Analyysi Vita Liberatan brändiuudistuksesta
Kokko, Katariina; Pulkamo, Sara (2023)
Kokko, Katariina
Pulkamo, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109203
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida itseruskettavabrändi Vita Liberatan brändiuudistuksen onnistumista ja määrittää, onko brändiuudistus saavuttanut sille asetetut tavoitteet. Lisäksi työn tarkoituksena oli selvittää kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kartoittaa Vita Liberatan heikkouksia ja vahvuuksia kuluttajan näkökulmasta ja havainnollistaa itseruskettavien tuotteiden kilpailukenttää. Vita Liberata brändiuudistuksen
tavoitteena oli yhtenäistää brändiä ja tuotevalikoimaa sekä tuoda vahvemmin esiin jo olemassa olevia brändiattribuutteja muun muassa muuttuneen kohderyhmän myötä. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa brändiuudistuksen onnistumisesta ja havainnollistaa Vita Liberatan uuden kohderyhmän kulutustottumuksia ja tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen itseruskettavia tuotteita ostaessa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiin, brändiuudistukseen ja ostokäyttäytymiseen liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyöhön sisällytettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen asiantuntijahaastattelu Vita Liberatan Brand Managerille. Lisäksi laadullinen ja määrällinen asiakaskysely toteutettiin Facebookin kauneuteen keskittyvässä Nordic Style & Beauty-ryhmässä ja Vita Liberata tuotteita myyvässä Sokos Emotion Tikkurila -myymälässä. Kyselyyn saatiin yhteensä 238 vastausta. Tutkimuksen perusteella Vita Liberata on brändiuudistuksella onnistunut yhtenäistämään brändiä ja vahvistamaan brändistä ylellistä, korkealaatuista brändimielikuvaa.
tavoitteena oli yhtenäistää brändiä ja tuotevalikoimaa sekä tuoda vahvemmin esiin jo olemassa olevia brändiattribuutteja muun muassa muuttuneen kohderyhmän myötä. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa brändiuudistuksen onnistumisesta ja havainnollistaa Vita Liberatan uuden kohderyhmän kulutustottumuksia ja tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen itseruskettavia tuotteita ostaessa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiin, brändiuudistukseen ja ostokäyttäytymiseen liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyöhön sisällytettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen asiantuntijahaastattelu Vita Liberatan Brand Managerille. Lisäksi laadullinen ja määrällinen asiakaskysely toteutettiin Facebookin kauneuteen keskittyvässä Nordic Style & Beauty-ryhmässä ja Vita Liberata tuotteita myyvässä Sokos Emotion Tikkurila -myymälässä. Kyselyyn saatiin yhteensä 238 vastausta. Tutkimuksen perusteella Vita Liberata on brändiuudistuksella onnistunut yhtenäistämään brändiä ja vahvistamaan brändistä ylellistä, korkealaatuista brändimielikuvaa.