Saamelainen hopeakaulus: hopeakauluksen alkuperän tutkimus ja konservointi
Purmonen, Suvi (2023)
Purmonen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109675
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Saamelaismuseo Siidan kokoelmiin kuuluva hopeakaulus, sen alkuperän tutkimus ja konservointi. Lähtökohtana tutkimukselle oli museolta saadut hankintaerän tiedot, joiden mukaan hopeakauluksen oli hankkinut A.V. Koskimies Lapin tutkimusmatkallaan vuonna 1886. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä mahdollisimman paljon lisätietoa hopeakauluksesta. Oletuksena oli, että hopeakauluksen kuviointi ja malli antavat osviittaa sen alkuperäisestä kontekstista.
Hopeakauluksen alkuperää alettiin selvittämään kirjallisuuden, artikkelien sekä internetaineistojen avulla, mutta tärkeimmäksi lähteeksi tutkimuksen edetessä osoittautuivat Suomen, Ruotsin ja Norjan alueen saamelaismuseot sekä -yhteisö. Opinnäytetyön aikana tehtiin katsaus Koskimiehen tutkimusmatkaan sekä hopeakauluksen päätymisestä Suomen Kansallismuseon kokoelmiin ja lopuksi Siidaan. Tutkimuksen aikana todettiin, että hopeakaulus on todennäköisesti merisaamelaista alkuperää ja mahdollisesti peräisin Pohjois-Norjasta Lyngenin alueelta. Lyngenin miehen saamenpuvun kauluksen koristekuviot muistuttavat vahvasti konservoitavan hopeakauluksen kuviointia.
Ennen konservoinnin toimenpiteitä hopeakauluksesta tehtiin vauriokartoitus, ja siinä käytettyjä materiaaleja tutkittiin eri menetelmin. Vauriokartoituksen ja materiaalitutkimuksen pohjalta hopeakaulukselle laadittiin konservointisuunnitelma. Suunnitelmaa tehdessä pohdittiin myös hopeakauluksen merkitystä sekä eri toimenpiteiden vaikutusta lopputulokseen. Konservoinnin toimenpiteet käsittivät muun muassa pintapuhdistuksen, taitteiden ja ryppyjen suoristamisen sekä hauraimpien vaurioalueiden tukemisen. Hopeakaulukselle valmistettiin pitkäaikaissäilytystä varten tuki ja laatikko. Lopuksi annettiin suositukset säilytys- ja näyttelyolosuhteista. The aim of the thesis was to conserve a Sámi silver collar and to study its origin as there was not much information about its background. The collar belongs to the collections of Sámi Museum Siida in Inari. The silver collar was collected by A.V. Koskimies during his expedition to Lapland in 1886.
The starting point was the information gathered from the museum and the silver collar itself. The assumption was that the patterning and design would provide clues about the object’s origin, as certain patterns and colours are specific to certain families and regions. Data for the study was gathered from literature, articles and the internet. The most important sources were the Sámi museums and communities in Finland, Sweden and Norway as the project progressed.
The thesis provides a slight overview of Sámi and their traditional clothing. Moreover, the thesis studies Koskimies' expedition and how the silver collar ended up in the collections of the National Museum of Finland and finally made its way to Siida. In conclusion, it was discovered that the silver collar is most likely from Sea Sámi origin and possibly from the Lyngen area in Northern Norway. The decorative patterns of the collar strongly resemble the Lyngen costume used by men.
The secondary aim was to prevent more damages from occurring and to maintain the current condition of the silver collar. The materials and condition were analysed and the silver collar was documented before any conservation treatments. Based on the results, a conservation plan was made. When creating the plan, the impacts of different methods were also considered. The conservation treatments included surface cleaning, straightening folds and supporting the most fragile areas with support fabric. An inner support for the collar and a storage box were prepared for long-term storage. Recommendations were also given for storage and display.
Hopeakauluksen alkuperää alettiin selvittämään kirjallisuuden, artikkelien sekä internetaineistojen avulla, mutta tärkeimmäksi lähteeksi tutkimuksen edetessä osoittautuivat Suomen, Ruotsin ja Norjan alueen saamelaismuseot sekä -yhteisö. Opinnäytetyön aikana tehtiin katsaus Koskimiehen tutkimusmatkaan sekä hopeakauluksen päätymisestä Suomen Kansallismuseon kokoelmiin ja lopuksi Siidaan. Tutkimuksen aikana todettiin, että hopeakaulus on todennäköisesti merisaamelaista alkuperää ja mahdollisesti peräisin Pohjois-Norjasta Lyngenin alueelta. Lyngenin miehen saamenpuvun kauluksen koristekuviot muistuttavat vahvasti konservoitavan hopeakauluksen kuviointia.
Ennen konservoinnin toimenpiteitä hopeakauluksesta tehtiin vauriokartoitus, ja siinä käytettyjä materiaaleja tutkittiin eri menetelmin. Vauriokartoituksen ja materiaalitutkimuksen pohjalta hopeakaulukselle laadittiin konservointisuunnitelma. Suunnitelmaa tehdessä pohdittiin myös hopeakauluksen merkitystä sekä eri toimenpiteiden vaikutusta lopputulokseen. Konservoinnin toimenpiteet käsittivät muun muassa pintapuhdistuksen, taitteiden ja ryppyjen suoristamisen sekä hauraimpien vaurioalueiden tukemisen. Hopeakaulukselle valmistettiin pitkäaikaissäilytystä varten tuki ja laatikko. Lopuksi annettiin suositukset säilytys- ja näyttelyolosuhteista.
The starting point was the information gathered from the museum and the silver collar itself. The assumption was that the patterning and design would provide clues about the object’s origin, as certain patterns and colours are specific to certain families and regions. Data for the study was gathered from literature, articles and the internet. The most important sources were the Sámi museums and communities in Finland, Sweden and Norway as the project progressed.
The thesis provides a slight overview of Sámi and their traditional clothing. Moreover, the thesis studies Koskimies' expedition and how the silver collar ended up in the collections of the National Museum of Finland and finally made its way to Siida. In conclusion, it was discovered that the silver collar is most likely from Sea Sámi origin and possibly from the Lyngen area in Northern Norway. The decorative patterns of the collar strongly resemble the Lyngen costume used by men.
The secondary aim was to prevent more damages from occurring and to maintain the current condition of the silver collar. The materials and condition were analysed and the silver collar was documented before any conservation treatments. Based on the results, a conservation plan was made. When creating the plan, the impacts of different methods were also considered. The conservation treatments included surface cleaning, straightening folds and supporting the most fragile areas with support fabric. An inner support for the collar and a storage box were prepared for long-term storage. Recommendations were also given for storage and display.