B-ajokorttiluokan ajo-opetuksen antamat valmiudet liikenteessä ajamiseen
Paalavuo, Lottastiina (2023)
Paalavuo, Lottastiina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034650
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee B-ajokorttiluokan antamia valmiuksia liikenteessä ajamiseen. B-luokan teoriakokeen ja ajokokeen läpäisystä on paljon tilastoja ja tutkimuksia. Tilastoja löytyy myös siitä, miten 2018 vuoden kuljettajantutkinnon uudistus vaikutti teoria- ja ajokokeessa menestymiseen. Kuitenkin aika vähän on aikaisempaa tietoa siitä, onko opetustavalla merkitystä siinä, miten ajokortin saanut selviytyy liikenteessä ajokortin saamisen jälkeen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään suomalaiseen autokouluun, eri ajo-opetustapoihin ja vuoden 2018 kuljettajantutkinnon uudistukseen. Siinä perehdytään myös autolla ajamisen oppimiseen psykologian näkökulmasta.
Opinnäytetyönä toteutetun kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset valmiudet B-ajokorttiluokan ajo-opetus antaa liikenteessä ajamiseen ja vaikuttaako opetustapa teoriakokeessa ja ajokokeessa menestymiseen sekä myöhemmin liikenteessä menestymiseen. Opinnäytetyössä vertaillaan pääasiassa autokoululaisia ja opetuslupalaisia. Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka oli suunnattu 19-28-vuotiaille B-luokan ajokortin omistaville henkilöille. Kysely lähetettiin Tampereen yliopiston opiskelijoille, joista 241 vastasi kyselyyn. Kyselyn tuloksia vertailtiin aikaisemmin aiheesta tehtyyn tutkimukseen ja tilastoihin.
Opinnäytetyön keskeisimpien tulosten mukaan kuljettajantutkinnon uudistuksen jälkeen vuonna 2018, opetuslupien ja ikäpoikkeuslupien määrä on kasvanut. Ennen kuljettajantutkinnon uudistusta autokoululaiset ja opetuslupalaiset olivat pärjänneet yhtä hyvin teoriakokeessa. Uudistuksen jälkeen opetuslupalaiset pärjäsivät siinä autokoululaisia paremmin. Ennen kuljettajantutkinnon uudistusta autokoululaiset olivat pärjänneet ajokokeessa opetuslupalaisia paremmin. Uudistuksen jälkeen tilanne kääntyi toisin päin. Autokoululaisilla ja opetuslupalaisilla ei ollut suuria eroavaisuuksia liikenneonnettomuuksien määrässä ajokortin saamisen jälkeen, mutta siinä, millaisia onnettomuudet olivat, oli eroavaisuuksia. Kyselytutkimuksen mukaan opetuslupalaiset saivat autokoululaisia todennäköisemmin liikennevirhemaksun, rikesakon tai muun sakon ja joutuivat myös autokoululaisia todennäköisemmin ajokieltoon.
Opinnäytetyönä toteutetun kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset valmiudet B-ajokorttiluokan ajo-opetus antaa liikenteessä ajamiseen ja vaikuttaako opetustapa teoriakokeessa ja ajokokeessa menestymiseen sekä myöhemmin liikenteessä menestymiseen. Opinnäytetyössä vertaillaan pääasiassa autokoululaisia ja opetuslupalaisia. Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka oli suunnattu 19-28-vuotiaille B-luokan ajokortin omistaville henkilöille. Kysely lähetettiin Tampereen yliopiston opiskelijoille, joista 241 vastasi kyselyyn. Kyselyn tuloksia vertailtiin aikaisemmin aiheesta tehtyyn tutkimukseen ja tilastoihin.
Opinnäytetyön keskeisimpien tulosten mukaan kuljettajantutkinnon uudistuksen jälkeen vuonna 2018, opetuslupien ja ikäpoikkeuslupien määrä on kasvanut. Ennen kuljettajantutkinnon uudistusta autokoululaiset ja opetuslupalaiset olivat pärjänneet yhtä hyvin teoriakokeessa. Uudistuksen jälkeen opetuslupalaiset pärjäsivät siinä autokoululaisia paremmin. Ennen kuljettajantutkinnon uudistusta autokoululaiset olivat pärjänneet ajokokeessa opetuslupalaisia paremmin. Uudistuksen jälkeen tilanne kääntyi toisin päin. Autokoululaisilla ja opetuslupalaisilla ei ollut suuria eroavaisuuksia liikenneonnettomuuksien määrässä ajokortin saamisen jälkeen, mutta siinä, millaisia onnettomuudet olivat, oli eroavaisuuksia. Kyselytutkimuksen mukaan opetuslupalaiset saivat autokoululaisia todennäköisemmin liikennevirhemaksun, rikesakon tai muun sakon ja joutuivat myös autokoululaisia todennäköisemmin ajokieltoon.