Kokemuksia valokuvapohjaisen työmenetelmän käyttämisestä vuorovaikutuksen, osallisuuden sekä aktivoinnin tukemisessa lasten psykiatrialla
Muukkonen, Mika; Penttinen, Roope (2023)
Muukkonen, Mika
Penttinen, Roope
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ammattilaisten kokemuksia digitaalisen valokuvapohjaisen Asiakkuuden portfolio nimisen työmenetelmän käytön mahdollisuuksia asiakastyössä lasten psykiatrialla. Tavoitteena tutkimuksessa oli saada tietoa, jota voidaan hyödyntää uudenlaisien digitaalisten työmenetelmien luomisessa.
Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kokivatko Asiakkuuden portfoliota käyttäneet työntekijät, että se edisti vuorovaikutusta asiakkaisiin Kokivatko haastattelemamme työntekijät, että valokuvapohjainen menetelmäkokonaisuus edisti asiakkaan osallisuutta? Kokivatko työntekijät, että valokuvapohjainen menetelmäkokonaisuus kehitti asiakkaan tunnetaitoja? Kokivatko työntekijät että, valokuvapohjainen menetelmäkokonaisuus edisti asiakkaan ja perheen keskinäistä vuorovaikutusta? Aktivoiko menetelmä aktiiviseen yhdessä tekemiseen valokuvatehtävien kautta?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoituja haastatteluita käyttäen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla viittä sairaanhoitajaa, jotka valikoituivat vapaaehtoisista lasten psykiatrian tiimin sisältä tutkimusta varten kehitettyyn Asiakkuuden portfolio-menetelmän kokeiluun. Menetelmäkokeilu sisälsi materiaalit, ohjeistuksen sekä perehdytyksen menetelmään. Tutkimus keskittyi ammattilaisten kokemuksiin ja heidän tulkintaansa asiakkaiden kokemuksista menetelmän vaikuttavuudesta. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin sekä analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Ammattilaisten kokemus työmenetelmän käytöstä ja vaikuttavuudesta oli positiivinen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta sen edistäneen asiakas-ammattilainen vuorovaikutussuhdetta sekä tukeneen asiakkaan ja asiakkaan perheen välistä vuorovaikutusta ja aktivoitumista. Menetelmän koettiin tukevan asiakasta tunnetaitojen kehittämisessä.
Saadut tulokset ilmensivät tarvetta uusille digitaalisille työmenetelmille, niiden
käyttöönotolle sekä jatkotutkimukselle ja -kehittämiselle. The purpose of the thesis was to investigate the experiences of professionals in using a digital photo-based method called the Asiakkuuden portfolion in client work in child psychiatry. The aim of the research was to gather information that can be used in creating new digital methods.
The research sought answers to the following research questions: Did the employees who used the Asiakkuuden portfolio -method feel that it promoted interaction with clients? Did the employees interviewed feel that the photograph-based method promoted client’s participation? Did the employees feel that the photograph-based method developed the client's emotional skills? Did the employees feel that the photograph-based method promoted interaction between the client and their family? Did the method activate active participation through photograph tasks?
The thesis was implemented as qualitative research using semi-structured interviews. The data collection was carried out by interviewing five nurses who were selected from voluntary staff in the child psychiatry unit for the Asiakkuudeen portfolio method trial. The method trial included materials, instructions, and training on the method. The research focused on the experiences of professionals and their interpretation of the client's experiences of the method's effectiveness. The interviews were recorded, transcribed, and analysed using qualitative content analysis.
Professionals experience of using the method and its effectiveness was positive. Based on the research results, it can be concluded that it promoted the client-professional relationship and supported interaction between the client and their family and activation. The method was considered to support the development of the client's emotional skills.
The results indicated the need for new digital methods, their implementation and further research and development.
Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kokivatko Asiakkuuden portfoliota käyttäneet työntekijät, että se edisti vuorovaikutusta asiakkaisiin Kokivatko haastattelemamme työntekijät, että valokuvapohjainen menetelmäkokonaisuus edisti asiakkaan osallisuutta? Kokivatko työntekijät, että valokuvapohjainen menetelmäkokonaisuus kehitti asiakkaan tunnetaitoja? Kokivatko työntekijät että, valokuvapohjainen menetelmäkokonaisuus edisti asiakkaan ja perheen keskinäistä vuorovaikutusta? Aktivoiko menetelmä aktiiviseen yhdessä tekemiseen valokuvatehtävien kautta?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoituja haastatteluita käyttäen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla viittä sairaanhoitajaa, jotka valikoituivat vapaaehtoisista lasten psykiatrian tiimin sisältä tutkimusta varten kehitettyyn Asiakkuuden portfolio-menetelmän kokeiluun. Menetelmäkokeilu sisälsi materiaalit, ohjeistuksen sekä perehdytyksen menetelmään. Tutkimus keskittyi ammattilaisten kokemuksiin ja heidän tulkintaansa asiakkaiden kokemuksista menetelmän vaikuttavuudesta. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin sekä analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Ammattilaisten kokemus työmenetelmän käytöstä ja vaikuttavuudesta oli positiivinen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta sen edistäneen asiakas-ammattilainen vuorovaikutussuhdetta sekä tukeneen asiakkaan ja asiakkaan perheen välistä vuorovaikutusta ja aktivoitumista. Menetelmän koettiin tukevan asiakasta tunnetaitojen kehittämisessä.
Saadut tulokset ilmensivät tarvetta uusille digitaalisille työmenetelmille, niiden
käyttöönotolle sekä jatkotutkimukselle ja -kehittämiselle.
The research sought answers to the following research questions: Did the employees who used the Asiakkuuden portfolio -method feel that it promoted interaction with clients? Did the employees interviewed feel that the photograph-based method promoted client’s participation? Did the employees feel that the photograph-based method developed the client's emotional skills? Did the employees feel that the photograph-based method promoted interaction between the client and their family? Did the method activate active participation through photograph tasks?
The thesis was implemented as qualitative research using semi-structured interviews. The data collection was carried out by interviewing five nurses who were selected from voluntary staff in the child psychiatry unit for the Asiakkuudeen portfolio method trial. The method trial included materials, instructions, and training on the method. The research focused on the experiences of professionals and their interpretation of the client's experiences of the method's effectiveness. The interviews were recorded, transcribed, and analysed using qualitative content analysis.
Professionals experience of using the method and its effectiveness was positive. Based on the research results, it can be concluded that it promoted the client-professional relationship and supported interaction between the client and their family and activation. The method was considered to support the development of the client's emotional skills.
The results indicated the need for new digital methods, their implementation and further research and development.