Adaptiivisuus osana organisaatiomuutosta
Hirvonen, Miika; Mämmi, Tuomas (2023)
Hirvonen, Miika
Mämmi, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302162454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302162454
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella organisaatiomuutosta osana asiakasarvon tuottamista ja mitä keinoja sekä toimintamalleja organisaatio voi käyttää hyväksi, että organisoituminen asiakasarvon ympärille tuo maksimaalisen tuloksen. Tässä tutkimuksessa käytetty termi adaptiivisuus on yritysmaailmassa sitä, että organisaatio kykenee muuntamaan toimintansa asiakasarvon ympärille. Asiakasarvo ja sen ymmärtäminen on organisaatioiden elinehto jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa. Kannattavuuden maksimointi ja kilpajuoksun voittaminen on hukan minimointia ja lisäarvon tuottamisen maksimointia.
Aineisto tutkimusta varten on kerätty haastattelemalla kohdeyrityksen organisaatioita, joissa yhtenä organisaatiomuutoksen tavoitteena on ollut organisoituminen asiakasarvon ympärille. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua.
Tulosten perusteella kohdeyrityksen käytänteet olivat kirjavat, kun selvitettiin organisaatiomuutoksen onnistumista asiakasarvon näkökulmasta. Muutoksen yleistä onnistumista kysyttiin vakiomuotoisesti jokaisessa yksikössä, mutta asiakasarvon näkökulmasta yksiköiden kyselyjen laajuudet vaihtelivat. Opinnäytetyö tuotti vakiomuotoisen organisaatiomuutoskyselyn lisäosan, joka keskittyy kysymyksissä asiakasarvon ympärille. Tämän lisäksi tekijät antoivat suosituksia kehityksistä, joita organisaatio voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Aineisto tutkimusta varten on kerätty haastattelemalla kohdeyrityksen organisaatioita, joissa yhtenä organisaatiomuutoksen tavoitteena on ollut organisoituminen asiakasarvon ympärille. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua.
Tulosten perusteella kohdeyrityksen käytänteet olivat kirjavat, kun selvitettiin organisaatiomuutoksen onnistumista asiakasarvon näkökulmasta. Muutoksen yleistä onnistumista kysyttiin vakiomuotoisesti jokaisessa yksikössä, mutta asiakasarvon näkökulmasta yksiköiden kyselyjen laajuudet vaihtelivat. Opinnäytetyö tuotti vakiomuotoisen organisaatiomuutoskyselyn lisäosan, joka keskittyy kysymyksissä asiakasarvon ympärille. Tämän lisäksi tekijät antoivat suosituksia kehityksistä, joita organisaatio voi hyödyntää tulevaisuudessa.