Kutsunta- ja varusmiespalvelusikäisten miesten kokemuksia digitaalisesta pelaamisesta
Kosunen, Kaisa; Laakso, Minna (2014)
Kosunen, Kaisa
Laakso, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pelituki -hanke, joka toimii Itä- ja Keski-Suomen alueilla vuosina 2012-2015 raha-automaattiyhdistyksen rahoituksella. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa nuorten pelaamisesta ja pelaamiseen liittyvistä ongelmista sekä kehittää erilaisia menetelmiä ongelmallisen pelaamisen ehkäisyyn, tunnistamiseen, arviointiin ja ongelmiin puuttumiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin kutsunta- ja varusmiespalvelusikäisten miesten kokemuksia digitaalisesta pelaamisesta sekä sosiaalisena että kulttuurisena ilmiönä. Tavoitteena oli välittää nuorten mielipiteitä ja kokemuksia pelaamisesta, mitä pelaaminen merkitsi heille, miten se näkyi arjessa ja miten se oli vaikuttanut heidän sosiaalisiin suhteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmeatoista 18-24-vuotiasta miestä episodisen haastattelun menetelmän avulla. Haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla.
Nuorten miesten kokemuksissa digitaalisesta pelaamisesta korostui vahvasti siihen liittynyt sosiaalinen puoli, ja pelaaminen oli miehille luonnollinen tapa pitää yhteyttä kavereihin. Pelaaminen oli mukavaa ajanvietettä, harrastus sekä vastapaino arjelle, mikä ei kuitenkaan vienyt
pääsääntöisesti aikaa muilta velvollisuuksilta, kuten opiskelulta tai parisuhteelta. Pelaamisen haitat keskittyivät ajankäytön hallintaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin kutsunta- ja varusmiespalvelusikäisten miesten kokemuksia digitaalisesta pelaamisesta sekä sosiaalisena että kulttuurisena ilmiönä. Tavoitteena oli välittää nuorten mielipiteitä ja kokemuksia pelaamisesta, mitä pelaaminen merkitsi heille, miten se näkyi arjessa ja miten se oli vaikuttanut heidän sosiaalisiin suhteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmeatoista 18-24-vuotiasta miestä episodisen haastattelun menetelmän avulla. Haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla.
Nuorten miesten kokemuksissa digitaalisesta pelaamisesta korostui vahvasti siihen liittynyt sosiaalinen puoli, ja pelaaminen oli miehille luonnollinen tapa pitää yhteyttä kavereihin. Pelaaminen oli mukavaa ajanvietettä, harrastus sekä vastapaino arjelle, mikä ei kuitenkaan vienyt
pääsääntöisesti aikaa muilta velvollisuuksilta, kuten opiskelulta tai parisuhteelta. Pelaamisen haitat keskittyivät ajankäytön hallintaan.