Sisäinen integraatio. Monimenetelmällinen tapaustutkimus koulutusorganisaatiossa.
Huovinen, Mirva (2023)
Huovinen, Mirva
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203860
Tiivistelmä
Organisaatioissa tehdään muutoksia jatkuvasti, ja yksi organisaatiomuutoksen muoto on integraatio. Integroinnin tavoitteena on tehokkuuden lisääminen, päällekkäisten kustannusten karsiminen, markkina-aseman ja näkyvyyden parantaminen tai organisaation kasvattaminen. On havaittu, että monet integraatioista epäonnistuvat epäselvien tavoitteiden ja huonon muutosjohtamisen vuoksi. Tutkimus tarkastelee erään koulutusorganisaation sisäistä integraatiota. Tavoitteena oli selvittää integraatiopäätökseen johtaneita syitä, tavoiteltuja hyötyjä ja arvoituja riskejä. Tavoitteena oli myös tutkia, miten integraatioprosessi oli toteutettu ja johdettu. Lisäksi selvitettiin, miten integraatio oli vaikuttanut henkilöstön arkeen ja kuinka henkilöstö koki integraation onnistuneen.
Tutkimus oli monimenetelmällinen tapaustutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin laadullisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja määrällisenä kyselynä. Haastateltavina olivat kuusi johdon edustajaa. Määrällinen aineisto kerättiin henkilöstökyselynä.
Tutkimustulosten mukaan integraation suurimpina hyötyinä pidettiin opintotarjonnan laajenemista ja turhien päällekkäisyyksien poistamista. Suurin riski oli henkilöstön kuormittuminen muutostilanteessa. Integraatioprosessin johtaminen oli toimivaa, ja suurin osa henkilöstöstä koki tavoitteiden olleen selkeät. Integraatiossa siirtyvä henkilöstö oli tyytymättömämpi integraation johtajien toimintaan ja osa koki, ettei vaikuttamismahdollisuuksia ollut tarpeeksi. Positiivisena muutoksena henkilöstö koki turhan päällekkäisyyden poistumisen ja negatiivisena työmäärän kasvun. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että integraation onnistui hyvin, mutta siirtyvään henkilöstön ylimääräinen työkuorma olisi pitänyt huomioida paremmin suunnittelussa ja huolehtia heidän työhyvinvoinnistaan prosessin aikana. Changes are made in organizations continuously, and one form of organizational change is integration. The main goal of an integration is to increase efficiency, cut duplicate costs, improve market position and visibility, or enlarge the organization. It has been discovered that many of the integrations fail due to unclear objectives and poor change management. The study examines the internal integration of an educational institution. The goal was to find out the reasons behind the integration decision, the intended benefits, and the estimated risks. One of the goals was also to research how the integration process was implemented and managed. In addition, it was investigated how the integration had affected the personnel’s workdays and how successful the integration was from the personnel’s point of view.
The study was a multi-method case study. The empirical data was collected with qualitative semi-structured interviews and a quantitative survey. The interviewees were six managers, and the quantitative data was collected as a personnel survey.
According to the research results, the major benefits of the integration were the expansion of the study offer and the elimination of the unnecessary duplications. The highest risk was overloading the personnel in the change situation. The management of the integration process was functional, and most of the personnel felt that the goals were clear. The transferring personnel were more unhappy with the actions of the integration managers, and some felt that there were not enough opportunities to influence the process. The personnel felt the elimination of the unnecessary duplication was a positive change, and the increase in workload was a negative change. As a conclusion, the integration was successful, but the extra workload of the transferring personnel should have been considered better in the planning, and their well-being at work should have been better taken care of during the process.
Tutkimus oli monimenetelmällinen tapaustutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin laadullisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja määrällisenä kyselynä. Haastateltavina olivat kuusi johdon edustajaa. Määrällinen aineisto kerättiin henkilöstökyselynä.
Tutkimustulosten mukaan integraation suurimpina hyötyinä pidettiin opintotarjonnan laajenemista ja turhien päällekkäisyyksien poistamista. Suurin riski oli henkilöstön kuormittuminen muutostilanteessa. Integraatioprosessin johtaminen oli toimivaa, ja suurin osa henkilöstöstä koki tavoitteiden olleen selkeät. Integraatiossa siirtyvä henkilöstö oli tyytymättömämpi integraation johtajien toimintaan ja osa koki, ettei vaikuttamismahdollisuuksia ollut tarpeeksi. Positiivisena muutoksena henkilöstö koki turhan päällekkäisyyden poistumisen ja negatiivisena työmäärän kasvun. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että integraation onnistui hyvin, mutta siirtyvään henkilöstön ylimääräinen työkuorma olisi pitänyt huomioida paremmin suunnittelussa ja huolehtia heidän työhyvinvoinnistaan prosessin aikana.
The study was a multi-method case study. The empirical data was collected with qualitative semi-structured interviews and a quantitative survey. The interviewees were six managers, and the quantitative data was collected as a personnel survey.
According to the research results, the major benefits of the integration were the expansion of the study offer and the elimination of the unnecessary duplications. The highest risk was overloading the personnel in the change situation. The management of the integration process was functional, and most of the personnel felt that the goals were clear. The transferring personnel were more unhappy with the actions of the integration managers, and some felt that there were not enough opportunities to influence the process. The personnel felt the elimination of the unnecessary duplication was a positive change, and the increase in workload was a negative change. As a conclusion, the integration was successful, but the extra workload of the transferring personnel should have been considered better in the planning, and their well-being at work should have been better taken care of during the process.