Oulun kaupungin maastomalliprosessi
Heikkinen, Riikka (2023)
Heikkinen, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276692
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Oulun kaupungin maastomalliprosessia kokonaisuutena oikean työelämän esimerkin kautta. Oulun kaupungin Linnanmaan kaupunginosan liikennejärjestelyiden parantamisen hanketta varten Oulun Infra -liikelaitoksen Mittaus ja geotekniikalta tilattiin maastomalli syksyllä 2022. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Infra -liikelaitos ja sen tarkoituksena oli kuvata maastomallin perusasioita ja mallin tuottamisen prosessia opiksi alan opiskelijoille sekä vertailukohdaksi Suomen muille kunnille.
Opinnäytetyö kuvaa Linnanmaan maastomallin tuottamisen vaiheet ja esiin nousseet prosessin ongelmat. Opinnäytetyö tarjoaa perustavanlaatuista tietoa maastomallista, maastomallin mittauksesta maastossa sekä aineiston käsittelystä ennen sen luovuttamista tilaajalle. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka maastomallin tuottaminen eroaa normaalista kartoitusmittauksesta ja nostaa esille maastomallin keskeiset asiat: Z-koordinaatin tärkeyden sekä maaston taiteviivan ja hajapisteen merkityksen.
Linnanmaan maastomallikartoituksissa käytetty mittauskalusto oli Trimble GNSS -järjestelmä, robottitakymetri ja maastotietokone. Maastomallialueelle kartoitettiin staattisena GNSS-mittauksena lähtöpisteinä käytettävät apupisteet, joiden Z-koordinaatti sidottiin korkeuskiintopisteeltä tuotuun korkeustasoon. Maastomalli kartoitettiin robottitakymetrimittauksena vapailta asemapisteiltä ja maastomallin mittauksessa noudatettiin Väyläviraston Tie- ja ratahankkeiden maastotiedot -mittausohjetta 18/2017. Maastomallin mittausaineisto käsiteltiin 3D-Win-ohjelmistolla ja aineiston tilaajalle toimittamisen lisäksi se vietiin Oulun kaupungin käyttämän Tekla Civil -järjestelmän maastomallien tietokantaan.
Tuotettu Linnanmaan maastomalli on kooltaan erittäin iso sekä kartoituskohteiltaan monipuolinen ja tarjoaa hyvän tietopohjan maastomallin perusasioista ja joistakin sen erikoisuuksista takymetrimittauksien osalta. Maastomallialueen suuren koon vuoksi maastotyöt olivat työläät ja vastaavien mallien tuottamista voitaisiin harkita tehtävän osittain ilmalaserkeilauksella. Väyläviraston mittausohjeen tarkkuusvaatimusten vuoksi täydennyskartoituksia olisi tuolloin kuitenkin täytynyt suorittaa paljon takymetrimittauksina. Oulun kaupungin suunnittelijoiden Tekla Civil -tietokannan maastomallien vapaata käyttöä täytyy valvoa, jotta suunnittelutyöhön käytettävä maastomalliaineisto on varmasti ajantasainen ja täyttää tarkkuusvaatimukset.
Opinnäytetyö kuvaa Linnanmaan maastomallin tuottamisen vaiheet ja esiin nousseet prosessin ongelmat. Opinnäytetyö tarjoaa perustavanlaatuista tietoa maastomallista, maastomallin mittauksesta maastossa sekä aineiston käsittelystä ennen sen luovuttamista tilaajalle. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka maastomallin tuottaminen eroaa normaalista kartoitusmittauksesta ja nostaa esille maastomallin keskeiset asiat: Z-koordinaatin tärkeyden sekä maaston taiteviivan ja hajapisteen merkityksen.
Linnanmaan maastomallikartoituksissa käytetty mittauskalusto oli Trimble GNSS -järjestelmä, robottitakymetri ja maastotietokone. Maastomallialueelle kartoitettiin staattisena GNSS-mittauksena lähtöpisteinä käytettävät apupisteet, joiden Z-koordinaatti sidottiin korkeuskiintopisteeltä tuotuun korkeustasoon. Maastomalli kartoitettiin robottitakymetrimittauksena vapailta asemapisteiltä ja maastomallin mittauksessa noudatettiin Väyläviraston Tie- ja ratahankkeiden maastotiedot -mittausohjetta 18/2017. Maastomallin mittausaineisto käsiteltiin 3D-Win-ohjelmistolla ja aineiston tilaajalle toimittamisen lisäksi se vietiin Oulun kaupungin käyttämän Tekla Civil -järjestelmän maastomallien tietokantaan.
Tuotettu Linnanmaan maastomalli on kooltaan erittäin iso sekä kartoituskohteiltaan monipuolinen ja tarjoaa hyvän tietopohjan maastomallin perusasioista ja joistakin sen erikoisuuksista takymetrimittauksien osalta. Maastomallialueen suuren koon vuoksi maastotyöt olivat työläät ja vastaavien mallien tuottamista voitaisiin harkita tehtävän osittain ilmalaserkeilauksella. Väyläviraston mittausohjeen tarkkuusvaatimusten vuoksi täydennyskartoituksia olisi tuolloin kuitenkin täytynyt suorittaa paljon takymetrimittauksina. Oulun kaupungin suunnittelijoiden Tekla Civil -tietokannan maastomallien vapaata käyttöä täytyy valvoa, jotta suunnittelutyöhön käytettävä maastomalliaineisto on varmasti ajantasainen ja täyttää tarkkuusvaatimukset.