Yrittäjänä toimivan opiskelijan liiketoiminnan tukeminen korkeakouluopintojen aikana
Tervonen, Pinja (2023)
Tervonen, Pinja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044769
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Väkevä-hanke ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun tarjoamien yrittäjyyden tukitoimintojen vastaamista yrittäjänä toimivien opiskelijoiden tarpeisiin. Toimeksiantajalle oli olennaista selvittää, millaista tukea yrittäjänä toimivat opiskelijat kaipaavat, jotta yritystoimintaa olisi mahdollista kehittää korkea-kouluopintojen ohella. Väkevä-hanke päivittää vuonna 2016 julkaistua Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen toimintaohjetta ja strategiaa, ja tämä opinnäytetyö selvittää strategian toteutumista Oulun ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee yrittäjyyskasvatusta ja sen merkitystä korkeakoulutuksessa. Työssä esitellään yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja siihen käytössä olevia työkaluja, kuten EntreComp, Yoop, Koulutuksen yrittäjyyslinjaukset 2017. Näiden lisäksi työssä esitellään Oulun ammattikorkeakoulussa käytössä olevat yrittäjyyttä tukevat toiminnot.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja se analysoitiin laadullisesti. Tutkimuksessa haastateltiin yrittäjänä toimivia Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja tulosten kannalta oli olennaista saada yrittäjyyden tukitoimintojen kohderyhmän ääni kuuluviin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrittäjyyttä tukevat toiminnot vastaavat opiskelijoiden tarpeisiin, mutta niissä ilmenee puutteita. Merkittäviä huomioita ovat yrittäjämäisen kulttuurin kehittämisen ja tukitoimintojen mainonnan puute.
Kehitysehdotuksena Oulun ammattikorkeakoululle linjataan yhteiset yrittäjyyskasvatukselliset tavoitteet, jotka ovat jokaisen koulun opetushenkilön tietoisuudessa. On tärkeää, että opiskelija saa tarvitsemaansa tukea yritystoimintaansa ja löytää tiensä tukitoimintojen piiriin koulutusalasta riippumatta.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee yrittäjyyskasvatusta ja sen merkitystä korkeakoulutuksessa. Työssä esitellään yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja siihen käytössä olevia työkaluja, kuten EntreComp, Yoop, Koulutuksen yrittäjyyslinjaukset 2017. Näiden lisäksi työssä esitellään Oulun ammattikorkeakoulussa käytössä olevat yrittäjyyttä tukevat toiminnot.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja se analysoitiin laadullisesti. Tutkimuksessa haastateltiin yrittäjänä toimivia Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja tulosten kannalta oli olennaista saada yrittäjyyden tukitoimintojen kohderyhmän ääni kuuluviin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrittäjyyttä tukevat toiminnot vastaavat opiskelijoiden tarpeisiin, mutta niissä ilmenee puutteita. Merkittäviä huomioita ovat yrittäjämäisen kulttuurin kehittämisen ja tukitoimintojen mainonnan puute.
Kehitysehdotuksena Oulun ammattikorkeakoululle linjataan yhteiset yrittäjyyskasvatukselliset tavoitteet, jotka ovat jokaisen koulun opetushenkilön tietoisuudessa. On tärkeää, että opiskelija saa tarvitsemaansa tukea yritystoimintaansa ja löytää tiensä tukitoimintojen piiriin koulutusalasta riippumatta.