Sisäisen motivaation kokemukset virtuaalisessa toimintaympäristössä
Turunen, Kati (2023)
Turunen, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266455
Tiivistelmä
Digitalisaatio on siirtänyt asiantuntijatyön fyysisestä toimintaympäristöstä virtuaalisen toimintaympäristöön, jossa työtä voidaan tehdä paikkariippumattomasti. Virtuaalinen toimintaympäristö mahdollistaa nykyaikaiset, joustavat ja tehokkaat työskentelytavat, mutta edellyttää uudenlaisia työnteon tapoja ja uusien teknologioiden omaksumista myös työntekijöiltä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sisäisen motivaation kokemuksista virtuaalisessa toimintaympäristössä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää virtuaalisen työn käytänteiden ja työhyvinvoinnin kehittämisessä, sillä tutkimus lisää ymmärrystä virtuaalisen toimintaympäristön sisäiseen motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Teoriaosuudessa perehdyttiin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivaan itseohjautuvuusteoriaan ja virtuaalisen toimintaympäristön piirteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat olivat kohdeorganisaatiosta valittuja tietotyötä tekeviä asiantuntijoita, joilla oli kokemusta virtuaalisessa toimintaympäristössä työskentelystä. Aineisto analysoitiin deduktiivisella lähestymisellä aineistoon, jonka jälkeen sisällönanalyysi toteutettiin induktiivisesti. Tutkimuksen tulokset jaettiin sisäistä motivaatiota tukevien kolmen perustarpeen eli omaehtoisuuden, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden mukaisiin teemoihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tietotyötä tekevän henkilöstön kokemusta virtuaalisesta toimintaympäristöstä omaehtoisuuden, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Tutkimustulosten mukaan tietotyöläiset kokivat virtuaalisen toimintaympäristön tuovan työskentelyyn tehokkuutta, joustavuutta ja vapautta, mutta edellyttävän teknologian ja uudenlaisten toimintatapojen omaksumista. Yhteisöllisyyttä oli koettu erilaisissa virtuaalitiimeissä, mutta vapaamuotoisen keskustelun ja satunnaisten kohtaamisten puutteen koettiin heikentäneen yhteenkuuluvuuden tunnetta lähityöskentelyyn verrattuna. Hybridityön on kuitenkin havaittu parantavan yhteisöllisyyttä fyysisten kohtaamisten kautta. Organisaatioissa voidaan tukea virtuaalisesti työskentelevien työntekijöiden sisäistä motivaatiota muun muassa yksilön perustarpeita tukevalla johtamisella, selkeillä virtuaalityöskentelyn toimintatavoilla ja yhteisöllisyyden vaalimisella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sisäisen motivaation kokemuksista virtuaalisessa toimintaympäristössä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää virtuaalisen työn käytänteiden ja työhyvinvoinnin kehittämisessä, sillä tutkimus lisää ymmärrystä virtuaalisen toimintaympäristön sisäiseen motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Teoriaosuudessa perehdyttiin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivaan itseohjautuvuusteoriaan ja virtuaalisen toimintaympäristön piirteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat olivat kohdeorganisaatiosta valittuja tietotyötä tekeviä asiantuntijoita, joilla oli kokemusta virtuaalisessa toimintaympäristössä työskentelystä. Aineisto analysoitiin deduktiivisella lähestymisellä aineistoon, jonka jälkeen sisällönanalyysi toteutettiin induktiivisesti. Tutkimuksen tulokset jaettiin sisäistä motivaatiota tukevien kolmen perustarpeen eli omaehtoisuuden, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden mukaisiin teemoihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tietotyötä tekevän henkilöstön kokemusta virtuaalisesta toimintaympäristöstä omaehtoisuuden, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Tutkimustulosten mukaan tietotyöläiset kokivat virtuaalisen toimintaympäristön tuovan työskentelyyn tehokkuutta, joustavuutta ja vapautta, mutta edellyttävän teknologian ja uudenlaisten toimintatapojen omaksumista. Yhteisöllisyyttä oli koettu erilaisissa virtuaalitiimeissä, mutta vapaamuotoisen keskustelun ja satunnaisten kohtaamisten puutteen koettiin heikentäneen yhteenkuuluvuuden tunnetta lähityöskentelyyn verrattuna. Hybridityön on kuitenkin havaittu parantavan yhteisöllisyyttä fyysisten kohtaamisten kautta. Organisaatioissa voidaan tukea virtuaalisesti työskentelevien työntekijöiden sisäistä motivaatiota muun muassa yksilön perustarpeita tukevalla johtamisella, selkeillä virtuaalityöskentelyn toimintatavoilla ja yhteisöllisyyden vaalimisella.