Sähköauton latausasemien suunnittelu kerrostalokiinteistössä
Pajumäki, Lauri (2023)
Pajumäki, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098509
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty kiinteistö Asunto Oy Myllykoskelle, jonka taloyhtiön hallitus on päättänyt selvittää sähköauton latausasemien toteutuksen vaativia muutoksia. Tutkimuksen päätavoitteena oli kartoittaa, millaiseen latausratkaisuun nykyinen sähköverkkokapasiteetti antaa mahdollisuuden sekä suunnitella optimaalinen järjestelmä sähköautojen lataukseen.
Teoriaosuudessa käytiin läpi perustietoa erilaisista sähköautoista ja lataustavoista sekä latausasemien suunnittelua, maksuliikennettä ja kuormanhallintaa. Opinnäytetyössä laadittiin suunnitelma sähköautojen latausasemien toteuttamiseksi. Suunnittelu aloitettiin suunnittelemalla kaapeliretit pääkeskukselta molempiin autokatoksiin sekä kahteen autotalliin. Latausasemat suunniteltiin täyssähköautoille, ja suunnittelun lähtökohtana oli autojen yön yli lataus.
Tutkimuksen tuloksena syntyi suunnitelma sähköautojen optimaalisesta latausjärjestelmästä. Suunnitelma sisälsi pääkeskuksen viereen asennettavan latauskeskuksen. Latausasemaksi valittiin Garon Twin+, koska se mahdollistaa käyttäjäkohtaisen laskutuksen. Tässä työssä laadittiin suunnitelma latausjärjestelmästä, muttei tehty kustannuslaskentaa, koska hinnan saamiseksi tulee pyytää useita eri tarjouksia sähköurakoitsijalta, maansiirtoyritykseltä ja sähköyhtiöltä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi perustietoa erilaisista sähköautoista ja lataustavoista sekä latausasemien suunnittelua, maksuliikennettä ja kuormanhallintaa. Opinnäytetyössä laadittiin suunnitelma sähköautojen latausasemien toteuttamiseksi. Suunnittelu aloitettiin suunnittelemalla kaapeliretit pääkeskukselta molempiin autokatoksiin sekä kahteen autotalliin. Latausasemat suunniteltiin täyssähköautoille, ja suunnittelun lähtökohtana oli autojen yön yli lataus.
Tutkimuksen tuloksena syntyi suunnitelma sähköautojen optimaalisesta latausjärjestelmästä. Suunnitelma sisälsi pääkeskuksen viereen asennettavan latauskeskuksen. Latausasemaksi valittiin Garon Twin+, koska se mahdollistaa käyttäjäkohtaisen laskutuksen. Tässä työssä laadittiin suunnitelma latausjärjestelmästä, muttei tehty kustannuslaskentaa, koska hinnan saamiseksi tulee pyytää useita eri tarjouksia sähköurakoitsijalta, maansiirtoyritykseltä ja sähköyhtiöltä.