Selvitys globaalien markkinamuutosten vaikutuksista Suomen ulkomaankauppaan merikuljetusten näkökulmasta
Iloniemi, Helmi (2023)
Iloniemi, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213959
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee globaalien markkinamuutosten vaikutuksia Suomen ulkomaankauppaan merikuljetusten näkökulmasta. Näillä markkinamuutoksilla tarkoitetaan viime vuosien merkittäviä tapahtumia kuten koronaviruspandemiaa, Suezin kanavan tukkeutumista sekä Ukrainan sotaa.
Työhön on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä eli uutisartikkeleita sekä kirjallisuutta, sillä ajankohtainen tieto oli avainasemassa tässä opinnäytetyössä. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään Suomen ulkomaankaupan vientiä ja tuontia, sekä sitä, mitä kuljetusmuotoja ulkomaankaupassa käytetään. Toisessa pääluvussa keskitytään Suomen merikuljetuksiin sekä vientiin ja tuontiin. Kolmannessa pääluvussa tutkitaan tarkemmin aikaisemmin mainittuja markkinamuutoksia ja tapahtumia sekä sitä, mitkä ovat niiden vaikutukset ulkomaankauppaan ja merikuljetuksiin.
Tutkimuksessa huomattiin, että pandemia vaikutti eniten kuljetusten volyymiin ja hintoihin sekä aiheutti eniten logistisia haasteita pitkällä aikavälillä. Suezin kanavan tukkeutuminen sekoitti Suomen merikuljetuksia ja ulkomaankauppaa lyhyellä aikavälillä, mutta vaikutukset jäivät kuitenkin suhteellisen vähäisiksi. Ukrainan sota ja Venäjän toiminta vaikuttivat enimmäkseen Suomen ja Venäjän väliseen kauppaan, mutta merikuljetukset eivät kärsineet pahasti. Kaiken kaikkiaan globaalien ulkoisten tapahtumien vaikutukset Suomen ulkomaankauppaan ja merikuljetuksiin ovat olleet merkittäviä ja aiheuttaneet yrityksille sekä Suomen taloudelle vaikeuksia sekä toimenpiteiden ja käytäntöjen uudelleen miettimistä. Over the past 3 years the foreign trade has been significantly impacted by global market changes. To gain a better understanding of the impacts, this thesis examines the effects that the COVID-19 pandemic, obstruction of the Suez Canal and the war in Ukraine have had particularly on sea transportation and Finland’s foreign trade.
To analyze the influences, qualitative methods were chosen and the findings were gathered by examining the most recent literature and news articles on the topic. In addition, quantitative methods were used by examining and analyzing Finnish Customs’ statistics, in order to obtain accurate information about Finland’s foreign trade and transportation.
The first chapter studies Finland's foreign trade as well as the transportation modes used in foreign trade. The second chapter focuses on Finland's sea transportation from the export and import point of view. Finally, the third chapter examines the above mentioned market changes and events more specifically, as well as their impact on foreign trade and sea transportation.
The results of this study indicate that the pandemic had the most significant impact on sea transportation volumes and prices due to the container shortage. Furthermore, the obstruction of the Suez Canal had a short-term impact on sea transportation volumes and schedules, however, the effects were relatively minor in longer term. Finally, although the war in Ukraine has affected the trade between Finland and Russia, the influence of the war on sea transportation has remained smaller. Based on the findings, the effects of the global events on Finland's foreign trade and sea transportation have been significant, causing difficulties for businesses and the economy.
Työhön on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä eli uutisartikkeleita sekä kirjallisuutta, sillä ajankohtainen tieto oli avainasemassa tässä opinnäytetyössä. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään Suomen ulkomaankaupan vientiä ja tuontia, sekä sitä, mitä kuljetusmuotoja ulkomaankaupassa käytetään. Toisessa pääluvussa keskitytään Suomen merikuljetuksiin sekä vientiin ja tuontiin. Kolmannessa pääluvussa tutkitaan tarkemmin aikaisemmin mainittuja markkinamuutoksia ja tapahtumia sekä sitä, mitkä ovat niiden vaikutukset ulkomaankauppaan ja merikuljetuksiin.
Tutkimuksessa huomattiin, että pandemia vaikutti eniten kuljetusten volyymiin ja hintoihin sekä aiheutti eniten logistisia haasteita pitkällä aikavälillä. Suezin kanavan tukkeutuminen sekoitti Suomen merikuljetuksia ja ulkomaankauppaa lyhyellä aikavälillä, mutta vaikutukset jäivät kuitenkin suhteellisen vähäisiksi. Ukrainan sota ja Venäjän toiminta vaikuttivat enimmäkseen Suomen ja Venäjän väliseen kauppaan, mutta merikuljetukset eivät kärsineet pahasti. Kaiken kaikkiaan globaalien ulkoisten tapahtumien vaikutukset Suomen ulkomaankauppaan ja merikuljetuksiin ovat olleet merkittäviä ja aiheuttaneet yrityksille sekä Suomen taloudelle vaikeuksia sekä toimenpiteiden ja käytäntöjen uudelleen miettimistä.
To analyze the influences, qualitative methods were chosen and the findings were gathered by examining the most recent literature and news articles on the topic. In addition, quantitative methods were used by examining and analyzing Finnish Customs’ statistics, in order to obtain accurate information about Finland’s foreign trade and transportation.
The first chapter studies Finland's foreign trade as well as the transportation modes used in foreign trade. The second chapter focuses on Finland's sea transportation from the export and import point of view. Finally, the third chapter examines the above mentioned market changes and events more specifically, as well as their impact on foreign trade and sea transportation.
The results of this study indicate that the pandemic had the most significant impact on sea transportation volumes and prices due to the container shortage. Furthermore, the obstruction of the Suez Canal had a short-term impact on sea transportation volumes and schedules, however, the effects were relatively minor in longer term. Finally, although the war in Ukraine has affected the trade between Finland and Russia, the influence of the war on sea transportation has remained smaller. Based on the findings, the effects of the global events on Finland's foreign trade and sea transportation have been significant, causing difficulties for businesses and the economy.