Opas identiteetin vahvistamiseen
James, Amina; Keinänen, Reetta (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
James, Amina
Keinänen, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246047
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen opinnäytetyö. Työmme tarkoituksena oli luoda menetelmä itsensä ja oman identiteetin tutkimiseen, joka koostuu tarkoin valituista harjoitteista. Yhteistyökumppaninamme toimi Diak, jollen menetelmä on tehty opetus ja koulutus välineenä käytettäväksi sekä ammatillisuuden tueksi. Harjoitteiden avulla voidaan tutkia ja tukea omaa ammatillista ja henkilökohtaista identiteettiään.
Menetelmää on työstetty teoriatiedon, erilaisten harjoitteiden ja ryhmien pohjalta. Ryhmiä toteutettiin yhteensä neljä erilaisissa ympäristöissä sekä erilaisin harjoittein, joiden pohja-ajatus oli sama. Kaikilta ryhmiltä kerättiin kirjallinen anonyymi tai sanallinen palaute ja kokemus menetelmästä. Teoriatieto, saadut kokemukset ja palaute ohjasivat työtä. Pyrimme huomioimaan ihmisen kehityksen ja ryhmien kokoonpanojen hengellisen, fyysisen-, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin menetelmää tuottaessamme.
Menetelmään osallistuneiden antama palaute oli rakentavaa ja kannustavaa sekä antoi kuva siitä, kuinka heille itselleen tuokio oli ollut jollain tavalla ajatuksia herättävä kokemus oman identiteetin laaja-alaisuudesta kuin myös elämänkerrallisesti eheyttävänä. Menetelmään osallistuneet tekivät havaintoja omista ajatuksistaan laajemmin, löysivät identiteetistään moninaisuutta sekä saivat oivalluksia identiteettinsä rakenteesta. Nämä oivallukset ovat merkityksellisiä identiteetin moninaisuuden oivaltamisen kannalta. Jokaisen toteutus kerran jälkeen saadun palautteen sekä havaintojemme perusteella vaikuttaa, että tämänkaltaiselle itsetutkiskelulliselle menetelmälle on tarvetta ja kiinnostusta monenlaisissa ympäristöissä sekä asiakasryhmissä.
Avainsanat: identiteetti, kasvu, narratiivisuus
Menetelmää on työstetty teoriatiedon, erilaisten harjoitteiden ja ryhmien pohjalta. Ryhmiä toteutettiin yhteensä neljä erilaisissa ympäristöissä sekä erilaisin harjoittein, joiden pohja-ajatus oli sama. Kaikilta ryhmiltä kerättiin kirjallinen anonyymi tai sanallinen palaute ja kokemus menetelmästä. Teoriatieto, saadut kokemukset ja palaute ohjasivat työtä. Pyrimme huomioimaan ihmisen kehityksen ja ryhmien kokoonpanojen hengellisen, fyysisen-, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin menetelmää tuottaessamme.
Menetelmään osallistuneiden antama palaute oli rakentavaa ja kannustavaa sekä antoi kuva siitä, kuinka heille itselleen tuokio oli ollut jollain tavalla ajatuksia herättävä kokemus oman identiteetin laaja-alaisuudesta kuin myös elämänkerrallisesti eheyttävänä. Menetelmään osallistuneet tekivät havaintoja omista ajatuksistaan laajemmin, löysivät identiteetistään moninaisuutta sekä saivat oivalluksia identiteettinsä rakenteesta. Nämä oivallukset ovat merkityksellisiä identiteetin moninaisuuden oivaltamisen kannalta. Jokaisen toteutus kerran jälkeen saadun palautteen sekä havaintojemme perusteella vaikuttaa, että tämänkaltaiselle itsetutkiskelulliselle menetelmälle on tarvetta ja kiinnostusta monenlaisissa ympäristöissä sekä asiakasryhmissä.
Avainsanat: identiteetti, kasvu, narratiivisuus