Laadullinen tapaustutkimus 15–16-vuotiaiden uimareiden resilienssikyvykkyyden yhdistämisestä arjessa ja urheilussa
Södergård, Iida Maarika (2023)
Södergård, Iida Maarika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin 15–16-vuotiaiden uimareiden resilienssikyvykkyyden tutkiminen urheilun ja arjen yhdistämisessä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin yhdessä Uinti Tampere ry UITA.n kanssa, josta kerättiin valmentajan avustuksella aiheeseen soveltuva kohderyhmä tiedonkeruuta varten. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää ennaltaehkäiseviä keinoja nuorten uimareiden mielenterveydellisiin haasteisiin kiireisen arjen keskelle. Nuorten resilienssikyvykkyyttä pyritään kehittämään tämän tutkimuksen kautta ilmenneiden tulosten avulla ja löytämään konkreettisia käytännön työkaluja seuralle ja muille urheilun parissa toimiville.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin aiheeseen parhaiten soveltuen laadullinen tutkimusmenetelmä, jonka avulla uskottiin saavuttaa paras tutkimusaineisto sen vapaamuotoisen tiedonkeruumenetelmien ansiosta. Tutkimuksen tiedonkeruussa hyödynnettiin aiheeseen tarkoin suunniteltua kyselylomaketta, joka jaettiin kohderyhmälle ennen myöhemmin toteutettavaa teemahaastattelua. Kyselylomakkeen avulla pyrittiin herättämään ennalta pohdintaa nuorten mielissä ja parantamaan tietoisuutta siitä, mistä tutkimuksessa on kyse. Haastattelu teemoitettiin resilienssin tyyppien mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat 15–16-vuotiailla olevan todella hektistä aktiivisen urheilun harrastamisen ja koulun parissa, joka aiheuttaa stressiä kokonaisvaltaisen suorituskykyyn liittyen. Annettujen vastausten perusteella heiltä löytyy kyky sopeutua hektiseen arkeen ja tarvittaessa osaavat pyytää apua ja saavat tukea omalta tukiverkostoltaan. Tuloksista ilmeni poikkeavuuksia vastauksissa urheilusta aiheutuvaan stressiin ja valmentajalta saatavaan tukeen liittyen, joka kertoo psyykkisen sopeutumiskyvyn yksilöllisestä ilmenemisestä. Tärkeää olisi huomioida koulun ja tavoitteellisen urheilun aiheuttama kokonaisvaltainen kuormitus osana arkea, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja optimaalinen kehitys ja itse asetettujen tavoitteiden mukaan etenemisen mahdollisuus. Mikäli nuorten tietoisuutta psyykkisen sopeutumiskyvyn kehittämisestä lisättäisiin, voitaisiin mahdollistaa jo pienestä pitäen optimaalinen kehittyminen omassa toimintaympäristössä vastoinkäymisistä huolimatta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin aiheeseen parhaiten soveltuen laadullinen tutkimusmenetelmä, jonka avulla uskottiin saavuttaa paras tutkimusaineisto sen vapaamuotoisen tiedonkeruumenetelmien ansiosta. Tutkimuksen tiedonkeruussa hyödynnettiin aiheeseen tarkoin suunniteltua kyselylomaketta, joka jaettiin kohderyhmälle ennen myöhemmin toteutettavaa teemahaastattelua. Kyselylomakkeen avulla pyrittiin herättämään ennalta pohdintaa nuorten mielissä ja parantamaan tietoisuutta siitä, mistä tutkimuksessa on kyse. Haastattelu teemoitettiin resilienssin tyyppien mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat 15–16-vuotiailla olevan todella hektistä aktiivisen urheilun harrastamisen ja koulun parissa, joka aiheuttaa stressiä kokonaisvaltaisen suorituskykyyn liittyen. Annettujen vastausten perusteella heiltä löytyy kyky sopeutua hektiseen arkeen ja tarvittaessa osaavat pyytää apua ja saavat tukea omalta tukiverkostoltaan. Tuloksista ilmeni poikkeavuuksia vastauksissa urheilusta aiheutuvaan stressiin ja valmentajalta saatavaan tukeen liittyen, joka kertoo psyykkisen sopeutumiskyvyn yksilöllisestä ilmenemisestä. Tärkeää olisi huomioida koulun ja tavoitteellisen urheilun aiheuttama kokonaisvaltainen kuormitus osana arkea, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja optimaalinen kehitys ja itse asetettujen tavoitteiden mukaan etenemisen mahdollisuus. Mikäli nuorten tietoisuutta psyykkisen sopeutumiskyvyn kehittämisestä lisättäisiin, voitaisiin mahdollistaa jo pienestä pitäen optimaalinen kehittyminen omassa toimintaympäristössä vastoinkäymisistä huolimatta.