Ennalta estävän luennon vaikutus K.J, Ståhlbergin koulun kuudesluokkalaisten oppilaiden tietämykseen poliisista
Saarenpää, Selina; Saarenpää, Selina (2023)
Saarenpää, Selina
Saarenpää, Selina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304074931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304074931
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kasvattaa Haapajärven K.J. Ståhlbergin kuudesluokkalaisten yleistietämystä poliisista, heidän tehtävistään ja koulutuksesta kouluvierailun avulla.
Tavoitteena opinnäytetyössä on tutkia, onko yksittäisellä kouluvierailulla vaikutusta siihen, että oppilaiden tietämys poliisista kasvaisi.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on hyödynnetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toiminnallisella opinnäytetyöllä tarkoitetaan opinnäytetyön tapaa, jonka tuotoksena syntyy produkti eli tuotos. Tässä opinnäytetyössä toiminnallisen opinnäytetyön tapa näkyy kouluvierailulla, joka pidettiin Haapajärvellä sijaitsevassa K.J. Ståhlbergin ala-asteella 20.10.2022. Opinnäytetyön kohderyhmää rajattiin koulun kuudesluokkalaisiin. Luennolla oppilaille kerrottiin, poliisin fyysisistä ominaisuuksista, poliisin eettisestä koodistosta, poliisin tehtävistä sekä miten poliisiksi voi hakeutua. Luennon apuna oli käytössä PowerPoint-esitys, joka on opinnäytetyön tuotos. PowerPoint esitystä voi hyödyntää mahdollisesti myöhemminkin kouluvierailuilla.
Kvantitatiivisella tutkimuksella tarkoitetaan tutkimustapaa, jossa kerätty tieto on laitettu numeraaliseen muotoon. Opinnäytetyön kvantitatiivinen osuus näkyy lomaketutkimuksen ja siitä saatujen vastausten tutkimisen muodossa. Ennen luentoa kuudesluokkalaiset vastasivat lomakekyselyyn, jossa heiltä kysyttiin poliisiin liittyviä monivalintakysymyksiä. Kahden viikon jälkeen oppilaat vastasivat uuteen samanlaiseen lomakekyselyyn. Vertailemalla näiden kahden lomakekyselyiden vastauksia voidaan selvittää, onko oppilaiden tietämys poliisista lisääntynyt luennon jälkeen.
Lomaketutkimuksen vastauksista selviää, että oppilailla oli jo ennen luento hyvä yleiskäsitys poliisista. Kuitenkin tuloksista huomaa, että jo yksittäinen kouluvierailu on lisännyt oppilaiden tietämystä poliisista sekä poliisin tehtävistä.
Tavoitteena opinnäytetyössä on tutkia, onko yksittäisellä kouluvierailulla vaikutusta siihen, että oppilaiden tietämys poliisista kasvaisi.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on hyödynnetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toiminnallisella opinnäytetyöllä tarkoitetaan opinnäytetyön tapaa, jonka tuotoksena syntyy produkti eli tuotos. Tässä opinnäytetyössä toiminnallisen opinnäytetyön tapa näkyy kouluvierailulla, joka pidettiin Haapajärvellä sijaitsevassa K.J. Ståhlbergin ala-asteella 20.10.2022. Opinnäytetyön kohderyhmää rajattiin koulun kuudesluokkalaisiin. Luennolla oppilaille kerrottiin, poliisin fyysisistä ominaisuuksista, poliisin eettisestä koodistosta, poliisin tehtävistä sekä miten poliisiksi voi hakeutua. Luennon apuna oli käytössä PowerPoint-esitys, joka on opinnäytetyön tuotos. PowerPoint esitystä voi hyödyntää mahdollisesti myöhemminkin kouluvierailuilla.
Kvantitatiivisella tutkimuksella tarkoitetaan tutkimustapaa, jossa kerätty tieto on laitettu numeraaliseen muotoon. Opinnäytetyön kvantitatiivinen osuus näkyy lomaketutkimuksen ja siitä saatujen vastausten tutkimisen muodossa. Ennen luentoa kuudesluokkalaiset vastasivat lomakekyselyyn, jossa heiltä kysyttiin poliisiin liittyviä monivalintakysymyksiä. Kahden viikon jälkeen oppilaat vastasivat uuteen samanlaiseen lomakekyselyyn. Vertailemalla näiden kahden lomakekyselyiden vastauksia voidaan selvittää, onko oppilaiden tietämys poliisista lisääntynyt luennon jälkeen.
Lomaketutkimuksen vastauksista selviää, että oppilailla oli jo ennen luento hyvä yleiskäsitys poliisista. Kuitenkin tuloksista huomaa, että jo yksittäinen kouluvierailu on lisännyt oppilaiden tietämystä poliisista sekä poliisin tehtävistä.