilöstölle samasta aiheesta.
Tutkimusaineiston tulosten perusteella kohdeyrityksessä on vahva perusosaaminen kirjanpidon, tilinpäätöksen, verotuksen ja palkanlaskennan osaamisalueilla. KLT-asiantuntijuutta vaativaa osaamista oli kahdella henkilöllä. Henkilöstö koki osaamisen kehittämisen tulevaisuudessa tapahtuvan ennen kaikkea koulutuksen ja työssäoppimisen kautta. Tietotekniikan osaaminen koettiin merkityksellisenä asiana. Kehittämissuunnitelman avulla laadittiin henkilökohtainen kehittymissuunnitelmapohja tulevien kehityskeskusteluiden avuksi. Kehittymissuunnitelman avulla pyritään löytämään avainhenkilöitä erilaisiin osaamisiin, kehittämään henkilön itsetuntemusta, ajanhallintaan ja oman työn johtamiseen liittyviä taitoja. Opinnäytetyön lopullisena tuotoksena syntyi vuosikello oppimisen ja osaamisen kehittämisen työvälineeksi. Jatkotutkimuksena voisi olla hyödyllistä tutkia ja huomioida kannustimien vaikutusta osaamisen kehittämiseen yhtenä toimenpiteenä vuosikellossa.