Uudisrakennusprosessit isännöinnin ja vuokrauksen näkökulmasta (ARA)
Kokkonen, Reetta (2023)
Kokkonen, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä prosessikuvaus ja opas kohdeyritykselle sekä yleiseen käyttöön kaikille, jotka työskentelevät uudiskohteiden parissa asuntovuokrauksen ja isännöinnin, tai liiketilavuokrauksen alalla. Kohdeyritys rakentaa aktiivisesti monia kohteita vuosittain, mutta yhtenäistä opasta tai prosessikuvausta ei ollut vielä luotu, vaan tiedot olivat hajallaan, tai osittain vanhentuneita. Opasta uudiskohdeprosesseihin ei myöskään löytynyt yhtenäisenä etsinnöistä huolimatta, joten päätin koota yhtenäisen oppaan, joka helpottaa jatkossa näiden aiheiden kanssa työskenteleviä niin kohdeyrityksessä kuin muuallakin. Uusia kohteita rakennetaan kovaa vauhtia niin vapaarahoitteisina kuin valtion säänteleminä ARA-kohteina. Myös alan lainsäädäntöön on tullut muutoksia viime vuosien aikana.
Prosessikuvauksissa on huomioitu mahdollisimman laajasti eri osa-alueet ja tehtävät toimenpiteet, mitä tulee huomioida uudiskohteen rakentamisen loppuvaiheessa, kun vuokraus ja isännöinti aloittavat oman osuutensa. Uudiskohteen rakennusprosessia on kuvattu alussa hieman, koska on hyvä ymmärtää, miten rakennustyömaan eri vaiheet etenevät.
Opinnäytetyön teoriana on käytetty alaan liittyvää lainsäädäntöä, joka osaltaan sääntelee hyvin tiukastikin eri prosesseja. Varsinkin ARA-kohteiden vuokrauksessa on oma laaja lainsäädäntönsä, joka tulee tuntea ennen kuin pystyy työskentelemään ARA-kohteiden kanssa. Teoriana on käytetty lisäksi alan luotettavia julkaisuja ja oppaita. Tekstissä on myös sovellettu tekijän omaa osaamista ja kokemusta alalta.
Opinnäytetyössä on pohdittu lisäksi omana osa-alueenaan asukaskokemusta vuokrausprosessissa sekä esitelty asukasdemokratiaa ja vuokraisten vaikutusmahdollisuuksia asumisviihtyvyyteen. Opinnäytetyössä on esitetty myös kehitysehdotuksia asukaskokemuksen parantamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin käytännönläheinen prosessikuvaus ja opas kaikille, erityisesti ARA- ja liiketilavuokrauksen parissa työskenteleville isännöitsijöille ja vuokraajille. Oppaan osiot on kirjoitettu niin, että niitä voi hyödyntää myös yksinään, erillään muusta tekstistä. Prosessikuvauksen tekemisen yhteydessä löytyi myös monia kehittämisen kohteita, esimerkiksi asiakaspalveluaikojen laajentamisen, uudiskohteiden esittely, valokuvauksen parantaminen ja uusien asiakaspalvelukanavien käyttöönotto.
Prosessikuvauksissa on huomioitu mahdollisimman laajasti eri osa-alueet ja tehtävät toimenpiteet, mitä tulee huomioida uudiskohteen rakentamisen loppuvaiheessa, kun vuokraus ja isännöinti aloittavat oman osuutensa. Uudiskohteen rakennusprosessia on kuvattu alussa hieman, koska on hyvä ymmärtää, miten rakennustyömaan eri vaiheet etenevät.
Opinnäytetyön teoriana on käytetty alaan liittyvää lainsäädäntöä, joka osaltaan sääntelee hyvin tiukastikin eri prosesseja. Varsinkin ARA-kohteiden vuokrauksessa on oma laaja lainsäädäntönsä, joka tulee tuntea ennen kuin pystyy työskentelemään ARA-kohteiden kanssa. Teoriana on käytetty lisäksi alan luotettavia julkaisuja ja oppaita. Tekstissä on myös sovellettu tekijän omaa osaamista ja kokemusta alalta.
Opinnäytetyössä on pohdittu lisäksi omana osa-alueenaan asukaskokemusta vuokrausprosessissa sekä esitelty asukasdemokratiaa ja vuokraisten vaikutusmahdollisuuksia asumisviihtyvyyteen. Opinnäytetyössä on esitetty myös kehitysehdotuksia asukaskokemuksen parantamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin käytännönläheinen prosessikuvaus ja opas kaikille, erityisesti ARA- ja liiketilavuokrauksen parissa työskenteleville isännöitsijöille ja vuokraajille. Oppaan osiot on kirjoitettu niin, että niitä voi hyödyntää myös yksinään, erillään muusta tekstistä. Prosessikuvauksen tekemisen yhteydessä löytyi myös monia kehittämisen kohteita, esimerkiksi asiakaspalveluaikojen laajentamisen, uudiskohteiden esittely, valokuvauksen parantaminen ja uusien asiakaspalvelukanavien käyttöönotto.