Henkilöstöetujen merkitys henkilöstöjohtamisessa
Jurmu, Pirita (2023)
Jurmu, Pirita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304094949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304094949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tämänhetkisten henkilöstöetujen merkityksellisisyyttä StaffPoint S.L.U:n henkilöstölle sekä kerätä mielipiteitä, ideoita ja ehdotuksia henkilöstöetujen kehittämiseen. Sen lisäksi että kysely tarjosi tietoa saatavilla olevista henkilöstöeduista, se antoi yritykselle tärkeää informaatiota siitä, millaisia etuja työntekijät käyttävät, tarvitsevat ja toivovat. Kyselyn ajateltiin myös herättävän henkilöstössä ajatuksia ja ideoita sekä antoi mahdollisuuden vaikuttaa ja osallistua henkilöstöetujen kehittämiseen. Henkilöstön vaihtuvuutta on haluttu pienentää ja onnistuneella henkilöstöeduilla henkilöstöjohtamisessa voidaan yrittää vaikuttaa henkilöstön sitoutumiseen. Kyselyn toimeksiantaja on Espanjassa Mijasissa toimiva StaffPoint S.L.U, joka tarjoaa contact center- palveluja osana StaffPoint-konsernia. Kyselyn tuloksista hyötyvät sekä toimeksiantaja, että tutkimuksen kohteena oleva henkilöstö.
Merkittävä asia opinnäytetyön kokonaisuudessa on se, että toimeksiantajayritys toimii Espanjassa. Tarjolla olevat henkilöstöedut poikkeavat sen vuoksi Suomessa toimivien yritysten eduista. Suomalaisten työntekijöiden motiivina työhön hakeutuessa on ollut työllistymismahdollisuudet ja muutto Espanjaan, eikä hakeutuminen varsinaiseen työtehtävään. Tämä selittää myös työntekijöiden suurta vaihtuvuutta, jota ei voida verrata Suomessa toimivien yritysten henkilöstön vaihtuvuuteen ja sitoutumiseen.
Teoreettinen viitekehys perustuu tutkittavien henkilöstöetujen merkityksellisyyteen henkilöstöjohtamisessa. Teoriaosuudessa käydään läpi, kuinka henkilöstöjohtaminen on muuttunut ajan saatossa, millaisia henkilöstöedut ovat käytännössä ja mitä tarkoittavat arvot, visio ja missio. Teoriaosuuden loppupuolella pohditaan miten henkilöstöedut vaikuttavat työnantajamielikuvaan sekä henkilöstön sitoutumiseen ja työhyvinvointiin. Taustatutkimuksena on tutustuttu työoloja ja henkilöstöetuja kartoittaviin tutkimuksiin.
Toimeksiantajayrityksen henkilöstöstrategiaa ja henkilöstöetujen kehittämisprosessia tarkennettiin HR-Business Partnerin haastattelun avulla yrityksen henkilöstöjohtamiseen ja henkilöstöetuihin syventyvässä osiossa. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus. Lopulliset tutkimuskysymykset muodostuivat tutkimuksen tekijän ja toimeksiantajan yhteistyönä. Kysymykset haluttiin pitää selkeinä ja informatiivisina koskien ainoastaan tutkimusaihetta. Kyselytutkimus laadittiin Microsoft-Formsilla ja se lähetettiin koko henkilöstölle.
Tutkimukseen vastasi lähes 55 prosenttia henkilöstöstä. Tulosten perusteella toimeksiantaja sai välitöntä hyvää ja kehittävää palautetta henkilöstöeduista sekä selkeitä ideoita etujen kehittämiseksi. Etuja uudistettiin ja lisättiin välittömästi kyselyistä saatujen tulosten perusteella ja henkilöstön toiveita kuunnellen. Yrityksen mielestä kysely oli niin onnistunut, että se on tarkoitus järjestää myös tulevaisuudessa säännöllisesti.
Merkittävä asia opinnäytetyön kokonaisuudessa on se, että toimeksiantajayritys toimii Espanjassa. Tarjolla olevat henkilöstöedut poikkeavat sen vuoksi Suomessa toimivien yritysten eduista. Suomalaisten työntekijöiden motiivina työhön hakeutuessa on ollut työllistymismahdollisuudet ja muutto Espanjaan, eikä hakeutuminen varsinaiseen työtehtävään. Tämä selittää myös työntekijöiden suurta vaihtuvuutta, jota ei voida verrata Suomessa toimivien yritysten henkilöstön vaihtuvuuteen ja sitoutumiseen.
Teoreettinen viitekehys perustuu tutkittavien henkilöstöetujen merkityksellisyyteen henkilöstöjohtamisessa. Teoriaosuudessa käydään läpi, kuinka henkilöstöjohtaminen on muuttunut ajan saatossa, millaisia henkilöstöedut ovat käytännössä ja mitä tarkoittavat arvot, visio ja missio. Teoriaosuuden loppupuolella pohditaan miten henkilöstöedut vaikuttavat työnantajamielikuvaan sekä henkilöstön sitoutumiseen ja työhyvinvointiin. Taustatutkimuksena on tutustuttu työoloja ja henkilöstöetuja kartoittaviin tutkimuksiin.
Toimeksiantajayrityksen henkilöstöstrategiaa ja henkilöstöetujen kehittämisprosessia tarkennettiin HR-Business Partnerin haastattelun avulla yrityksen henkilöstöjohtamiseen ja henkilöstöetuihin syventyvässä osiossa. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus. Lopulliset tutkimuskysymykset muodostuivat tutkimuksen tekijän ja toimeksiantajan yhteistyönä. Kysymykset haluttiin pitää selkeinä ja informatiivisina koskien ainoastaan tutkimusaihetta. Kyselytutkimus laadittiin Microsoft-Formsilla ja se lähetettiin koko henkilöstölle.
Tutkimukseen vastasi lähes 55 prosenttia henkilöstöstä. Tulosten perusteella toimeksiantaja sai välitöntä hyvää ja kehittävää palautetta henkilöstöeduista sekä selkeitä ideoita etujen kehittämiseksi. Etuja uudistettiin ja lisättiin välittömästi kyselyistä saatujen tulosten perusteella ja henkilöstön toiveita kuunnellen. Yrityksen mielestä kysely oli niin onnistunut, että se on tarkoitus järjestää myös tulevaisuudessa säännöllisesti.