MÖRKÖ___________ SALAISUUS: apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen
Oksanen, Sanna; (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235965
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sanna Oksanen
MÖRKÖ___________ SALAISUUS: apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen
43 sivua, 6 liitettä
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä oppimateriaali, jonka avulla toteutuu laadukas varhaiskasvatus. Sen tarkoituksena oli kehittää yhdessä varhaiskasvattajien ja ryhmän lasten kanssa Mörkö________ salaisuus: apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen.
Lähdeaineistona oli mahdollisimman uutta ja ajankohtaista materiaalia: kirjoja, artikkeleita ja tutkimuksia menetelmistä, lasten sosiaalisista taidoista ja kehityksestä, yhteisöllisyydestä ja varhaiskasvatuksesta. Kehittämismenetelmänä oli kokeilemalla kehittäminen. Aineistonkeruumenetelmänä tuotekehitysprosessissa käytettiin teemahaastatteluun pohjautuvaa palautelomaketta, johon kirjattiin lasten ja kasvattajien palautteet.
MÖRKÖ___________SALAISUUS – Apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen sisältää viisi opetustuokiota. Kehittämistyön prosessissa yhteistyöryhmän varhaiskasvattajat ja lapset testasivat opetusmateriaalin prototyyppiä viidellä toimintatuokiolla. Jokaisen tuokion jälkeen testaajilta kerättiin palautteet kirjaamalla ne palautelomakkeeseen. Tämän jälkeen oppimateriaalia kehitettiin ja korjattiin saadun palautteen mukaan.
Opinnäytetyössä kehitetyssä oppimateriaalissa toteutuvat laadukkaan varhaiskasvatuksen kriteerit. Se perustuu tutkimustietoon, varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman pedagogisiin sisältöihin ja tavoitteisiin ja kohderyhmät hyötyvät harjoitteista ja selkeästä ja helposti käyttöön otettavasta materiaalista.
Asiasanat: Ryhmäytyminen, sosiaaliset taidot, tuotekehittely, varhaiskasvatus
Sanna Oksanen
Secret of The Troll ________ : teaching material to support learning social skills and becoming a group for the educational staff of children`s groups
43 pages and 6 appendices
Spring 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The aim of the thesis was to create teaching material that enables the implementation of high-quality early childhood education.
The purpose of the thesis was to develop ‘Secret of The Troll ________ : teaching material to support learning social skills and becoming a group for the educational staff of children`s groups’ together with children and educational staff.
Topical and resent research was used as source material: books, articles and theses about methods, social skills and development of children, communality, and early childhood education. The teaching material was developed by testing it. The method of data collection in the product design process was a form based on theme interview and, in which was documented the feedback from children and educational personnel.
The teaching material includes five teaching sessions. In the developing process, the educational staff and the children of the collaboration group tested the prototype of the teaching material during five teaching sessions. After each session the feedback from the test group was documented on the form. After that the teaching material was developed and improved according to the feedback.
The teaching material was developed as a product of this thesis is in alignment with the criteria of high-quality early childhood education. It is based on research information and the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. The target groups of teaching material will benefit from the exercises and the clear and easy-to-use material.
Keywords: Grouping, product development, social skills, early childhood education
Sanna Oksanen
MÖRKÖ___________ SALAISUUS: apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen
43 sivua, 6 liitettä
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä oppimateriaali, jonka avulla toteutuu laadukas varhaiskasvatus. Sen tarkoituksena oli kehittää yhdessä varhaiskasvattajien ja ryhmän lasten kanssa Mörkö________ salaisuus: apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen.
Lähdeaineistona oli mahdollisimman uutta ja ajankohtaista materiaalia: kirjoja, artikkeleita ja tutkimuksia menetelmistä, lasten sosiaalisista taidoista ja kehityksestä, yhteisöllisyydestä ja varhaiskasvatuksesta. Kehittämismenetelmänä oli kokeilemalla kehittäminen. Aineistonkeruumenetelmänä tuotekehitysprosessissa käytettiin teemahaastatteluun pohjautuvaa palautelomaketta, johon kirjattiin lasten ja kasvattajien palautteet.
MÖRKÖ___________SALAISUUS – Apuväline varhaiskasvattajille 3–5-vuotiaiden lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen sisältää viisi opetustuokiota. Kehittämistyön prosessissa yhteistyöryhmän varhaiskasvattajat ja lapset testasivat opetusmateriaalin prototyyppiä viidellä toimintatuokiolla. Jokaisen tuokion jälkeen testaajilta kerättiin palautteet kirjaamalla ne palautelomakkeeseen. Tämän jälkeen oppimateriaalia kehitettiin ja korjattiin saadun palautteen mukaan.
Opinnäytetyössä kehitetyssä oppimateriaalissa toteutuvat laadukkaan varhaiskasvatuksen kriteerit. Se perustuu tutkimustietoon, varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman pedagogisiin sisältöihin ja tavoitteisiin ja kohderyhmät hyötyvät harjoitteista ja selkeästä ja helposti käyttöön otettavasta materiaalista.
Asiasanat: Ryhmäytyminen, sosiaaliset taidot, tuotekehittely, varhaiskasvatus
Sanna Oksanen
Secret of The Troll ________ : teaching material to support learning social skills and becoming a group for the educational staff of children`s groups
43 pages and 6 appendices
Spring 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The aim of the thesis was to create teaching material that enables the implementation of high-quality early childhood education.
The purpose of the thesis was to develop ‘Secret of The Troll ________ : teaching material to support learning social skills and becoming a group for the educational staff of children`s groups’ together with children and educational staff.
Topical and resent research was used as source material: books, articles and theses about methods, social skills and development of children, communality, and early childhood education. The teaching material was developed by testing it. The method of data collection in the product design process was a form based on theme interview and, in which was documented the feedback from children and educational personnel.
The teaching material includes five teaching sessions. In the developing process, the educational staff and the children of the collaboration group tested the prototype of the teaching material during five teaching sessions. After each session the feedback from the test group was documented on the form. After that the teaching material was developed and improved according to the feedback.
The teaching material was developed as a product of this thesis is in alignment with the criteria of high-quality early childhood education. It is based on research information and the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. The target groups of teaching material will benefit from the exercises and the clear and easy-to-use material.
Keywords: Grouping, product development, social skills, early childhood education