Tankeledarskap som marknadsföringsstrategi - Fallstudie: Beamex Oy Ab
Sandén, Lovisa (2023)
Sandén, Lovisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063060
Tiivistelmä
Hur företag kommunicerar med dess kunder har förändrats drastiskt under de senaste åren samtidigt som konkurrensen på marknaden blir hårdare. Förtroende och autenticitet blir alltmer viktigt för att få sin röst hörd bland övermättade annonser. Tankeledarskapsmarknadsföring kan ge en konkurrensfördel genom att differentiera sig från konkurrenter genom att vara välkänd för att ha expertis om en viss marknad eller industri och dess utmaningar. Syftet med detta examensarbete är att redogöra vad tankeledarskap som marknadsföringsstrategi innebär och samtidigt analysera Beamex Oy Ab:s nuvarande tankeledarskapsstrategi. Den teoretiska referensramen är baserad på tidigare forskning om tankeledarskap och marknadskommunikation. Som metod har en fallstudie använts där fallet begränsas till uppdragsgivaren. Datainsamlingen har genomförts med hjälp av två semi- strukturerade intervjuer med två av företagets anställda som är insatta i företagets tankeledarskap. Studiens resultat visar att företaget är i ett tidigt skede av implementering av tankeledarskapsmarknadsföring men har identifierat de viktigaste faktorerna för att detta ska lyckas. En bra tankeledarskapsstrategi för Beamex innebär bland annat att erbjuda relevanta insikter om industrins utmaningar och kunna kommunicera detta på ett sakkunnigt och engagerande sätt. För företaget innebär tankeledarskap att de ska differentiera sig från konkurrenter och kunna påverka samhället på ett större plan och driva industrin framåt.