KUVATAITEILIJOIDEN KOTISIVUT : Sisältö ja käyttökokemus
Rauhamäki, Siiri (2014)
Rauhamäki, Siiri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813105
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuvataiteilijoiden kotisivujen sisältö ja käyttökokemus. Tavoitteena oli määrittää, mistä elementeistä kotisivujen hyvä markkinointiviestintä ja käytettävyys koostuvat, sekä luoda näiden elementtien arviointimallit. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelma.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kahta teorian pohjalta luotua kotisivujen arviointimallia. Tutkimuskohteena oli Vuoden nuori taiteilija -palkinnon saaneiden kuvataiteilijoiden kotisivuja. Ensimmäiseksi arvioitiin kotisivujen markkinointiviestinnällisiä sisältöjä ja laatua. Tämän jälkeen arvioitiin käytettävyyttä. Tuloksia analysoitiin teemoittain teoriassa esitettyjen kriteerien pohjalta. Lisäksi tehtiin tyypittelyjä ja yhteenvetoja.
Tutkimuksen teoriaan pohjautuvana tuloksena saatiin kaksi kvalitatiivista kotisivujen arviointimallia, joilla kerättiin tutkimuksen empiirinen aineisto. Lisäksi kvalitatiivisten mallien pohjalta syntyi kaksi jatkotutkimuksiin soveltuvaa kvantitatiivista arviointimallia. Tutkimuksen empiiristen tulosten mukaan kuvataiteilijoiden kotisivujen sisällöt olivat visuaalisesti, tekstisisällöllisesti ja rakenteellisesti hyvin yhdenmukaisia ja suppeita. Sisällöt koostuivat pääasiassa teoskuvista, cv:stä, yhteystiedoista ja näyttelytiedoista. Lisäksi useilta sivustoilta löytyivät artist statement ja elämäkerta. Kotisivujen käytettävyys osoittautui kohtalaisen hyväksi. Sivustojen käyttö oli helppoa, joskin selkeydessä oli joitain ongelmia. Markkinointiviestinnän osalta sivustot jäivät heikolle tasolle. Teoskuvia lukuun ottamatta sivustot olivat esteettisesti tyhjiä ja eleettömiä. Myös kokemuksellisuus jäi sisältöjen vähyyden ja esteettisten elementtien vuoksi neutraaliksi.
Tutkimuksen myötä kuvataiteilijoiden kotisivujen sisällöistä ja laadusta saatiin aiempaa yksityiskohtaisempaa ja perustellumpaa tietoa. Saadut tulokset tukevat aiheen aiempia tutkimuksia, joiden mukaan taidetta ja markkinointia ei yleensä yhdistetä. Saatuja tietoja voidaan käyttää suuntaa antavina pohjatietoina aiheen jatkotutkimuksille. Lisäksi luodut arviointimallit soveltuvat käytettäviksi niin jatkotutkimuksissa kuin käyttökokemuksen tutkimisessa ylipäätäänkin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kahta teorian pohjalta luotua kotisivujen arviointimallia. Tutkimuskohteena oli Vuoden nuori taiteilija -palkinnon saaneiden kuvataiteilijoiden kotisivuja. Ensimmäiseksi arvioitiin kotisivujen markkinointiviestinnällisiä sisältöjä ja laatua. Tämän jälkeen arvioitiin käytettävyyttä. Tuloksia analysoitiin teemoittain teoriassa esitettyjen kriteerien pohjalta. Lisäksi tehtiin tyypittelyjä ja yhteenvetoja.
Tutkimuksen teoriaan pohjautuvana tuloksena saatiin kaksi kvalitatiivista kotisivujen arviointimallia, joilla kerättiin tutkimuksen empiirinen aineisto. Lisäksi kvalitatiivisten mallien pohjalta syntyi kaksi jatkotutkimuksiin soveltuvaa kvantitatiivista arviointimallia. Tutkimuksen empiiristen tulosten mukaan kuvataiteilijoiden kotisivujen sisällöt olivat visuaalisesti, tekstisisällöllisesti ja rakenteellisesti hyvin yhdenmukaisia ja suppeita. Sisällöt koostuivat pääasiassa teoskuvista, cv:stä, yhteystiedoista ja näyttelytiedoista. Lisäksi useilta sivustoilta löytyivät artist statement ja elämäkerta. Kotisivujen käytettävyys osoittautui kohtalaisen hyväksi. Sivustojen käyttö oli helppoa, joskin selkeydessä oli joitain ongelmia. Markkinointiviestinnän osalta sivustot jäivät heikolle tasolle. Teoskuvia lukuun ottamatta sivustot olivat esteettisesti tyhjiä ja eleettömiä. Myös kokemuksellisuus jäi sisältöjen vähyyden ja esteettisten elementtien vuoksi neutraaliksi.
Tutkimuksen myötä kuvataiteilijoiden kotisivujen sisällöistä ja laadusta saatiin aiempaa yksityiskohtaisempaa ja perustellumpaa tietoa. Saadut tulokset tukevat aiheen aiempia tutkimuksia, joiden mukaan taidetta ja markkinointia ei yleensä yhdistetä. Saatuja tietoja voidaan käyttää suuntaa antavina pohjatietoina aiheen jatkotutkimuksille. Lisäksi luodut arviointimallit soveltuvat käytettäviksi niin jatkotutkimuksissa kuin käyttökokemuksen tutkimisessa ylipäätäänkin.