Podcastien tuottaminen koulutusalamarkkinointiin: suuntana Savonia -podcast-sarja
Kovanen, Anu; Timo, Jasmiina (2023)
Kovanen, Anu
Timo, Jasmiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110001
Tiivistelmä
Aihe opinnäytetyölle valikoitui tekijöiden mielenkiinnosta podcasteja kohtaan sekä heidän näkemyksestään lisätä ammattikorkeakoulun erottuvuutta muista korkeakouluista koulutusalapodcastien avulla. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Savonia-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoululle uutta materiaalia koulutusalamarkkinoinnin tueksi sekä lisätä hakijoiden tietämystä Savonia AMK:n tutkinto-ohjelmista. Toiminnallisen osuuden ja raportin laajuuden vuoksi sekä vuorovaikutteisuuden lisäämiseksi opinnäytetyö tehtiin parityönä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen opinnäytön tuotokseksi syntyi kymmenosainen podcast-sarja, joka käsittelee Savonia-ammattikorkeakoulun alemman asteen tutkinto-ohjelmia. Ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnot rajattiin podcast-sarjasta pois, sillä huomioon piti ottaa tradenomin (AMK) opinnäytetyön laajuus. Toimeksiantajan toiveiden mukaisesti podcast-sarjaan hankittiin opiskelijoita vieraaksi tuomaan opiskelijoiden ääntä esiin. Tuottamisprosessissa suunniteltiin, äänitettiin ja editoitiin podcast-jaksot. Raportissa käsiteltiin toimeksiantajan taustaa, podcastien käyttöä markkinointivälineenä, siihen liittyviä lakeja sekä podcastien tuotantoprosessia. Lisäksi raportissa kuvattiin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotoksen tuottamisprosessi. Teoreettista materiaalia koulutusaloista kerättiin haastattelemalla toimeksiantajan henkilöstöä sekä tutkinto-ohjelmien opiskelijoita.
Tuotokseksi syntyi yhtenäinen kymmenosainen podcast-sarja, jonka kuuntelulukuja saatiin tietoon opinnäytetyöprosessin päätyttyä. Analyysin perusteella kuuntelumäärät olivat positiivisia ja tavoittaneet kohderyhmää hyvin. Odotettavissa on, että kuuntelumäärät kasvavat hakuaikoja edeltävinä aikoina, sillä tuotetut podcastit ovat pitkäaikaisia markkinoinnin välineitä, jos tutkimusohjelmien sisällöt ovat ajantasaisia. Tutkinto-ohjelmien muuttuessa Savonia-ammattikorkeakoululla on lupa päivittää Suuntana Savonia -podcast -sarjaa esimerkiksi tuottamalla osaksi samaa sarjaa toinen tuotantokausi. Podcastien tuottamisprosessi onnistui kokonaisuudessaan suunnitellusti ja opinnäytetyöprosessissa onnistuttiin luomaan Savonia-ammattikorkeakoululle uutta materiaalia koulutusalamarkkinoinnin tueksi podcastien muodossa. The subject of the thesis project was selected from the students’ interest in podcasts. Podcasts are also seen as a way to increase the differential advantage of Savonia University of Applied Sciences. The client organization for the thesis is Savonia University of Applied Sciences. The primary aim of the thesis was to produce novel and different marketing material for Savonia UAS and to increase applicants’ knowledge of the various degree programmes of Savonia UAS. Due to the scope of the report and the action research part of the thesis, as well as to increase interactivity, the thesis was implemented as pairwork.
The thesis is an action-based study. More specifically, the final output of the conducted action research was a ten-part podcast series about the undergraduate degree programmes of Savonia UAS. The master-level degrees, however, were excluded from the podcast series, as the scope of the thesis had to be taken into account. In the production process, the podcast episodes were planned, recorded and edited. The use of the podcasts as a marketing tool, the stipulations of laws that had to be taken into account when marketing and doing podcasts, the client organization and the podcast production process were covered in the report. Moreover, the report also covered the process of producing the output of the action-based research. Theoretical material on the fields of education was collected by interviewing the staff of the client organization and students pursuing studies on the degree programmes. In line with the wishes of the client organisation, students were invited as guests to bring the students' voices to the podcast series.
In conclusion, the output of the action research part of the thesis was a coherent ten-part podcast series. As indicated by the analysis of the listening statistics of the podcast, replay rates were positive and podcasts reached the target group well. It is expected that the number of replays will increase in the period leading up to the application deadlines, as the podcasts are a long-term marketing tool if the content of the degree programmes is up to date. Savonia UAS has a right to update the “Suuntana Savonia” podcast series, for example by producing a second production season as part of the same series if the curriculum of the degree programmes changes. Overall, the podcast production process was a success and the thesis process succeeded in creating new material for Savonia UAS to support the marketing of the education sector in the form of podcasts.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen opinnäytön tuotokseksi syntyi kymmenosainen podcast-sarja, joka käsittelee Savonia-ammattikorkeakoulun alemman asteen tutkinto-ohjelmia. Ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnot rajattiin podcast-sarjasta pois, sillä huomioon piti ottaa tradenomin (AMK) opinnäytetyön laajuus. Toimeksiantajan toiveiden mukaisesti podcast-sarjaan hankittiin opiskelijoita vieraaksi tuomaan opiskelijoiden ääntä esiin. Tuottamisprosessissa suunniteltiin, äänitettiin ja editoitiin podcast-jaksot. Raportissa käsiteltiin toimeksiantajan taustaa, podcastien käyttöä markkinointivälineenä, siihen liittyviä lakeja sekä podcastien tuotantoprosessia. Lisäksi raportissa kuvattiin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotoksen tuottamisprosessi. Teoreettista materiaalia koulutusaloista kerättiin haastattelemalla toimeksiantajan henkilöstöä sekä tutkinto-ohjelmien opiskelijoita.
Tuotokseksi syntyi yhtenäinen kymmenosainen podcast-sarja, jonka kuuntelulukuja saatiin tietoon opinnäytetyöprosessin päätyttyä. Analyysin perusteella kuuntelumäärät olivat positiivisia ja tavoittaneet kohderyhmää hyvin. Odotettavissa on, että kuuntelumäärät kasvavat hakuaikoja edeltävinä aikoina, sillä tuotetut podcastit ovat pitkäaikaisia markkinoinnin välineitä, jos tutkimusohjelmien sisällöt ovat ajantasaisia. Tutkinto-ohjelmien muuttuessa Savonia-ammattikorkeakoululla on lupa päivittää Suuntana Savonia -podcast -sarjaa esimerkiksi tuottamalla osaksi samaa sarjaa toinen tuotantokausi. Podcastien tuottamisprosessi onnistui kokonaisuudessaan suunnitellusti ja opinnäytetyöprosessissa onnistuttiin luomaan Savonia-ammattikorkeakoululle uutta materiaalia koulutusalamarkkinoinnin tueksi podcastien muodossa.
The thesis is an action-based study. More specifically, the final output of the conducted action research was a ten-part podcast series about the undergraduate degree programmes of Savonia UAS. The master-level degrees, however, were excluded from the podcast series, as the scope of the thesis had to be taken into account. In the production process, the podcast episodes were planned, recorded and edited. The use of the podcasts as a marketing tool, the stipulations of laws that had to be taken into account when marketing and doing podcasts, the client organization and the podcast production process were covered in the report. Moreover, the report also covered the process of producing the output of the action-based research. Theoretical material on the fields of education was collected by interviewing the staff of the client organization and students pursuing studies on the degree programmes. In line with the wishes of the client organisation, students were invited as guests to bring the students' voices to the podcast series.
In conclusion, the output of the action research part of the thesis was a coherent ten-part podcast series. As indicated by the analysis of the listening statistics of the podcast, replay rates were positive and podcasts reached the target group well. It is expected that the number of replays will increase in the period leading up to the application deadlines, as the podcasts are a long-term marketing tool if the content of the degree programmes is up to date. Savonia UAS has a right to update the “Suuntana Savonia” podcast series, for example by producing a second production season as part of the same series if the curriculum of the degree programmes changes. Overall, the podcast production process was a success and the thesis process succeeded in creating new material for Savonia UAS to support the marketing of the education sector in the form of podcasts.