Potilaiden kokemuksia hoitajien vuorovaikutuksesta syöpähoidossa : kartoittava kirjallisuuskatsaus
Hyytinen, Tiia (2023)
Hyytinen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088183
Tiivistelmä
Kartoittavan kirjallisuuskatsauksen aiheeksi valikoitui potilaiden kokemukset hoitajien vuorovaikutuksesta syöpähoidoissa. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: Minkälaisia kokemuksia syöpäpotilailla on hoitajien vastavuoroisesta vuorovaikutuksesta? Minkälaisia toiveita syöpäpotilailla on hoitajien vuorovaikutuksesta? Mitkä asiat edistävät ja estävät hoitajien vuorovaikutusta syöpäpotilaiden mielestä? Katsauksen tavoitteena oli lisätä hoitohenkilökunnan tietämystä hoitajien vuorovaikutuksesta syöpäpotilaiden kanssa.
Keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat syöpä, potilas, hoitaja ja vuorovaikutus. Syöpä kuvattiin joukkona erilaisia sairauksia, joissa vioittuneet solut muuttuvat pahanlaatuiseksi ja alkavat jakautua kehossa. Potilas määriteltiin sairaan- ja terveydenhoitopalveluja käyttävänä tai niiden kohteena olevana henkilönä. Hoitaja kuvailtiin sosiaali- sekä terveysalan lupa- ja valvontaviraston, Valviran hyväksymäksi ammatinharjoittajaksi. Vuorovaikutus puolestaan esitettiin kahden tai useamman henkilön väliseksi kommunikoinniksi.
Stoltin ym. (2016) mukaan kartoittava kirjallisuuskatsaus pyrkii luomaan käsityksen jo olemassa olevasta kirjallisuuskatsauksesta ja näin löytämään erilaisia puutteita tai tiedon aukkoja. Tutkimuskysymyksiin vastauksia löytyi Medicistä, PubMedistä sekä CINAHLista. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat potilaan kokemukset ja toiveet hoitajan huumorista, hymystä, kuuntelusta, tiedon annosta sekä arvostavasta kohtaamisesta. Kulttuuri, kieli sekä sukupuoli vaikuttivat hoitajan vuorovaikutukseen joko sitä edistävästi tai estävästi. Keskeisissä johtopäätöksissä kerrottiin, että hoitajien tulisi käyttää huumoria ja hymyä tilannekohtaisesti. Hoitajien pitäisi kuunnella potilaita ja antaa heille tietoa samalla kohdaten heidät arvostavasti. Hoitajien olisi hyvä ottaa potilaiden kulttuuri huomioon ja tarjota tilanteen vaatiessa tulkkia. Hoitajien pitäisi kyetä tiiviiseen yhteistyöhön muun henkilökunnan ja potilaiden kanssa sukupuolesta riippumatta. The topic of this scoping literature review was the patients' experiences of the interaction between nurses when the patient is in cancer treatment. The research questions were: What experiences do cancer patients have of nurses' mutual interaction? What kind of hopes do cancer patients have for the interaction with nurses? In the opinion of cancer patients, what things promote and hinder the interaction of nurses? The aim of the review was to increase the nursing staff's knowledge of nurses' interactions with cancer patients.
The key concepts were cancer, patient, nurse and interaction. Cancer was described as a group of different diseases in which damaged cells become malignant and start to divide in the body. A patient was defined as a person who uses or is the subject of medical and healthcare services. The nurse was described as a professional practitioner approved by Valvira, National Supervisory Authority for Welfare and Health. Interaction, on the other hand, was presented as communication between two or more people.
According to Stolt et al. (2016), a scoping literature review aims to create an understanding of the already existing literature review and thus find various deficiencies or information gaps. Answers to the research questions were found in Medici, PubMed and CINAHL. The key results were the patient's experiences and wishes regarding the nurse's humour, smile, listening, giving of information and appreciative encounter. Culture, language and gender influenced the nurse's interaction, either promoting it or hindering it. The key conclusions stated that nurses should use humour and smile depending on the situation. Nurses should listen to patients and give them information while treating them with respect. Nurses should also take the patients' culture into account and offer an interpreter when the situation requires it. Nurses should be able to cooperate closely with other staff and patients, regardless of gender.
Keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat syöpä, potilas, hoitaja ja vuorovaikutus. Syöpä kuvattiin joukkona erilaisia sairauksia, joissa vioittuneet solut muuttuvat pahanlaatuiseksi ja alkavat jakautua kehossa. Potilas määriteltiin sairaan- ja terveydenhoitopalveluja käyttävänä tai niiden kohteena olevana henkilönä. Hoitaja kuvailtiin sosiaali- sekä terveysalan lupa- ja valvontaviraston, Valviran hyväksymäksi ammatinharjoittajaksi. Vuorovaikutus puolestaan esitettiin kahden tai useamman henkilön väliseksi kommunikoinniksi.
Stoltin ym. (2016) mukaan kartoittava kirjallisuuskatsaus pyrkii luomaan käsityksen jo olemassa olevasta kirjallisuuskatsauksesta ja näin löytämään erilaisia puutteita tai tiedon aukkoja. Tutkimuskysymyksiin vastauksia löytyi Medicistä, PubMedistä sekä CINAHLista. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat potilaan kokemukset ja toiveet hoitajan huumorista, hymystä, kuuntelusta, tiedon annosta sekä arvostavasta kohtaamisesta. Kulttuuri, kieli sekä sukupuoli vaikuttivat hoitajan vuorovaikutukseen joko sitä edistävästi tai estävästi. Keskeisissä johtopäätöksissä kerrottiin, että hoitajien tulisi käyttää huumoria ja hymyä tilannekohtaisesti. Hoitajien pitäisi kuunnella potilaita ja antaa heille tietoa samalla kohdaten heidät arvostavasti. Hoitajien olisi hyvä ottaa potilaiden kulttuuri huomioon ja tarjota tilanteen vaatiessa tulkkia. Hoitajien pitäisi kyetä tiiviiseen yhteistyöhön muun henkilökunnan ja potilaiden kanssa sukupuolesta riippumatta.
The key concepts were cancer, patient, nurse and interaction. Cancer was described as a group of different diseases in which damaged cells become malignant and start to divide in the body. A patient was defined as a person who uses or is the subject of medical and healthcare services. The nurse was described as a professional practitioner approved by Valvira, National Supervisory Authority for Welfare and Health. Interaction, on the other hand, was presented as communication between two or more people.
According to Stolt et al. (2016), a scoping literature review aims to create an understanding of the already existing literature review and thus find various deficiencies or information gaps. Answers to the research questions were found in Medici, PubMed and CINAHL. The key results were the patient's experiences and wishes regarding the nurse's humour, smile, listening, giving of information and appreciative encounter. Culture, language and gender influenced the nurse's interaction, either promoting it or hindering it. The key conclusions stated that nurses should use humour and smile depending on the situation. Nurses should listen to patients and give them information while treating them with respect. Nurses should also take the patients' culture into account and offer an interpreter when the situation requires it. Nurses should be able to cooperate closely with other staff and patients, regardless of gender.