Instagram-markkinoinnin vaikutus jalkapallossa : case: Liverpool F.C.
Ahmed, Mohamed (2023)
Ahmed, Mohamed
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303123406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303123406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Liverpool F.C. hyödyntää Instagramia markkinoinnin työkaluna. Työssä tuodaan esiin, miten Instagram- markkinointi jalkapallojoukkueessa toimii ja miten seura pystyy nostamaan tuotteiden näkyvyyttä ja ohjaamaan suoraan ostoprosessiin Instagramin ominaisuuksien avulla.
Työn teoriaosuudessa kuvataan, miten markkinointi sosiaalisessa mediassa toimii etenkin Instagramissa, määritellään keskeisimmät käsitteet kuten urheilumarkkinointi sekä vaikuttajamarkkinointi ja keskitytään vielä tarkemmin yhden joukkueen markkinointipyrkimyksiin. Lisäksi työssä kerrotaan, mikä rooli sponsoroinnilla on osana jalkapallomaailmaa.
Tulokset osoittavat, että aktiivisen somemarkkinoinnin hyötyjä ovat joukkueen näkyvyyden lisääminen, joukkueen tuotteiden markkinoiminen ja ohjaaminen suoraan ostoprosessiin Instagramin postauksissa olevien tuote-tagien kautta. Instagram muutti miten yritykset ja asiakkaat kommunikoivat keskenään 2000- luvulla. Tämän seurauksena 40 % maailman huippubrändeistä veti Instagramiin vuonna 2014. Instagramia rutiininomaisesti markkinointiin käyttävien globaalien brändien (mukaan lukien jalkapallojoukkueet) osuus kasvoi dramaattisesti vuonna 2015 ja oli 71 %.
Työn teoriaosuudessa kuvataan, miten markkinointi sosiaalisessa mediassa toimii etenkin Instagramissa, määritellään keskeisimmät käsitteet kuten urheilumarkkinointi sekä vaikuttajamarkkinointi ja keskitytään vielä tarkemmin yhden joukkueen markkinointipyrkimyksiin. Lisäksi työssä kerrotaan, mikä rooli sponsoroinnilla on osana jalkapallomaailmaa.
Tulokset osoittavat, että aktiivisen somemarkkinoinnin hyötyjä ovat joukkueen näkyvyyden lisääminen, joukkueen tuotteiden markkinoiminen ja ohjaaminen suoraan ostoprosessiin Instagramin postauksissa olevien tuote-tagien kautta. Instagram muutti miten yritykset ja asiakkaat kommunikoivat keskenään 2000- luvulla. Tämän seurauksena 40 % maailman huippubrändeistä veti Instagramiin vuonna 2014. Instagramia rutiininomaisesti markkinointiin käyttävien globaalien brändien (mukaan lukien jalkapallojoukkueet) osuus kasvoi dramaattisesti vuonna 2015 ja oli 71 %.