Lähihoitajien akuuttihoitotyön osaamisen kehittäminen simulaatiokoulutuksena ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksiköissä
Elo, Niina; Vuorinen, Susanna (2023)
Elo, Niina
Vuorinen, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, järjestää ja arvioida simulaatiokoulutus, jossa selvitetään osallistuvien lähihoitajien osaamista akuuttitilanteissa sekä ennen että jälkeen koulutuksen. Tarkoituksena oli myös arvioida simulaatiokoulutuksen merkitystä ammatillisen itseluottamuksen kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitajien akuuttihoitotyön osaamista. Tavoitteena oli vahvistaa hoitajien päätöksentekokykyä lisäämällä yksikön lähihoitajien ammatillista itseluottamusta. Tavoitteena oli myös, että simulaatiokoulutusta osattaisiin hyödyntää yksikössä myös tulevaisuudessa oppimismenetelmänä hoitotyön eri osa-alueissa kertaamisessa ja kehittämisessä.
Sosiaali- ja terveysalalla organisaatiotasolla simulaatioharjoittelulla voidaan nostaa esiin järjestelmässä piileviä, toimintaa haittaavia tekijöitä; kuten henkilöstön osaamisvajetta. Simulaatio- oppimisen kautta voidaan paljastaa potilaan hoitoketjua häiritseviä tekijöitä ja pyrkiä korjaamaan niitä. Simulaatio- opetusta tarvitaan vastaamaan potilaiden yhä monimutkaisempiin terveysongelmiin ja niiden tuomiin haasteisiin.
Koulutuspäivän luento-osuus sisälsi mm. NEWS - pisteytyksen ja ABCDE – menetelmän kertauksen. Tämän jälkeen hoitajat jaettiin ryhmiin ja jokainen ryhmä teki hoidon tarpeen arvion omille CASE- potilailleen em. menetelmiä apunaan käyttäen. Ennen koulutusta hoitajien akuuttihoitotyön osaamista mitattiin alkutestillä ja koulutuksen jälkeen samansisältöisellä lopputestillä. Testitulokset paranivat testien välillä jonkin verran.
Simulaatio-oppiminen koettiin mielekkäänä menetelmänä lisätä/ päivittää hoitotyön osaamista. Tutkimukseen osallistuneet hoitajat ideoivat simulaatio-opetuksen käyttöä jatkossa muihinkin hoitotyön osaamisen alueisiin. Koulutus nähtiin kehittävän lähihoitajien ammatillista itseluottamusta. Koulutuspäivät koetiin turvallisina ja mukavina, rentoina yhteisinä oppimiskokemuksina. Akuuttitilanteissa toimimisesta muistuttelu ja rohkaiseva keskustelu tukivat koulutuksesta koettua hyötyä.
Sosiaali- ja terveysalalla organisaatiotasolla simulaatioharjoittelulla voidaan nostaa esiin järjestelmässä piileviä, toimintaa haittaavia tekijöitä; kuten henkilöstön osaamisvajetta. Simulaatio- oppimisen kautta voidaan paljastaa potilaan hoitoketjua häiritseviä tekijöitä ja pyrkiä korjaamaan niitä. Simulaatio- opetusta tarvitaan vastaamaan potilaiden yhä monimutkaisempiin terveysongelmiin ja niiden tuomiin haasteisiin.
Koulutuspäivän luento-osuus sisälsi mm. NEWS - pisteytyksen ja ABCDE – menetelmän kertauksen. Tämän jälkeen hoitajat jaettiin ryhmiin ja jokainen ryhmä teki hoidon tarpeen arvion omille CASE- potilailleen em. menetelmiä apunaan käyttäen. Ennen koulutusta hoitajien akuuttihoitotyön osaamista mitattiin alkutestillä ja koulutuksen jälkeen samansisältöisellä lopputestillä. Testitulokset paranivat testien välillä jonkin verran.
Simulaatio-oppiminen koettiin mielekkäänä menetelmänä lisätä/ päivittää hoitotyön osaamista. Tutkimukseen osallistuneet hoitajat ideoivat simulaatio-opetuksen käyttöä jatkossa muihinkin hoitotyön osaamisen alueisiin. Koulutus nähtiin kehittävän lähihoitajien ammatillista itseluottamusta. Koulutuspäivät koetiin turvallisina ja mukavina, rentoina yhteisinä oppimiskokemuksina. Akuuttitilanteissa toimimisesta muistuttelu ja rohkaiseva keskustelu tukivat koulutuksesta koettua hyötyä.